Aker Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Leste en kvart artikkel om EMF og el-følsomhet. Sludder, tenkte jeg. Det lå et kompass på bordet etter høstens fjelltur. Gikk litt rundt i leiligheten med det og undret meg over at nåla omtrent ikke rettet seg mot nord noe sted, men avviker gjerne 30-45 grader. Det største avviket ved hodeenden av senga, der gikk nåla helt rundt. Det er et lite rom med varmepumpe utenfor der, kanskje også kabler til andre leiligheter. Sikringsskap 1,5 meter unna, men skapet er jo laget av metall. Er et kompass virkelig så følsomt? Burde jeg måle EMF der det er som høyest for å se til at EMF er under grenseverdi? (og hvordan gjøres det) Leiligheten er fra 2016, -dårlig planleging av utbygger? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Et kompass sier ingenting om EMF. Til det trengs vesentlig mer avavanserte instrumenter. Eksempel: https://www.elfadistrelec.no/no/emf-styrkemaler-50-3500-mhz-extech-instruments-480836/p/30060490?channel=b2c&price_gs=3166.25&source=googleps&ext_cid=shgooaqnono-blcss&kw=%7Bkeyword%7D&gclid=CjwKCAjwvNXeBRAjEiwAjqYhFujNBoRkM5xYTOi5ZakcJcBpPJatSMi28uwIHcAwe1YLd4qec1zvERoC6KkQAvD_BwE Legg merke til at det er spesifert et stort frekvensområde (50 - 3500 MHz). Jordens magnetfelt har derimot frekvens = 0. Kompass lar seg lett forstyrre av elektrisk utstyr og ting av metall. Og det påvirkes bare av magnetfelt, ikke av elektriske felt. Endret 28. oktober 2018 av Hårek 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Kompass kan være totalt ubrukelige i bygg. Spesielt betongbygg med masse fin armering og varmekabler, strømkabler og fandens oldermor i vegger, gulv og tak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå