Gå til innhold

Undersøkelse: Hva gjør du når du møter en bil som blinker med lysene?

Gjest Slettet-2vKwZj

74 stemmer

1. 1. Når du møter en bil som blinker med lysene mot deg, hva gjør du?

• Forbereder deg på fartskontroll og reduserer farten litt bare i tilfelle.
      24
    • Blir ekstra på vakt og reduserer farten, da det kan være ville dyr langs veien.
      39
    • Sjekker om du har glemt å slå på lysene på din egen bil.
      53
    • Lurer på om det er noe galt med bilen din.
      17
    • Viser fingeren til den andre føreren.
      10
    • Ingenting, den andre føreren kom bare borti spaken ved en feil.
      8
    • Annet som ikke dekkes av de andre alternativene, skriv i så fall gjerne en kommentar.
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2vKwZj

Hadde en litt merkelig opplevelse i dag, så jeg fikk lyst til å lodde stemningen. Har derfor laget en avstemming, men vet ikke om den vises. 

Edit: OK, den kommer opp øverst her ja :-)

Endret av Slettet-2vKwZj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett blink, ja? Mon tra hva han som kjørte foran meg i går tenkte da.. Blinket vel tre ganger veldig kjapt, og slo så av og på mine egne lys med 1 sekunds mellomrom 2 ganger. Elbilens lys kom da fort på (kjørte uten lys - til og med kjørelys - kl 21 om kvelden). Kjører elbil selv, men skjønner virkelig ikke disse toskhodene som skal kjøre uten lys. Slo av mine egne lys i morges for å sjekke - sparer 1 - én - hel km med strøm på det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2vKwZj

Neonex: Var det mangel på baklys du reagerte på? I disse EU-tider er det ikke påbudt med baklys på dagtid, så mange kjører kun med LED-frontlys uten å tenke på å skru på hovedlysene (og baklysene) når det blir mørkt (ev. bruke Auto på lysbryteren). Kjører elbil selv, og er veldig bevisst på lysbryteren da Auto-funksjonen ikke alltid fungerer optimalt.

OT: Det er veldig mange som kjører med både hovedlys og tåkelys, og det er jo forbudt, ikke minst fordi det blender andre bilister i mørket. Har prøvd å blinke med tåkebaklyset når jeg har slike bilister bak meg, men de aller fleste reagerer bare med å sette på fjernlyset i tillegg, så det har jeg kuttet ut. Mot idioter kjemper selv de viseste forgjeves...

Lenke til kommentar

De fleste gangene jeg blinker med lys er det pga mangel på lys på bilisten (eventuelt kun på en side ) som kommer mot deg, det kan være spesielt farlig når det er mørkt og man kanskje skal ha en forbikjøring. Kjenner til en som feiltolket lyset som en som kjørte på motorsykkel og det ble desverre et krasj ut av det (men han var uansett en dust i traffiken og kjørte veldig uforsvarlig og farlige forbikjøringer ).

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva slags blinking det er.

Gjentatt blinking kan fort være varsel om noe som påvirker turen videre (feil på kjøretøy, kontroll, dyr i veien osv) i slike tilfeller sjekker jeg gjerne bilen ved en passende anledning.

Holder vedkommende lyshornet på lenge antar jeg det er en reaksjon på mine helt originale nærlys, jeg parerer da med et blink med fjernlysene og det pleier å gjøre nytten.

Lenke til kommentar

Neonex: Var det mangel på baklys du reagerte på? I disse EU-tider er det ikke påbudt med baklys på dagtid, så mange kjører kun med LED-frontlys uten å tenke på å skru på hovedlysene (og baklysene) når det blir mørkt (ev. bruke Auto på lysbryteren). Kjører elbil selv, og er veldig bevisst på lysbryteren da Auto-funksjonen ikke alltid fungerer optimalt.

OT: Det er veldig mange som kjører med både hovedlys og tåkelys, og det er jo forbudt, ikke minst fordi det blender andre bilister i mørket. Har prøvd å blinke med tåkebaklyset når jeg har slike bilister bak meg, men de aller fleste reagerer bare med å sette på fjernlyset i tillegg, så det har jeg kuttet ut. Mot idioter kjemper selv de viseste forgjeves...

Mangel på alt lys, og det var bekmørkt ute. Vet om den dustete EU-regelen, og er ikke fan av den. Fører til slike som han karen her. Kjører alltid med vanlig auto på elbilen vår. Synes det ser dumt og halvveis ut med elbiler type Leaf og Kia som bare har de nederste "dagskjørelysene" på bumperen. Så har du de som tar av Auto og glemmer å skru den på igjen. Unødvendig - da man som sagt sparer hele 1 km strøm pga det - gjerne snakk om under 0.5% rekkevidde.

Lenke til kommentar

Noe vanskelig å velge i avstemningen - jeg tolker ett blink som informering om feil / mangel på lys eller varsling om blending, og 2-3 blink som varsling av fare / kontroll / ulykke.

Jeg sjekker først lysinnstillingene (kan ikke huske å noen gang ha stoppet for å sjekke lysene), og møter jeg flere biler som gjør det, senker jeg farten.
Jeg er ekstra oppmerksom i disse mørketider nå som jeg har ~30.000 Lumen i ekstralys (og mer skal det bli), men det har ennå ikke vært en eneste bil som har blinket på meg for blending.

Men at så mange tør å kjøre uten baklys - og mange kun med parklys foran (hvis i det hele tatt det) - fatter jeg ikke.

Ødelagte pærer kan jeg forstå, men jeg møter like mange, om ikke flere, biler uten lys foran og/eller bak som med bare ett hovedlys / fulltlys.

Møter selv store varebiler uten lys bak, og det er mange flere som kjører "mørkt" bak nå enn for bare et par år siden.

Jeg kjører riktignok selv med LED grøftelys og LED parklys foran om dagen (skifter manuelt til vanlige kjørelys når jeg mener det er nødvendig), men jeg har alltid på lys bak (er ikke mulig å slå dem av så lenge bilen går heller - bare synd VAG CAN-BUS systemet ikke vil godta LED i kjørelys bak).

EDIT:

Her er jo typisk hinder i vegbanen, som det jo også var.

Se der, ja. Dette ville jeg også ha helt klart tolket som varsling av hinder og redusert farten.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...