Gå til innhold

Måle "antall leverte watt" fra PSU

Anbefalte innlegg

tjo..

har en boks her sånn med en 2500+, et asus nF2 bord, en barracudaV, ett 9600pro kort og en cdbrenner. psu'en min er FSP35060PN fra Fortron/source (350Watt..). når jeg spiller spill hører jeg at cpuvifta senker hastigheten. av og til får jeg plutselige reboot's..

er det noen måte å måle antall watt som psu'n leverer?

:yes: ja, jeg har koblet til alle nødvendige strømkontakter.

og nei, jeg har ikke noen usb/firewire/lys/ekstra vifter/juggel som trekker noe ekstra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva den kan levere er ikke så lett å måle, men å måle det faktiske forbruk er enkelt. Du bruker bare et ampere meter og måler hva strømforbruket ditt er. Det enkleste er å få lånt deg et "tangampere meter" Den kan du enkelt bruke på kabelen inn på strømforsyningen din. Du vil da få oppgitt strømforbruk i Ampere.

Ved å bruke Ohms lov kan du enkelt regne om til Watt. P=UxI

Altså P=Effekt i Watt U= Spenning i Volt og I= Strøm i Ampere.

Ditt regnestykket blir XX Ampere ganger 230 V (ca)

Får å få det helt eksakt kan du gjerne måle spenningen i kontakten du har i huset. Et sted i mellom 220V og 235V vil jeg anta.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar
Det der blir nok heller unøyaktig. Det fungerer fint for å måle enkle belastninger som varmeovner og lyspærer, men det er mye vanskeligere å måle strømmen på en PC, for den er ikke konstant. Du trenger i det minste et True RMS instrument.

For å få det helt nøyaktig så er jeg helt enig med deg. Men det jeg har snakket om er nøyaktig nok for å finne ut om han har overforbruk. Kan sette på logger på tangampere meteret så kan man få gjennomsnittet over en tid og min og max forbruk. Det skulle holde etter min mening.

Lenke til kommentar

Ditt regnestykket blir XX Ampere ganger 230 V (ca)

Får å få det helt eksakt kan du gjerne måle spenningen i kontakten du har i huset. Et sted i mellom 220V og 235V vil jeg anta.

Veeel... En liten korreksjon der kanskje ? :p

Ohms lov er U=R*I (Spenning=Motstand * Strøm)

Men derimoten den du uttaler deg om er Joules lov :D

P=U*I

eller

P=R*I*I (skal være I i annen der, men jeg vet ikke hvordan jeg får det til her i forumet :p

P=U*U / R (U i annen her :D)

Lenke til kommentar

Ditt regnestykket blir    XX Ampere ganger 230 V (ca)

Veeel... En liten korreksjon der kanskje ? :p

Ohms lov er U=R*I (Spenning=Motstand * Strøm)

Men derimoten den du uttaler deg om er Joules lov :D

P=U*I

eller

P=R*I*I (skal være I i annen der, men jeg vet ikke hvordan jeg får det til her i forumet :p

P=U*U / R (U i annen her :D)

Jeg bøyer meg og takker for korreksjonen. Du har helt rett. Men uannsett, formelen er P=U*I er rette formelen å bruke! Men den er ikke Ohms loc som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...