Schreiber Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Kort sagt er jeg forfatter, og i boken jeg jobber med reiser to personer til Bulgaria. Selv har jeg aldri vært der, så jeg har noen kjappe spørsmål til noen som har vært der, eller i det minste vet hvordan det er der nede i dag. 1. Hvordan er dagliglivet der nede? Er det mye av det samme som her i Norge, eller er det andre ting jeg bør tenke på? Alt av generel info mottas med takk. Tenker på butikker, offentlig transport, hoteller, restauranter, og så videre. 2. De tar flyet til Sofia, og forsetter med tog til Razlog. Deretter går turen til en nasjonalpark på Pirin-fjellet. Er det lett å få drosje dit, eller går det busser? 3. Jeg vet det er ulver og bjørner i den nasjonalparken, og siden de er to stykker helt alene vil de garantert havne i trøbbel med nevnte ulver og bjørner. Dermed trenger de noe å forsvare seg med. Hvordan er våpenloven der nede? Er det lett å få kjøpt pistol, hagle eller noe sånt? Sannsynligvis blir de bare å ta med seg en øks, men vil gjerne ha mulighetene åpne for andre ting. Å bruke litt lyssky midler er ikke noe problem. De har ikke all verdens økonomi heller, men har foreløpig fått ca tretti tusen til å finansiere reisen. Dette kan justeres opp, så pengene er ikke noe problem. (om det bare var sånn i virkeligheten også...) 4. Hvordan er fengslene der nede? Blir neppe nødvendig, men man vet jo aldri. Sykehus er mer sannsynlig. De har reiseforsikring, men hvordan er sykehusene der i praksis? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Kult, hva har du utgitt? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Å ta toget er veldig vest-europeisk. I østblokken er tog trege, sjeldne og upålitelige... og det er veldig få flyplasser det går tog fra. Folk reiser heller med buss og da spesielt med minibusser som kalles Marshrutka som går oftere. Marshrutka fungerer som en slags delt taxi og kjører når de har fått nok folk som skal samme vei. De har gjerne skilt i frontruten med hvor de skal. Disse minibussene er veldig utbredt i landene i den tidligere østblokken. Det meste av hus, biler og hoteller er gamle og slitne greier. Spesielt boligblokker ser ut slik at man tror det har vært brann der. Og så er det noen rike med veldig prangende luksusbiler som skiller seg veldig ut. Utpå landet er det vanlig å se bønder bruke hest og vogn. Og da ikke en elegant klassisk vogn med store hjul med eiker, men noe snekkret oppå understellet til en utrangert bil. Og så overrasker det nordmenn å se logoen til Telenor flere steder. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 27. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2018 Takk for tips! Er visst mye jeg ikke aner om Bulgaria, ser jeg. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Feltarbeid er nok tingen her, skal det være en viss realisme i boken er det nok greit å ha vært der og sett hvordan det faktisk er. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Feltarbeid er nok tingen her, skal det være en viss realisme i boken er det nok greit å ha vært der og sett hvordan det faktisk er. I kunstverk fra middelalderen har man ofte noe som ser ut som fabeldyr, men man har her bare prøvd gjengi delfiner eller afrikanske dyr som de aldri hadde sett selv. Det virker ofte komisk for folk idag når de får vite hva de har prøvd illustrere, men dengang hadde de fleste heller ikke sett disse dyrene så dette var den mest naturtro fremstillingen man klarte få til. Idag har mange reist i land som Bulgaria så beskrivelser som ikke stemmer emd virkeligheten blir veldig fort avslørt. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Akkurat det der med å gjengi dyr man aldri har sett svært jeg er interessant. Dyr er jo en ting, men hva med religion og teknologi? Ta for eksempel denne godbiten fra wikipedia: In Algonquian mythology, the thunderbird controls the upper world while the underworld is controlled by the underwater panther or Great Horned Serpent. The thunderbird throws lightning at the underwater creatures and creates thunder by flapping its wings. Thunderbirds in this tradition are commonly depicted as having an X-shaped appearance. This varies from a simple X to recognizable birds. The X-shaped thunderbird is often used to depict the thunderbird with its wings alongside its body and the head facing forwards instead of in profile. Det kan jo høres rimelig sprøtt ut når de forklarer den på den måten. Men hva om vi ser det med moderne øyne? Stor fugl, formet som en X, lager mye bråk/torden... Er det bare jeg som tenker på et helikopter? Den andre greia kan i teorien være en ekte skapning, men hvis vi har et helikopter, kan vi da ha en ubåt? Husk dette er beskrevet for flere tusen år siden, lenge før mennesker kunne fly. Vi har også en drøss ting som Pumapunku, Machu Piccu, Teotihuacan, Göbele Tépe osv som beviser at det er enormt mye i oldtidshistorien vi ikke kjenner til. I teorien er det ikke helt utenkelig at det kan ha eksistert en sivilisasjon som var avansert nok til å ha helikoptre og ubåter i en eller annen form. Men uansett, skulle jo gjerne dratt til Bulgaria selv, men det går nok dårlig. Personene i boken blir heller ikke å bruke mye tid i sivilisasjonen, så det burde nok gå bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå