Anterialis Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Hei, jeg har - som mange fler vil jeg tippe - kjøpt Red Dead Redemption 2. Jeg tok for gitt at dette er et 4k-spill (og det er det sikkert også..), men bak på selve spill-coveret står det at det kun er 1080p. Hva er det egentlig som stemmer, og hvordan kan jeg finne ut om spillet er 4k (nativt), eller om ps4 (eller min TV..) oppskalerer bilde fra 1080p til 4k? På bildet under ser dere hva som er skrevet på spillet Sannsyligvis er det noe jeg har misforstått, forklaring tas imot med takk =) Lenke til kommentar
Avean Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Det er et sabla rot egentlig Søker du opp native 4K spill på PS4 så finner du oppskalerte og anmeldere har ofte brukt "4K Masterpiece" når det ikke er 4K. Det er vel svært få native 4K spill på PS4 dessverre. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2018 Ja det er jo ikke så lett å forstå seg på når de bruker vanskelig definerbare ord... F.eks. denne linken hvor det skrives at RDR2 "kjører" i 4k. Det betyr - som du er inne på - jo ikke at det er nativt 4k.... Vanskelig :/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 PS4 har ikke 4k, det er PS4 Pro som har 4k. Når det gjelder spill, kanskje dette er til hjelp: https://www.digitaltrends.com/gaming/ps4-pro-enhanced-games/ Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Svein M.: Takk for presiseringen, det er PS4 Pro jeg har i tankene. Men spørsmålet dreier seg om selve spillene. Ikke om PS4 er i stand (pro) eller ikke (ikke-pro) til å sende 4k til TVen. Er spillene i nativt 4k? Eller er det "chessboard" upscaling? 1080p (som det står bakpå spillet)? 1880p eller annen oppløsning?? Ikke så lett dette her... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Ps4 Pro kjører det vel i 1080P og skalerer det opp. Xbox One X kjører det i native 4K, derfor det ser så mye bedre ut på xbox. Er vel og mere stabil framerate på xbox versionen. Endret 28. oktober 2018 av Complexity Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 (endret) PS4 Pro faker vanligvis 4K via diverse smarte teknikker fordi framerate og/eller eyecandy ville blitt for lav ellers. Normalt er dette godt nok for sofa-gaming, men det folk reagerer på er når de pixelpeeper. RDR2 rendrer på 1920 x 2160 for PS4 Pro og skalerer det til 4K. Det er litt spekulasjon på om det er checkerboarding, "lineær" skalering eller en kombinasjon av disse siden bildeanalyse tilsier at det er artefakter av begge teknikkene. Tipper Rockstar har et slags system for å rendre best mulig i forhold til hvor mye futt som er til overs, da spillet ser ut til å prioritere FPS på minst 26 i majoriteten av tiden. PS4 bildet ser litt mykere og mindre detaljert ut på nært hold, men de fleste vil si 4K på XBOX One X ikke er verdt oppgraderingen med mindre en sitter veldig nært eller har en veldig stor TV. Edit: Tror HDR er noe buggete foreløpig. Mange som sier det blir blasse farger med HDR. Edit2: HDR er mest retrofit fra SDR. Teknisk analyse viser bl.a at sortnivået økes med økende "HDR", noe som gir blasse nivåer selv på dypsvart-kapable skjermer. En velkalibrert TV og RDR2 uten HDR gir foreløpig det beste bildet med mest kontrast. Vil tippe Rockstar utbedrer dette etterhvert. Synes personlig de burde utelatt dette fra menyen inntil det virket etter hensikten. Endret 31. oktober 2018 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå