Ali Kaffe Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Noen som vet hvilken vei man skraper bilvinduene for is med isskrape? Skal jeg skrape mot meg, fra meg, ned eller opp? Eller er det det samme? Og hvor hardt kan man ta uten å få riper i vinduet? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 "Skal jeg skrape mot meg, fra meg, ned eller opp?" Ja til alt. Du skraper til det ikkje er is lenger. Viss du bruker ein plastskrape so skal du skrape ganske hardt for å øydelegge noko anna enn sjølve skrapa. 2 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Ta en isskrape i hånda di og før den bortover bilruta i ønsket retning til du ser at isen blir fjernet. Gjenta bevegelsen til du ha god sikt og du er klar for å kjøre. 3 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Å skyve skrapen fra seg gir vel mest kraft/utholdenhet. Du kan ikke ripe glass med en plastskrape. Gratulerer med første bil. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Sikkert overflødig å nevne, men å starte bilen, med full pupp varmluft på ruta samtidig med skrapingen anbefales. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Prøv også å holde rutene rene. Da slipper du å ripe opp rutene pga. møkk. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Og bruk sol/snøskjerm på frontruten, så kutter du skrapingen med 2/3.deler. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Noen biler har varmetråder i frontruten så du slipper å skrape frontruta. Ford f.eks har vel hatt dette siden 80 tallet. Ellers finner du raskt ut hvordan det er best å skrape. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Kjøp og bruk sånn telt du trekker over hvis du ikke har garasje. Det er garantert verdt investeringen. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Eller gjør som meg, start bilen en god time før du skal av gårde, så kan du kose deg med frokost/dusje/pusse tenner mens bilen blir varm og isfri av seg selv. Endret 27. oktober 2018 av Minus 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Tomgang en god time før du skal avgårde?? Du er sikkert populær blant MDG naboene dine! 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Eller gjør som meg, start bilen en god time før du skal av gårde, så kan du kose deg med frokost/dusje/pusse tenner mens bilen blir varm og isfri av seg selv. Her bryter man en del regler og kan få seg en saftig bot om man blir tatt for det, alltid gøy å se det skje. Edit : Her er en forklaring Endret 27. oktober 2018 av Malvado Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Her bryter man en del regler og kan få seg en saftig bot om man blir tatt for det, alltid gøy å se det skje. Edit : Her er en forklaring Fra linken: Dag Thomassen er klar på at trafikkreglene forbyr å la bilen stå på tomgang, men han mener man likevel er nødt til å akseptere et minimum av tomgangskjøring på vinterstid. – Motoren må få varme seg opp litt, slik at det ikke er helt kald luft som sendes opp på rutene, ellers ser du ingenting et par minutter etter at du har begynt å kjøre, sier politimannen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Hvis noen knabber bilen din mens den går på tomgang får du ingenting på forsikring. 1 Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Plastskraper lager så absolutt riper i frontruta. Dekk denne med snø/solskjem som Kakeshoma nevnte (fås på Biltema/Jula for et par tiere) om natta og/eller bruk isfjerner som du sprayer på i stedet for skrape. For bak- og sidevinduene er det ikke så kritisk. De beste isskrapene er de små med gumminal og løst blad de har på Clas Ohlson. Skraper med isolert håndtak og/eller hanske er bare sløsing av penger; bladet slites ut på noen uker uansett. 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Plastskraper lager så absolutt riper i frontruta. Har ripet opp mange ruter med disse plastskrapene, særlig de med tagger som skal rive opp isen. Jo hardere plasten er, jo enklere er det å ripe opp. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Spørs jo akkurat hvor du bor. Bor du i leilighet og må gå et stykke for å komme til bilen, så er jo ikke tomgangskjøring noe særlig. Personlig gir jeg blanke f... i regler for tomgangskjøring. Jeg setter meg ikke inni en iskald bil og kjører av sted med en gang. Har hatt parkeringsvarmer på de to siste bilene mine og har blitt veldig bortskjemt av dette. Har du ikke dette fra før, så koster det fort 25 tusen å montere. Det er nok lite vits i å koste på om du ikke har tenkt å ha bilen i 10 år. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Har man ikke garasje er det suverent å ha varmemulighet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 Fra linken: Dag Thomassen er klar på at trafikkreglene forbyr å la bilen stå på tomgang, men han mener man likevel er nødt til å akseptere et minimum av tomgangskjøring på vinterstid. – Motoren må få varme seg opp litt, slik at det ikke er helt kald luft som sendes opp på rutene, ellers ser du ingenting et par minutter etter at du har begynt å kjøre, sier politimannen. Som sagt avhengig av hvor du bor, tomgang i Oslo lykke til... Vi snakker selvsagt om de som parkerer bilen og lar den stå på mens de går inn og kommer ut etter 10-15 min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå