Gå til innhold

KOMMENTAR: Digitaliserer man bort nasjonalstaten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De kommende årene vil telefonen få nettradio, betalingsfunksjoner og flere nettjenester fra multinasjonale giganter som Google, Facebook, Microsoft."

Hei, har du ingen smart telefon selv? Telefonene har da hatt nettradio i årevis? Jeg har betalt med telefonen på Rema siden 2015, og siden i sommer kan jeg betale ved å holde klokka inntil terminalen.

Og det er virkelig mange nett tjenester fra store selskaper. Epost fra Gmail har jeg da hatt i minst 10 år. Og backup har jeg lagret i OneDrive i åresvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, fullstendig klar over at vi har hatt mulighet for radio, bank, lagring og betaling. Bank er vel utbredt, men de andre brukes ikke av alle. Selv har jeg brukt mail siden 86 og bank siden 94, men vi har nok tilhørt gruppen av tidlige brukere - full bruk og endring av samfunnets tekniske struktur tar vanligvis mer tid enn det tok å fjerne telegrafen. Full nettradio kommer nok med 5G, og da dør DAB.

Det blir interessant å se hvordan politikerne tilpasser samfunnet til nye naturlige enheter som skapes av digitaliseringen.

Lenke til kommentar

"De kommende årene vil telefonen få nettradio, betalingsfunksjoner og flere nettjenester fra multinasjonale giganter som Google, Facebook, Microsoft."

Hei, har du ingen smart telefon selv? Telefonene har da hatt nettradio i årevis? Jeg har betalt med telefonen på Rema siden 2015, og siden i sommer kan jeg betale ved å holde klokka inntil terminalen.

Og det er virkelig mange nett tjenester fra store selskaper. Epost fra Gmail har jeg da hatt i minst 10 år. Og backup har jeg lagret i OneDrive i åresvis.

Noen er mer naive enn andre. Jeg legger ikke mine private data i hendene på disse fiendlige selskapene hos fiendtlige nasjoner.

Det er på tide Norske myndigheter skjønner uthulingen disse driver med og satser for å utvikle våre egne digitale tjenester som ikke er underlagt fiendene.

Til artikelforfatter: Det er ikke digitaliseringen i seg selv som er gal, men at tjenester settes ut til fiender. Det hadde vært like galt om "analoge" tjenester ble satt ut til fiender. Norge bør selv komme på banen og digitalisere under våre lover og regler, slik at vi selv har kontroll på dataene og sikkerheten rundt vår egen kommunikasjon.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig! Vi har lover og regler for lagring og behandling av data i andre land, tror nok vi kan si at reglene ikke etterleves når data i utenlandske lagre kan knyttes til identifiserbare personer eller organisasjonsenheter. Outsourcing til utland krever god kompetanse og omfattende sikringstiltak, frykter at det spares på disse sidene for å gjøre det hele lønnsomt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen er mer naive enn andre. Jeg legger ikke mine private data i hendene på disse fiendlige selskapene hos fiendtlige nasjoner.

Det er på tide Norske myndigheter skjønner uthulingen disse driver med og satser for å utvikle våre egne digitale tjenester som ikke er underlagt fiendene.

Til artikelforfatter: Det er ikke digitaliseringen i seg selv som er gal, men at tjenester settes ut til fiender. Det hadde vært like galt om "analoge" tjenester ble satt ut til fiender. Norge bør selv komme på banen og digitalisere under våre lover og regler, slik at vi selv har kontroll på dataene og sikkerheten rundt vår egen kommunikasjon.

Vel talt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...