Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juridisk definisjon på "fast ansatt"

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om det finnes en juridisk forklaring i forbindelse hva som er fast ansatt. Jeg spør dette fordi jeg har tenkt å søke om kredittkort, da er ett av kravene å være fast ansatt.

Jeg er idag, fast ansatt vikar uten garantilønn hos ett rekrutteringsselskap. Hvilke konsekvenser kan jeg få hvis jeg oppgir at jeg er fast ansatt (men har ikke fast inntekt som sådan) i søknaden om kredittkort.

I tillegg lurer jeg på, når skattelistene fra i fjor er tilgjengelig for kredittvurderingsselskaper, slik at de sjekker inntekten fra 2017 og ikke 2016. Er det ikke i disse dager skattelistene legges offentlig ut? 

Anonymous poster hash: 27bdc...983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke en fast ansettelse i lovens forstand. Arbeidsmiljøloven krever (noe departementet fant grunn til å presisere med virkning fra 2019) at en fast ansettelse forutsetter at man har krav på at arbeidsmiljølovens rammer skal innebære et reelt vern og en reell trygghet for arbeidstaker. For å være fast ansatt må man dermed ha et minimum av avtalt lønnsinngang. Det kan ikke være overlatt til arbeidsgivers eget forgodtbefinnende å fylle stillingen med innhold og lønn.

Dette får ikke direkte automatisk betydning for vilkårene, men det er dette jeg antar selskapet legger i fast ansettelse. Du bør spørre dem.

Konsekvenser av å oppgi feil opplysninger kan innebære at kreditten inndras.

Kredittvurderinger kan skje med 2017-tall allerede fra juli, hvis ligningen din var klar da.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kreditt er vel å regne som lån, og banken vil vite at du er betalingsdyktig og ikke begynner å "glemme" innbetalinger på kredittkortet for din egen sikkerhet. Da blir det fort ekstremt dyrt hvis du er uten vikaroppdrag noen måneder.

Bakgrunnen for å søke kredittkortene er for å bruke rabattene de tilbyr, ikke for å havne på Luksusfellen.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en fast ansettelse i lovens forstand. Arbeidsmiljøloven krever (noe departementet fant grunn til å presisere med virkning fra 2019) at en fast ansettelse forutsetter at man har krav på at arbeidsmiljølovens rammer skal innebære et reelt vern og en reell trygghet for arbeidstaker. For å være fast ansatt må man dermed ha et minimum av avtalt lønnsinngang. Det kan ikke være overlatt til arbeidsgivers eget forgodtbefinnende å fylle stillingen med innhold og lønn.

Gjelder dette bare byggebransjen eller samtlige rekrutteringsbyrå i landet?

Vil det si at de som har slike kontrakter, skal gå over til å ha fast jobb med garantilønn fra 1.januar 2019?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven regulerer alle arbeidsforhold uavhengig av bransje.

Definisjonen av fast ansettelse vil fra 1.1.2019 være:

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Med fast ansettelse menes i denne lov at ansettelsen er løpende og tidsubegrenset, at lovens regler om opphør av arbeidsforhold gjelder, og at arbeidstaker sikres forutsigbarhet for arbeid i form av et reelt stillingsomfang.

Bemanningsbyråer får i tillegg en ny hjemmel for midlertidig ansettelse.

Fra 1.1.2019 vil arbeidstakere som ikke tilfredsstiller de siterte vilkårene anses som ulovlig midlertidig ansatt. Det vil si at de har krav på fast ansettelse med konkret stillingsomfang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...