hnK- Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Noen med kjennskap til ressurser / litteratur / bedrifter / personer som belyser hvordan man som norsk statsborger lovlig oppretter selskapsstrukturer i skatteparadiser? Belize er i mitt tilfelle mest aktuelt. 1 Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Det er veldig vanskelig/umulig, dersom du er skattemessig bosatt i Norge. Det er ogsaa veldig vanskelig aa 'miste' skatteplikten til Norge, selv dersom du flytter til utlandet. Du kan flytte, og melde flytting til et land som har territorial tax, og aapne et selskap i et land som ikke tar skatt paa inntekt tjent utenfor landet. F.eks. flytt til Panama eller Dubai og aapne et selskap i Hong Kong. Det er mange selskap online som kan hjelpe deg, f.eks. nomoretax.eu, som jeg kjenner personer som bruker, men det koster mye aa gjoere ordentlig, og det er ikke noedvendigvis 100% lovlig ... Mange ganger, dersom du ser paa selskapsstrukturer til online selskaper, saa har de gjerne et LLP (som kan vaere skattefritt i enkelte land), som eies av to selskap i skatteparadis, slik at de enklere kan fakturere i EU. Men det er et minefelt uten like. Stort sett er det bedre aa effektive bruke et AS der du bor, og heller vaere flink til aa foere utgifter og reinvestere via selskapet. I tillegg er det vanskelig aa faa en bankkonto til slike selskap, og det kan vaere vanskelig aa fakturere selskap i mange land. Naar du ser store bedrifter som Apple eller Amazon gjoere dette, saa er det en helt annen skala, f.eks. kan du ikke uten videre aapne et selskap i BVI og betale null skatt og bo i Norge -- da hadde vi alle gjort det. Jeg ville vaert veldig forsiktig med dette. Endret 28. oktober 2018 av n0mad 1 Lenke til kommentar
hnK- Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Det er veldig vanskelig/umulig, dersom du er skattemessig bosatt i Norge. Det er ogsaa veldig vanskelig aa 'miste' skatteplikten til Norge, selv dersom du flytter til utlandet. Du kan flytte, og melde flytting til et land som har territorial tax, og aapne et selskap i et land som ikke tar skatt paa inntekt tjent utenfor landet. F.eks. flytt til Panama eller Dubai og aapne et selskap i Hong Kong. Det er mange selskap online som kan hjelpe deg, f.eks. nomoretax.eu, som jeg kjenner personer som bruker, men det koster mye aa gjoere ordentlig, og det er ikke noedvendigvis 100% lovlig ... Mange ganger, dersom du ser paa selskapsstrukturer til online selskaper, saa har de gjerne et LLP (som kan vaere skattefritt i enkelte land), som eies av to selskap i skatteparadis, slik at de enklere kan fakturere i EU. Men det er et minefelt uten like. Stort sett er det bedre aa effektive bruke et AS der du bor, og heller vaere flink til aa foere utgifter og reinvestere via selskapet. I tillegg er det vanskelig aa faa en bankkonto til slike selskap, og det kan vaere vanskelig aa fakturere selskap i mange land. Naar du ser store bedrifter som Apple eller Amazon gjoere dette, saa er det en helt annen skala, f.eks. kan du ikke uten videre aapne et selskap i BVI og betale null skatt og bo i Norge -- da hadde vi alle gjort det. Jeg ville vaert veldig forsiktig med dette. Min hensikt er ikke å gjemme unna kapital. Jeg ønsker et selskap som gir meg mulighet realisere gevinst fra investeringer i aksjer og eiendom utenlands uten å trigge selskap / gevinstskatt - dette med hensikt å reinvestere kapital skattefritt. I Norge er dette mulig gjennom fritaksmetoden men denne passer ikke min investorprofil da jeg investerer internasjonalt. Jeg har ingen hensikt å ta ut utbytte privat men overførsler til stiftelser eller tilbakeføring av innskutt kapital (allerede beskattede penger) i fremtiden er et scenario. Jeg vil også melde flytting og bo i til det relevante landet hvor selskapet er registrert. Her kommer temaet skattemigrasjon inn som ikke for tiden er aktuelt å adressere. - Det som er aktuelt for meg å vite er om det utenlandske selskapet må betale selskapsskatt / gevinstskatt til Norge fordi mitt norske holdingselskap eller meg som privat norsk skatteyter eier selskapet. - Vil også norske skattemyndigheter kreve skatt om kapital flyttes mellom utenlandske selskaper eid i en norsk holdingstruktur? Lenke til kommentar
simen001 Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Ikke hør på N0mad, fult mulig uten noen problemer. Det tar den noen dager og 5-6 tusen minst, men beste måten å gjøre det på er ved hjelp av en advokat Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Problemet med et slikt opplegg for en som i utgangspunktet er skattepliktig til Norge er NOKUS-reglene. Se skatteloven §10-60 osv. Å tro at dette er uten problemer dersom en går til advokat og betaler 5-6 tusen er bare tull. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. mars 2021 Del Skrevet 29. mars 2021 Man kan kjøpe ETFer lokalisert i Irland som holder investeringer utenfor EU, og dermed ikke få løpende skatteplikt på gevinst til Norge, holdes i aksjesparekonto. Koster 0,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå