Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå betalt for oppretting av firma og lurer da på hva jeg gjør angående det at jeg har brukt penger på oppretting av domene og litt div andre utgifter til firmaet, før firmaet har blitt opprettet.

 

Hvordan dokumenterer jeg dette. Dette er da påkostet med eget bankkort og ikke via bedriftskonto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå betalt for oppretting av firma og lurer da på hva jeg gjør angående det at jeg har brukt penger på oppretting av domene og litt div andre utgifter til firmaet, før firmaet har blitt opprettet.

 

Hvordan dokumenterer jeg dette. Dette er da påkostet med eget bankkort og ikke via bedriftskonto.

 

Bare print ut bilaget, og ta det med som en kostnad i regnskapet. Du kan kostnadsføre bilag helt tilbake til 1.1.2018 dersom firmaet er nyetablert nå. Om det er betalt kontant eller fra din private konto spiller ingen rolle (for enkeltmannsforetak). Du skriver forresten ingenting om hvilken selskapsorm du valgte, skattereglene er ikk 100% identiske for alle typer selskap.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Under forutsettning at reglene for nuf er tilsvarende som for as, så kan du som ansatt få refundert de kostnader du har lagt ut for bedriften.

 

Du trenger da faktura/kvitteringer på samme måte som når bedriften skal betale noe, men man fører at dette er betalt av den ansatte.

 

Den ansatte få da tilbake utlegget på neste lønnskjøring uten at det er skattepliktig.

Lenke til kommentar

Småutgifter kan man betale som privatperson uten at det er et stort problem, men det er en dyr måte å drive på hvis det er store beløp det er snakk om. Ved småutgifter som penn og papir kan det ofte være dyrere å bruke tid på regnskapsføring enn å bare betale privat.

 

Merk at regnskapsføring er enten noe du må gjøre selv, eller ha en regnskapsfører som gjør. Uansett bør ikke dette være noe problem å føre. Dvs enten bør du lære deg nok til å få det til selv, eller sette ut oppgaven til noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan det skal være straffbart, men nå er ikke jeg jurist heller. Det blir som om du bruker privatbil i jobbsammenheng uten å skrive reiseregning. Du taper penger, men det er ikke straffbart.

 

Eneste problemet jeg ser her, er ved spørsmål om eierskap. Dersom bedriften skulle hevde å ha overtatt eierskapet og du hevder at det fortsatt er ditt, så er det dumt av deg å la bedriften bruke det du har lagt ut for uten å kjøpe det.

Nå er dette en rimelig oppkonstruert situasjon, siden du representerer begge parter.

 

Nå har jeg aldri vært med på bokettersyn, men jeg kan ikke se for meg at man blir pålagt å dokumentere eierskap til alt ved en bedrift. I så fall kan du si som sant er; Du eier det privat, men låner det ut til bedriften uten å kreve betaling for det.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Det enkleste er å skrive utlegg til deg selv hvis du er interessert i å få pengene tilbake på privatkontoen. 

 

Hvorvidt det er straffbart å ikke redegjøre for hvor pengene kommer fra kommer vel heller an på til hvilken grad det blir gjort. For denne lille saken vil det ikke være noe problem, men hvis du plutselig tilegnet deg store verdier uten å regnskapsmessig kunne redegjøre for det, vil du nok etter hvert støte på problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...