Gå til innhold

Volkswagen vurderer å lage batterier selv for å klare å bli bli verdens største elbilprodusent


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Haaaa. Latterliggjør Tesla for å gjøre ting som ikke har noe med bilproduksjon å gjøre, for så å gjøre akkurat det samme selv etter en stund...

Yiiieeeks, her har det tatt av fra første stund. Til informasjon så har jeg ikke Tesla. Tror jeg holder meg unna denne tråden da det ser ut som at vi er i skyttergraven allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

VW har den største fabrikken i verda, i Wolfsburg. Den tredje største fabrikken i verda er bilfabrikken til Tesla i Freemont. Når batterifabrikken til Tesla er ferdig utbygd, er det den som er verdas største fabrikk. I tillegg har Tesla planar om gigafabrikkar i både Kina (der har Tesla kjøpt tomt) og Europa. Tesla er marknadsleiar i det segmentet av bilbransjen som er i vekst, og den veksten er ekstrem. Målt i salsverdi var Model 3 den mest selde bilen i USA i september. Salet av eksosbilar har stagnert og er venta å gå ned i dei kommande åra. Ikkje rart at VW ser Tesla som sin største konkurrent. Mange andre bilprodusentar tenkjer nok på same måte, men torer ikkje å seie det høgt.

 

 

Den største bilfabrikken ligger nok i Korea. Hele byen Ulsan er et enormt industrielt kompleks som huser en rekke forskjellige industrier. Derav den største bilfabrikken. Flisespikk, men rett skal være rett.

 

fra wiki: "Ulsan is the home of the world's largest automobile assembly plant, operated by Hyundai Motor.[2] Its integrated design of related functions was inspired by the Ford River Rouge Complex in Dearborn, Michigan."

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jau, fakta er veldig viktig. Eg tykkjer du skal dokumentere at selskapa VAG kjøper produserer batteri som er teknologisk betre enn batteria til Tesla. Sovidt eg veit leier Tesla på alt frå pris pr kWh til kWh pr kg og berekraftig produksjon. Dei er m.a. nede i 2,8% kobolt. Dersom batteria i eGolf er betre, burde dei kanskje lagd større pakkar?

 

Jadå, selskapa har sikkert planar om å byggje betre celler, men både cellene frå Panasonic og batteria frå Tesla vert òg kontinuerleg forbetra. Du kan ikkje hevde ein teknologi er betre i praktisk buk før han faktisk er demonstrert. Kor mykje veit du om kva teknologi Panasonic og Tesla kjem til å hente fram dei neste åra? Panasonic seier veldig lite om det.

 

Påstanden er direkte feil. Tesla kjøper cellene frå Panasonic. Cellene vert produsert inne i batterifabrikken til Tesla, noko som gjev mykje enklare logistikk og er medverkande til den låge prisen, og det er Tesla som produserer batteria. Panasonic er den klårt viktigaste leverandøren av halvfabrikata, men batteriet er mykje meir enn cellene. Kompakt og effektiv temperaturkontroll, til dømes. Det gjer at Tesla kan superlade uansett utetemperatur, og at cellene ikkje taper seg i ekstreme temperaturar.

Ja for de av oss som følger med på og leser artikler på tu.no så er det ikke vanskelig å bevise det::

https://www.tu.no/artikler/undersokelse-to-selskaper-leder-an-i-batterikapplopet-og-vil-trolig-fortsette-med-a-dra-ifra/433417

 

Igjen derimot leser du kun det du selv ønsker å lese. Jeg har ikke sagt at VAG har bedre batterier enn Tesla. Jeg sier at produsentene de kjøper av er markedsledende. Som er rimelig ukontroversielt og en selvfølge for enhver som følger med på bransjen. 

 

Samsung SDI og LG chem produserer sine celler nærme VAG sine fabrikker akkurat som Panasonic gjør med Tesla. Hvordan er det noe ulikt? De har begge opprettet fabrikker i Europa.

 

Du vet Foxconn får masse "halvfabrikat" når de setter sammen en iPhone. Jeg har ikke sett en eneste person som skryter av Foxconn og hvor flinke de er til å sette sammen "halvfabrikat" Fordi disse "halvfabrikatene" er 95%+ av det som er vanskelig med en telefon. Foxconn har ikke sjanse på å lage delene. Akkurat som Tesla ikke kan klare å lage batterier uten Panasonic. Forstår du ikke engang hvor ulogisk påstandene dine er? Hvis pakking var så vanskelig, og celler helt ok, hvorfor kan ikke Tesla gjøre den delen selv? Hvorfor er nesten hele investeringen i Nevada fra Panasonic? Cellene er 95% av batteriet. Det er derfor produsenter av battericeller nevnes i batterikappløp og på batteriteknologi. Ikke selskaper som pakker. Panasonic? LG Chem? Samsung SDI? De pakker ikke batterier. Det er en lett jobb som du setter til lavkostland og det ikke er fortjeneste på. De fokuserer på den delen hvor de kan differensiere på teknologi.

 

Temperaturkontroll er noe du kan få overalt. Eksempelvis har Bosch temperaturkontroll til lading av gressklipperbatterier. Liksom det er ikke så ufattelig utrolig altså. Det er ikke som om Tesla fant det opp eller noe. Det har blitt gjort i evigheter. De er langt ifra alene om å gjøre det. Hvis det er noe alle kan gjøre, hva gjør det fantastisk? Alle kan få til temperaturkontroll på batteriene, men hvorfor kan ingen få til å lage battericeller? Prøv for en gangs skyld å tenke over logikken din.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om alle eierne av Leaf 2018 er enig med deg når de står og venter på hurtiglading som går tregt med varmt batteri.

Ei heller eierne av Samsung Note 7.

 

BMS, innpakking og temperaturkontroll i et moderne batteri er blitt avansert teknologi, og blir enten patentbeskyttet eller hemmeligholdt.

 

Alle kan sparke en fotball, men det er få som kan leve godt av det.

Leaf har ikke temperaturkontroll, det betyr ikke at det er vanskelig å få til. Langt billigere biler enn Tesla har temperaturkontroll. Nesten alle har. Leaf skiller seg ut med å mangle. Det er forøvrig den billigste bilen de har. De har droppet det pga kostnader.

 

I India har ikke biler elektrisk vindusmotorer. Husker når det var slik Norge og. Måtte snurre rundt håndtak for å få opp/ned vindu. 

 

Det er ikke fordi det er vanskelig å få til. Det er fordi folk i India har lite penger, og de må kutte for å nå prisnivå. Leaf selger mye på å være veldig billig.

 

Og Note 7 er et annet elendig eksempel. Fordi noe er lett, så mener du folk aldri kan gjøre feil? Så siden det oppstod en feil hos de som pakket, så må det være vanskelig av den grunn? Så alle produksjon der feil oppstår er da vanskelig? Det er en lite logisk slutning.

 

All teknologi som kan blir patentert. Det gjør det ikke til avansert teknologi. Ingen deler industrihemmeligheter... Kan jeg spørre deg om noe? Hvis alle bilprodusenter gjør dette selv, hvordan fungerer det? Det er vanskelig, men alle klarer det? Derimot for batterier så klarer ingen bilprodusenter å lage celler? Og din logiske slutning er at det alle klarer å gjøre virker å være veldig avansert og viktig det og. Og det ingen klarer virker ikke å være så vanskelig i forhold til innpakning?

 

 

Er du klar over hvor mange selskaper i Kina som begynte og holder på med å pakke batterier? Og gjort det lenge? Folk med lite til ingen kunnskap. De kunne lite, og har levd bra på det. Og etterhvert har de lært seg å lage celler, og når kommer de for å utfordre de 2 store i Korea. Så Tesla er fantastiske for å klare noe noen bønder i et utviklingsland fikk til for 20 år siden?

 

Vet du hva som er morsomt? Jeg bare skrev dette, og så skulle jeg sjekke om jeg bare skrev tull, da jeg trodde jeg overdrev litt, men se her da: (Virkelig bra jobbet av Tesla altså, å klare det ingen mann har gjort før dem...) Det er fortsatt slik at 95% er cellene. Det er det eneste ingen klarer å gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Company

Founded in February 1995 BYD Co Ltd began as a rechargeable-battery factory 

 

 

 

Wang Chuanfu was born in Wuwei CountyAnhui province to a family of poor farmers.

Founded in February 1995 BYD Co Ltd began as a rechargeable-battery factory 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er fakta alltid positivt? Den same sjefen er ansvarleg for tusenvis av dødsfall. Er ikkje det negativt, fordi det er fakta? Må noko vere feil for å vere negativt?

 

Fakta er ikke alltid positivt nei, men å si at Tesla er ubetydelige er ikke negativt, når de er det. 80K biler mot 11 millioner +. Det er ikke latterliggjøring, fordi Tesla bare er ubetydelige.

 

 

 

VW kjem òg til å gjere store investeringar framover, og elbilsatsinga til VW kjem heller ikkje til å gå med overskot før om mange år. Dei kjem til å måtte sparke ein heil masse folk dei ikkje lenger har bruk for. VW kjem til å gjere alt dei tidlegare rakka ned på Tesla for å gjere.

Hvordan vet du at VAG ikke skal gå i pluss på elbil? Er det ikke det samme som alle som sa Tesla aldri vil gå i pluss innen den tiden Musk lovet?

 

Hvorfor må VW sparke masse folk etter å ha annonsert enorme investeringer? Hvor er logikken i det? De har en projisert vekst. Og masse kapital. Og ikke nesten-konkurs kreditt rating.

 

Hva har VW sagt om Tesla som de skal gjøre selv? Du og andre gjentar det, men ikke kommet med noe. Å wow VW sjefen sa Tesla er liten og ubetydelig med 80K biler produsert i året. Så da skal liksom VW begynne å lage 80K biler i året? Kan stoppe med slike løgner om hva X og Y selskap skal ha sagt når de aldri har gjort det.

 

Musk rakket ned på VW for å tilby for få farger, og nå tilbyr han mindre farger selv, haha morsomt. Ikke sant da. Tenk om jeg begynte å argumentere slik? Med løgner? Påstander som ikke stemmer? Som du ikke kan bevise? Derfor sa jeg jeg ikke ville svare deg.du beviselig innbiller deg ting som aldri har skjedd. eneste som latterliggjør noen her er Musk. Latterliggjør journalister, shortere, SEC, alle andre, egentlig alle som ikke støtter han. 

 

 

Eg forheld meg berre til statistikk basert på tal innhenta frå bilprodusentane:

Ja akkurat, bilsalget har god vekst hvert eneste år. Det er det jeg sier. Salget er forventet å øke 2.5 millioner, så du mener det er solgt 2.5 millioner elbiler i 2018? Har du kilde for det? 2.5 millioner elbiler er mye vet du.

 

 

Kvar har du funne det? Her er ei ny lenke frå ein av dei største bilmarknadane i verda, der Tesla har hatt enorm vekst:

https://www.cnbc.com/2018/10/23/auto-dealerships-see-sharp-decline-in-sales-in-october.html

 

Å wow du har helt totalt klart å bomme på hvor veksten kommer fra. At marked som USA og Europa har stagnert er velkjent. Det samme gjelder for forbruker elektronikk osv. Markedene er i metning. Det er heller ikke det skikkelig vekst kommer fra. I nyere tid har det både for mobiler og biler vært Kina. Utviklingsland driver veksten. Ikke USA. I USA forsvinner middelklassen. Få folk får mer penger, og nesten alle får mindre. En riking kan ikke kjøpe 200 Toyotaer. Vi snakket aldri om USA gjorde vi vel? Vi snakker globalt.

 

 

 

Herbert Diess sa det faktisk i eit intervju publisert på Volkswagen sine eigne heimesider:
 
Det er heilt i orden at du ikkie vil svare meir, for du har ikkje vore spesielt heldig med noko av det du har lirt av deg til no. :rofl:

Herbert Diess skrev i et internt memo at han mente de måtte se mer på teknologi som Tesla hadde. Det er altså hverken noe han har sagt offisielt, eller noe VAG som selskap har uttalt seg om. Igjen om en skal bruke den logikken så mener Tesla at alle hvite menn i Thailand er pedofile. Merkelig hvordan folk klarer å skille Musk sin uttalelse fra selskapets offisielle uttalelser, men når noen leser et internt memo fra noen i VW så blir det plutselig VW sin offisielle holdning? Igjen du leser og tror det du vil.

 

Jeg mener det du skriver er direkte feil. Det står ingenting om at det er et intervju. Det står ingenting om at det ligger på VW sine nettsider. Du vet interne memo pleier ikke å være på selskapets offentlige nettside.Forstår du nå hvor håpløst dette er? Du leser faktisk bare det du vil. Det du sier samsvarer ikke med det du linker og du bare finner på ting. Jeg kan ikke tro på en setning du skriver. Og når jeg ser kildene dine så står det jo ikke det samme som du hevdet sto der. Altså beklager men å prøve å bevise noe ovenfor noen som kun leser det de ønsker er faktisk umulig. Uansett hva jeg kommer med, så kommer du til å tolke det som at du har rett.

 

Vanlige folk leser:

"Pansonic har utviklet ny batteriteknologi for bruk i Teslas nye Model Y"

Du leser:

"Tesla har utviklet nye superbatterier til Model Y. Utviklingen skal ha skjedd i samarbeid med Panasonic".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Den største bilfabrikken ligger nok i Korea. Hele byen Ulsan er et enormt industrielt kompleks som huser en rekke forskjellige industrier. Derav den største bilfabrikken. Flisespikk, men rett skal være rett.

 

fra wiki: "Ulsan is the home of the world's largest automobile assembly plant, operated by Hyundai Motor.[2] Its integrated design of related functions was inspired by the Ford River Rouge Complex in Dearborn, Michigan."

Ja hvis konkurransen er å ha mest mulig fabrikker på et sted slår nok ingen Korea. Både LG Chem og Samsung SDI har nesten alle fabrikkene sine i Korea. Suwon by er essensielt eid av Samsung. De produserer all verdens  elektronikk der. 

 

Hyundai var så store at staten måtte dele selskapet opp med tvang slik at det ikke skulle sluke landet. 

 

Samsung SDI har og en EV fabrikk i Ulsan.

 

Hvis kriteriet for suksess er å ha masse store fabrikker et sted så er kampen allerede tapt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Verden roterer hverken rundt Musk eller Trump, men når en leser hva noen skriver skulle en nesten tro det...

Da er det veldig pussig at det er et par brukernavn her som går igjen i absolutt alle tråder der Tesla nevnes, og som følger nøye med på alt som skjer for å kunne krisemaksimere og spre dritt om Tesla ved enhver anledning.

 

Om verden generelt ikke roterer rundt Musk, så gjør deres verden tydeligvis det. Ellers hadde de ikke brukt så ekstremt mye tid på å krisemaksimere rundt Tesla og slenge dritt om selskapet og Musk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Seriøst svar: Epler og appelsiner. Nokia hadde en global markedsandel på rundt 50 % i Q2-2007, så startet fallet. Det er ingen bilprodusenter som har har vært i nærheten av samme globale dominans. Nokia vurderte tre OS-er: MeeGo, Android og Windows Phone. De forkastet Android pga. Samsung, som var tidlig ute med å satse på plattformen. I dag er det egentlig bare tre-fire aktører som tjener gode penger på Android: Google, Samsung, Huawei og MS (pga. patenter).

Da sliter jo andre bilprodusenter enda mer hvis de faktisk har lavere markedsandel.

 

Og bilprodusentene vurderer ikke tre OS, men flere ulike typer energilagring, fra fossilt drivstoff til hydrogen (hei, Toyota!) til rent batteri. De nøler med å kaste seg på batteri for fullt fordi de er avhengig av inntekter fra den utdaterte delen av selskapet.

 

Takk for at du bekrefter det jeg skriver :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det veldig pussig at det er et par brukernavn her som går igjen i absolutt alle tråder der Tesla nevnes, og som følger nøye med på alt som skjer for å kunne krisemaksimere og spre dritt om Tesla ved enhver anledning.

 

Om verden generelt ikke roterer rundt Musk, så gjør deres verden tydeligvis det. Ellers hadde de ikke brukt så ekstremt mye tid på å krisemaksimere rundt Tesla og slenge dritt om selskapet og Musk.

Forsvarer man tesla på noen som helst måte blir man stemplet som tesla evangelist med en gang. Det virker som om noen blir veldig såret over positive tesla nyheter. Tesla og musk har hatt så utrolig mange naysayers helt siden starten, og er vel blant de mest shortet aksjene.

Virker mer som det er noen der ute som dyrker et hat for tesla der ute, som virker som et ganske trist tidsfordriv. Er lov å være kritisk, men det finnes grenser for hvor mye man egentlig forstår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da er det veldig pussig at det er et par brukernavn her som går igjen i absolutt alle tråder der Tesla nevnes, og som følger nøye med på alt som skjer for å kunne krisemaksimere og spre dritt om Tesla ved enhver anledning.

 

Om verden generelt ikke roterer rundt Musk, så gjør deres verden tydeligvis det. Ellers hadde de ikke brukt så ekstremt mye tid på å krisemaksimere rundt Tesla og slenge dritt om selskapet og Musk.

Se på mitt første innlegg. Jeg skriver at jeg er glad Tu.no rettet opp feilen de skrev i forrige artikkel om VW og batterier.

 

Etter det skrev jeg om batteriindustrien og VAG.

 

Visste du at Sør-Korea ønsket en statskapitalistisk modell nærmere Norge og Kina? Derimot mente USA dette var "kommunisme" og forbød dem. Så Sør-Korea gav et par utvalgte selskaper som gjorde det bra fordeler. Staten gir selskapene fordeler, selskapene gjør ting for staten. Nærmeste de kom statskapitalisme uten å eie selskapene selv. Med forbud mot å eie banker for å unngå en Japan situasjon. 

 

Du vil åpenbart fortsatt ha konkurranse innenlands, men hovedkonkurransen er mot utlandet, og det å samle ressurser er viktig. Dermed fikk kun to selskaper lage det samme (stort sett). LG og Samsung lager skjermer. Samsung og (nå) SK Hynix lager RAM/NAND. Daewoo (Nå under GM) og Hyundai lager biler, LG og Samsung lager batterier osv. Etter diktaturets fall falt derimot også disse "hemmelige" reglene. Dermed var det fritt for selskap å begynne å konkurrere i alle bransjer. 

 

Derfor har ikke SK hatt noe batteriavdeling før og ligger så langt bak Samsung og LG. Og derfor hadde Korea kun 2 produsenter, mens Japan hadde veldig mange (selv om mye er sammenslått/slått konkurs).

 

Og det er alltid slik med områder som Silicon Valley at når du har alle disse selskapene er det mye lettere å starte nytt selskap innenfor samme sektor, fordi det er så mye kunnskap i området. Dermed har SK Innovation klart å skaffe seg mye kunnskap og teknologi på kort tid. Om VAG skulle gjort det selv måtte de nesten og ha opprettet R&D senter i både Korea og Japan, men ikke bare det, de måtte håndtert kulturforskjeller riktig. De hadde jo hatt behov for mye lokalt ansatte. Og dette er ikke en stor styrke for Vestlige selskap, samtidig som selskap fra Korea og Kina ansetter mange innenfor R&D i Europa & USA. Der har vi noe å lære. De benytter seg av kunnskapen vi har, men vi benytter oss i liten grad av deres kunnskap. Og vi er på ingen måte bedre, rimelig likestilt. 

 

Og det er jo akkurat det VAG mangler. Teknologien til å gjøre dette effektivt. Og VAG er akkurat det SK Innovation mangler. Derav også deres JV i Kina. De  trenger store aktører som har kapital og trenger batterier til EV. Som BYD. Som VAG. En situasjon der begge parter har noe den andre trenger.

 

 

Dette var hovedpunktet mitt i mitt første innlegg. Alle svarene jeg fikk derimot? De handler kun om at jeg nevnte Tesla i en bisetning, og at jeg sa jeg satte pris på at TU rettet opp feil fra forrige artikkel. Om folk hadde vært interessert i batteriene, teknologien, selskapene, VAG, strategien så hadde de kommet med svar på det jeg skriver her. Jeg skrev SK ikke fikk lov å lage batterier, men ingen spurte hvorfor? Åpenbart brydde ingen andre som kommenterte seg om historien til SK her.

 

Jeg svarer når noen svarer meg, men det er ingenting jeg vil diskutere mer i denne tråden enn SK Innovation og VAG. Beklageligvis handler alle svarene om Tesla. Det du ser et noe som kalles bekreftelsesbias. Siden du er i alle tråder og skriver om Tesla, så ser du andre som er der, men du er ikke i andre tråder som ikke omhandler Tesla. Jeg leser alle artikler om batterier og elbiler. Og kommenterer når jeg føler jeg har noe å bidra med til diskusjonen. Og det tror jeg jeg har gjort her med å komme med bakgrunnsinformasjon som omhandler selskapet i artikkel? Så jeg ser ikke helt hvordan du kan sette spørsmålstegn ved at jeg kommenterer i denne artikkelen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Er fakta alltid positivt? Den same sjefen er ansvarleg for tusenvis av dødsfall. Er ikkje det negativt, fordi det er fakta? Må noko vere feil for å vere negativt?

Fakta er ikke alltid positivt nei, men å si at Tesla er ubetydelige er ikke negativt, når de er det. 80K biler mot 11 millioner +. Det er ikke latterliggjøring, fordi Tesla bare er ubetydelige.

 

Du kan slutte å ro. Han sa veldig mykje meir enn det i det eit minutt lange klippet, og du kan høyre på stemninga i salen. Det er selskapet VW har peika ut som sin største konkurrent han snakkar om.

 

 

VW kjem òg til å gjere store investeringar framover, og elbilsatsinga til VW kjem heller ikkje til å gå med overskot før om mange år. Dei kjem til å måtte sparke ein heil masse folk dei ikkje lenger har bruk for. VW kjem til å gjere alt dei tidlegare rakka ned på Tesla for å gjere.

Hvordan vet du at VAG ikke skal gå i pluss på elbil? Er det ikke det samme som alle som sa Tesla aldri vil gå i pluss innen den tiden Musk lovet?

 

Fordi dei investeringane VW må gjere vil trekkje mykje meir pengar frå kassa enn VW får inn for sal av bilar dei fyrste åra. Akkurat som for Tesla. Dersom VW trudde dei kunne ha like høg margin på elbilar som dei i dag har på eksosbilar, ville VW satsa mykje større mykje tidlegare. Det gjorde dei ikkje, og når Tesla synte at det var mogeleg hadde Tesla fått eit solid forsprang. Tysk bilindustri er veldig redde for investeringane dei må gjere framover, og lobbar hardt for at ikkje EU skal stille for strenge utsleppskrav til bilparken.

 

Hvorfor må VW sparke masse folk etter å ha annonsert enorme investeringer? Hvor er logikken i det? De har en projisert vekst. Og masse kapital. Og ikke nesten-konkurs kreditt rating.

Fordi VW byggjer eksosmotorar og set saman bilar. Elmotorar er mykje enklare å byggje, og då treng dei færre folk. Dei treng helelr ikkje folk til å byggje clutchar, manuelle eller automatiske girkasser osb. Elektriske bilar er ein mykje enklare konstruksjon. 210.000 av over 800.000 tilsette i tysk bilindustri jobbar med å byggje motorar, girkasser og clutchar. Dersom berre 25% av bilproduksjonen er elektrisk i 2030, vil 75.000 av desse miste jobben. Sannsynlegvis vil elektrifiseringa gå fortare.

 

https://www.reuters.com/article/us-germany-electromobility-jobs/switch-to-electric-cars-threatens-75000-german-auto-industry-jobs-idUSKCN1J115L

 

Hva har VW sagt om Tesla som de skal gjøre selv? Du og andre gjentar det, men ikke kommet med noe. Å wow VW sjefen sa Tesla er liten og ubetydelig med 80K biler produsert i året. Så da skal liksom VW begynne å lage 80K biler i året? Kan stoppe med slike løgner om hva X og Y selskap skal ha sagt når de aldri har gjort det.

Las du artikkelen? Her er ingressen:

 

"Volkswagen vurderer å lage batterier selv for å klare å bli bli verdens største elbilprodusent

 

Kan gå for Tesla-Panasonic-modellen"

 

P.t. er Tesla verdas største elbilprodusent. Det vil VW kopiere ved å kopiere andre delar av forretningsmodellen til Tesla. Allereie her har vi to ting. Det er litt usikkert når VW har tenkt å oppnå dette. Dei snakkar om batteriproduksjon på 150 GWh i året i 2025. Tesla vil ha 105 GWh i året i 2020 frå gigafabrikken i Nevada + den produksjonen som då er oppe og går i Kina. I tillegg har Tesla planlagt gigafabrikkar andre stader. Alt tyder difor på at Tesla vil ha eit forsprang på VW i 2025 òg.

 

VW er eit tung skute å snu. Sterke fagforeiningar som ikkje kjem til å la alle arbeidsplassane forsvinne billig.

 

Musk rakket ned på VW for å tilby for få farger, og nå tilbyr han mindre farger selv, haha morsomt. Ikke sant da. Tenk om jeg begynte å argumentere slik? Med løgner? Påstander som ikke stemmer? Som du ikke kan bevise? Derfor sa jeg jeg ikke ville svare deg.du beviselig innbiller deg ting som aldri har skjedd. eneste som latterliggjør noen her er Musk. Latterliggjør journalister, shortere, SEC, alle andre, egentlig alle som ikke støtter han.

Eg har ikkje inbilt meg noko som helst. Eg har dokumentert alt saman, anten i innlegga der eg har framsett påstandane, eller når du har hevda at dei var oppspinn. Elles trur eg alle som ser det klippet der Matthias Müller snakkar om Tesla er samde om at det han seier er om Tesla er negativt.

 

 

Eg forheld meg berre til statistikk basert på tal innhenta frå bilprodusentane:

https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/

Ja akkurat, bilsalget har god vekst hvert eneste år. Det er det jeg sier. Salget er forventet å øke 2.5 millioner, så du mener det er solgt 2.5 millioner elbiler i 2018? Har du kilde for det? 2.5 millioner elbiler er mye vet du.

 

2,1 millionar er venta, i fylgje ev-volumes.com. Eg er rimeleg sikker på at salet av eksosbilar kjem til å auke mindre enn venta pga handelskrig med aukande toll og renter, men vi får ikkje svaret på det før over nyttår. Salet av elektriske bilar er avgrensa av produksjon, ikkje etterspurnad. Difor kan ikkje den økonomiske nedturen ha same effekt på salet av elektriske bilar.

 

Kvar har du funne det? Her er ei ny lenke frå ein av dei største bilmarknadane i verda, der Tesla har hatt enorm vekst:

https://www.cnbc.com/2018/10/23/auto-dealerships-see-sharp-decline-in-sales-in-october.html

Å wow du har helt totalt klart å bomme på hvor veksten kommer fra. At marked som USA og Europa har stagnert er velkjent. Det samme gjelder for forbruker elektronikk osv. Markedene er i metning. Det er heller ikke det skikkelig vekst kommer fra. I nyere tid har det både for mobiler og biler vært Kina.

Eg har ikkje oppdaterte salstal frå Kina, men dei slit òg med handelskrigen. Dei fleste justerte estimat er lågare enn tidlegare estimat.

 

Utviklingsland driver veksten. Ikke USA. I USA forsvinner middelklassen. Få folk får mer penger, og nesten alle får mindre. En riking kan ikke kjøpe 200 Toyotaer. Vi snakket aldri om USA gjorde vi vel? Vi snakker globalt.

I fjor var auken i bilsalet i Europa større enn auken i Kina. Salet aav nye bilar i U-land er so lite, at endringar har veldig lite å seie for veksten globalt. Auken i bilsalet Europa i 2017 var større enn det totale salet av nye bilar i Afrika. U-land kjøper for det meste bruktbilar frå I-land. Veksten i nybilsalet i Sør-Amerika i 2017 var på 14,6%, som var ca akkurat det som skulle til for å oppvege ein nedgang i salet på 1,5% i Nord-Amerika.

 

 

Herbert Diess sa det faktisk i eit intervju publisert på Volkswagen sine eigne heimesider:

http://www.thedrive.com/sheetmetal/13244/volkswagen-identifies-tesla-as-its-biggest-competitor

 

Det er heilt i orden at du ikkie vil svare meir, for du har ikkje vore spesielt heldig med noko av det du har lirt av deg til no. :rofl:

Herbert Diess skrev i et internt memo at han mente de måtte se mer på teknologi som Tesla hadde. Det er altså hverken noe han har sagt offisielt, eller noe VAG som selskap har uttalt seg om. Igjen om en skal bruke den logikken så mener Tesla at alle hvite menn i Thailand er pedofile

 

Fortell meg kvifor det er logisk. Har Elon Musk skrive på nettsidene til Tesla at alle kvite menn i Thailand er pedofile?

 

Når sjefen for VW skriv i deira eiga internavis både at Tesla er deira viktigaste konkurrent, og at Tesla har evner som VW ikkje har, so er det for det fyrste obejktivt sant. Tesla er verdas største produsent av elektriske bilar, og VW sar sagt offentleg at det er eit satsingsområde for dei. Eg er sikker på at VW ikkje ynskjer å vere nummer to eller nummer åttifire på elektriske bilar, men ynskjer å verte størst og best. Alle er samde om at Tesla produserer mykje betre elektriske bilar enn det VW har gjort til no, og at Tesla produserer i mykje større volum. Ganske sikkert òg med høgare forteneste pr bil.

 

For det andre signaliserer det ei veldig klår haldning frå leiinga i selskapet, addressert til dei tilsette i selskapet. Sjå til Tesla, det er dei vi måler oss mot, og det er dei vi må slå.

 

Merkelig hvordan folk klarer å skille Musk sin uttalelse fra selskapets offisielle uttalelser, men når noen leser et internt memo fra noen i VW så blir det plutselig VW sin offisielle holdning? Igjen du leser og tror det du vil.

Kanskje folk flest er i stand til å lese ein bodskap ut frå samanhengen det var skrive i? Elon Musk skriv stadig interne epostar til alle tilsette i selskapet, og der skriv han stort sett eit heilt anna bodskap enn det som kjem ut via Twitter.

 

Jeg mener det du skriver er direkte feil. Det står ingenting om at det er et intervju. Det står ingenting om at det ligger på VW sine nettsider.

Les Reuters-arikkelen som artikkelen lenkar til som kjelde i starten. Der står m.a.:

"Herbert Diess said in an interview published on VW's website"

 

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-tesla-diess/volkswagen-brand-ceo-says-tesla-has-abilities-volkswagen-lacks-idUSKBN1AK261

 

Når eg brukar fleire kjelder, og ei av dei lenkar til dei andre, pleier eg å oppgje den som brukar dei andre som referanse. Skal prøve å hugse at du ikkje er interessert i å komme til botnen i ei sak, og difor ikkje fylgjer kjeldene vidare.

 

Om du fylgjer saka vidare, kan du lese at den internae nettavisa heiter "Inside".

 

Du vet interne memo pleier ikke å være på selskapets offentlige nettside.

Interne memo pleier ikkje å komme i form av intervju med sjefen heller, og dette var ikkje et internt memo. Det er ikkje uvanleg at selskap med fleire hundre tusen tilsette har eigne nettsider som er meint for dei tilsette. Dette intervjuet inneheld ikkje akkurat hemmeleg informasjon som berre går i brev til spesielt utvalde. Mange byar med mykje færre innbyggjarar enn VW har tilsette – til dømes Oslo – har si eiga lokalavis.

 

Forstår du nå hvor håpløst dette er? Du leser faktisk bare det du vil. Det du sier samsvarer ikke med det du linker og du bare finner på ting.

Det er ikkje sant.

 

Jeg kan ikke tro på en setning du skriver. Og når jeg ser kildene dine så står det jo ikke det samme som du hevdet sto der. Altså beklager men å prøve å bevise noe ovenfor noen som kun leser det de ønsker er faktisk umulig. Uansett hva jeg kommer med, så kommer du til å tolke det som at du har rett.

Eg har full dekning for alt eg har skrive i kjeldane mine. Berre fortell konkret kva du ikkje kan finne, so skal eg hjelpe deg vidare.

 

Vanlige folk leser:

"Pansonic har utviklet ny batteriteknologi for bruk i Teslas nye Model Y"

Du leser:

"Tesla har utviklet nye superbatterier til Model Y. Utviklingen skal ha skjedd i samarbeid med Panasonic".

Det kjem an på samanhengen. Steget frå 90 kWh til 100 kWh vart mogeleg fordi Tesla klarde å lage ein meir kompakt batteripakke med meir effektiv kjøling, og fekk plass til fleire celler, ikkje pga betre celler. Til Model 3 har Tesla klart å redusere prisen på batteripakken ved å optimalisere storleiken på cellene. Det har skjedd i samarbeid med Panasonic. Steget frå 85 kWh til 90 kWh vart derimot mogeleg pga betre celler frå Panasonic
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg er usikker på om alle eierne av Leaf 2018 er enig med deg når de står og venter på hurtiglading som går tregt med varmt batteri.

Ei heller eierne av Samsung Note 7.

 

BMS, innpakking og temperaturkontroll i et moderne batteri er blitt avansert teknologi, og blir enten patentbeskyttet eller hemmeligholdt.

 

Alle kan sparke en fotball, men det er få som kan leve godt av det.

Leaf har ikke temperaturkontroll, det betyr ikke at det er vanskelig å få til.
Feil. Leaf har temperaturkontroll. Viss ikkje Leaf hadde hatt temperaturkontroll, ville ikkje batteriet lada seint når det var varmt. Det hadde brent opp.

 

Tesla og Leaf har ulik temperaturkontroll. Der Tesla tek aktivt grep og kjøler heile batteriet svært effektiv med væske, hindrar Leaf at batteriet vert overoppheta ved å redusere ladeeffekt. Dermed kan Leaf lage eit svært kompakt og billig batteri, men likevel slår dei ikkje Tesla på kWh/kg eller pris/kWh.

 

Somme batteriprodusentar brukar aktiv luftkjøling med vifte. Det fungerer brukbart på mindre batteri i bilar med låg motoreffekt, sidan batteria der sjeldan vert spesielt varme, men er avhengig av utetemperatur.

 

For brukaren er det ingen tvil om at temperaturkontrollen til Tesla er betre enn temperaturkontrollen til Leaf. Ein Tesla kan suse gjennom Tyskland på Autobahn og superlade med jamne mellomrom, utan at superlading den andre, tredje eller fjerde gongen går tregare enn den fyrste. Her er det ei avvegning mellom pris og brukaroppleving. Tesla valde brukaroppleving. Elles er "kokt" batteri med redusert kapasitet eit velkjent problem med bruktimporterte Leaf frå California.

 

I tillegg har Tesla aktiv oppvarming av batteriet. Det kjem godt med på våre breiddegrader. Tesla-eigarar klagar sjeldan over redusert rekkjevidde om vinteren.

 

Effektiv aktiv temperaturkontroll i eit batteri med høg effekt er eit større problem enn du tydelegvis trur. Ein enkel måte å få batteria billigare på, er å bruke større celler, men større celler er vanskelegare å kjøle. Temperaturen må ikkje berre vere i rett intervall, han må òg vere lik i alle celler og jamn i heile cella. Dersom ei enkelt celle degraderer fortare enn dei andre pga litt høgare tempertur, er kapasitetstapet i batteriet lik tapet i den eine cella multiplisert med talet på celler i serie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

FTFY:

 

Kritiserer man tesla på noen som helst måte blir man stemplet som teslahater med en gang. Det virker som om noen blir veldig såret over negative tesla nyheter.

Virker mer som det er noen som dyrker tesla der ute, som virker som et ganske trist tidsfordriv. Er lov å være positiv, men det finnes grenser for hvor mye man egentlig forstår.

Nope, er heller de som misliker tesla som med en gang påstår de som forsvarer tesla er evangelister. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg svarer kun på påstander du kan bevise da det å argumenter mot påstander som du ikke kan bevise er meningsløse. Da dette ikke er sant uansett og dermed har ingen verdi i en diskusjon. Det blir som å diskutere om Erna Solberg faktisk er statsminister i Norge eller ikke.

 

Du har ikke kommet med noen kilder på at VAG har utpekt Tesla eller noen andre som konkurrent. Dette er heller ikke vanlig for et selskap å gjøre.

 

På spørsmål om hvorfor du mener VAG ikke vil gå i pluss på elbiler sier du kun at de har dårlige marginer (om de har marginer, da er de jo i pluss, så selvmotsigende men javel). Og at de ligger bak Tesla. Det er igjen to påstander fra din side som du ikke kan dokumentere. Jeg kan si VAG vil ha 40% marginer og ligger 5 år foran Tesla. To meninger mot hverandre. Vi kommer ingen vei. Så dokumenter påstand eller la vær.

 

 

IG Metall mener 75K jobber kan gå tapt innenfor deres sektor. Det er jo fagforeningen så tallene deres er jo partiske og sannsynligvis overdrevne. Derimot er ikke dette bevis for mindre jobber innenfor VAG. Kanskje mindre jobber for folk organisert i IG Metall, men på andre felt vil det komme mer jobber. Eksempelvis elektronikk, batteri, SW osv. Så du klarer altså ikke å dokumentere at VAG vil minske antall ansatte, kun at det blir mindre ansatte i en del i VAG, som beviser ingenting.

 

Du kan ikke dokumentere at VAG kopierer noe Tesla gjør. Og de har heller ikke kopiert noe. Hva VAG vil ha av total batterikapasitet er uvisst da de har mange selskaper som forsyner dem.

 

 

Morsomt du mener du har dokumentert alt, når du ikke har dokumentert en eneste påstand. Og der du tror du har gjort som arbeidsplasser fikk du ikke med deg at alle VAG ansatte ikke er organisert i IG Metall liksom.

 

 

Du sier 2,1 millioner elbiler er ventet og skriver inn en nettside. Det er som å si "2,1 millioner er ventet, bare google det". Jeg så på nettsiden. Alle biler som er noen form elektriske, altså inkludert hybrider er ventet å nå 2,1 millioner. Altså ikke 2,1 million elbiler. Men hvem bryr seg om fakta. Ikke du hvertfall. Løgner og halvsannheter er alt du kommer med. Kan ikke dokumentere en ting.

 

 

Du sitter ikke på tall fra Kina, men du vet tallene er justert ned? Hvordan klarer du engang å forsvare den logikken ovenfor deg selv? Enten så vet du ikke eller så vet du. Du kan ikke si "jeg vet ikke, men jeg vet". Ser du hvorfor jeg gir opp? Igjen udokumentert. Så du vet egentlig ikke. Du bare tipper.

 

Du kommer med påstander om slagstall for Europa og U-land, men igjen ingen kilde. Ikke noe dokumentasjon.

 

 

Jeg har skrevet konkret hva jeg vil du skal dokumentere, og du klarer aldri å dokumentere det. Stopp å late som noe annet. Du har ikke klart å dokumentere en eneste påstand så langt.

 

 

Dokumenter at Tesla gikk fra 90 Kwh til 100 Kwh pga sin egen utvikling? Igjen rene påstander. Lurer på hva som skjedde med å bevise at Tesla fant opp lavere koboltnivå enn andre? At Tesla har så mye bedre teknologi enn andre? Det svarte du aldri på, fordi du fant ut at du ikke kan bevise det, fordi det stemmer ikke. Bare tull.

 

Jeg mener det tok meg 3 sekunder å finne denne:

http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2018/09/133_254529.html

 

Gjett hva LG Chem lager masse batterier som inneholder kun 20-30% av mengden kobolt som er vanlig. Og de har batterier med mindre enn 5% kobolt innhold, som er mindre enn Panasonic sine 6.4% i celler. Du er så ute å kjøre med påstandene dine. Du vet ikke hva noen andre på markedet gjør. Du bare antar det Tesla gjør er det beste. Du prøver aldri å sjekke om det er riktig, fordi du vil bare lese det som bekrefter dine påstander. Det er vanlig for mennesker å ville bekrefte at det de tror er riktig, men det er svært dårlig praksis for å finne ut hva som er riktig. Og det du skriver er feil. Og det tar meg 10 sekunder og www.google.com for å motbevise dine påstander. Det er bare det at mengden påstander er så mange og jeg gidder ikke motbevise alle. Heldigvis for meg kan du ikke dokumentere en eneste påstand så jeg trenger ikke å motbevise deg engang. Fordi det er åpenbart at alt du skriver er oppdiktede påstander fra din side uten noe grunnlag, der du ikke kan dokumentere noe.

 

 

Alle kan skrive skjønnlitteratur, der du bare dikter opp noe. Det å skrive en artikkel/debattinnlegg derimot er noe helt annet. Da må du sjekke at det du skriver er riktig. Du er flink til å skrive skjønnlitteraturlige innlegg om Tesla, men dette er debattforum. Skjønnlitteratur holder ikke. Du må enten klare å dokumentere påstander, eller så er det like greit å ikke kommentere. Jeg vil kun svare deg på dokumenterte påstander.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nope, er heller de som misliker tesla som med en gang påstår de som forsvarer tesla er evangelister. 

Dette er ikke en krig. Det å like eller mislike Tesla har ingenting for seg. Jeg liker elbiler, så da liker jeg alle selskap som lager elbiler, inkludert Tesla. Det inkluderer og VAG.

 

Og jeg vet at mange ikke kritiserer noe de liker, men jeg vil ALLTID kritisere noe jeg liker. Hvordan skal Tesla bli bedre som selskap, om alle forteller dem at alt de gjør er perfekt? Objektiv kritikk av selskaper ser jeg på som en selvfølge. Hat mot  et selskap derimot er dumt. 

 

Det at Tesla må forbedre kvalitetskontroll og produksjon er objektiv kritikk av Tesla. 

 

De eneste som er evangelister er de som bruker argumentasjon basert på tro. Altså de tror Tesla gjør X, de tror Tesla er bedre på Y, de tror Tesla vil blir større enn Z. Når all argumentasjonen din er hva du tror og du ikke kan dokumentere noe som helst blir du nødvendigvis evangelist. Fordi det er det evangelister og gjør. Går rundt og tror. Ting er slik og slik, fordi det tror de, selv om all fakta tilsier noe annet.

 

Det finnes ingen sider her. Det finnes ikke noe Tesla vs resten. Dette er en svært idiotisk tankemåte. Målet er mest mulig elbiler globalt, hvem bryr seg hvem som lager dem? Det å prøve å lage krig mellom elbilprodusenter er ekstrem kontraproduktivt. Det må jo være målet å konkurrere ut fossil. Slik det er per i dag så selges jo alle elbiler som lages uansett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette er ikke en krig. Det å like eller mislike Tesla har ingenting for seg. Jeg liker elbiler, så da liker jeg alle selskap som lager elbiler, inkludert Tesla. Det inkluderer og VAG.

 

Og jeg vet at mange ikke kritiserer noe de liker, men jeg vil ALLTID kritisere noe jeg liker. Hvordan skal Tesla bli bedre som selskap, om alle forteller dem at alt de gjør er perfekt? Objektiv kritikk av selskaper ser jeg på som en selvfølge. Hat mot et selskap derimot er dumt.

 

Det at Tesla må forbedre kvalitetskontroll og produksjon er objektiv kritikk av Tesla.

 

De eneste som er evangelister er de som bruker argumentasjon basert på tro. Altså de tror Tesla gjør X, de tror Tesla er bedre på Y, de tror Tesla vil blir større enn Z. Når all argumentasjonen din er hva du tror og du ikke kan dokumentere noe som helst blir du nødvendigvis evangelist. Fordi det er det evangelister og gjør. Går rundt og tror. Ting er slik og slik, fordi det tror de, selv om all fakta tilsier noe annet.

 

Det finnes ingen sider her. Det finnes ikke noe Tesla vs resten. Dette er en svært idiotisk tankemåte. Målet er mest mulig elbiler globalt, hvem bryr seg hvem som lager dem? Det å prøve å lage krig mellom elbilprodusenter er ekstrem kontraproduktivt. Det må jo være målet å konkurrere ut fossil. Slik det er per i dag så selges jo alle elbiler som lages uansett.

Så alle meninger må dokumenteres for at du skal bli fornøyd, got it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg svarer kun på påstander du kan bevise da det å argumenter mot påstander som du ikke kan bevise er meningsløse. Da dette ikke er sant uansett og dermed har ingen verdi i en diskusjon. Det blir som å diskutere om Erna Solberg faktisk er statsminister i Norge eller ikke.

Dersom du nektar å godta trivialitetar, som at Erna Solberg er statsminister, utan at eg legg fram prov på det, er diskusjonen meiningslaus. Eg legg til grunn at dei eg diskuterer med er utstyrt med normale bakgrunnskunnskapar. Til no har eg stort sett vorte avkrevd dokumentasjon på trivialitetar som kven som helst kunne funne ut sjølv.

Lenke til kommentar

Så alle meninger må dokumenteres for at du skal bli fornøyd, got it.

Tror jeg forstår frustrasjonen til Lunaris.

 

Det er vel litt som å diskutere med medlemmer av "flat-earth-society" hvor alt begynner som en mening, noe som er helt greit, vi har lov å tro og mene det vi vil.

Men så kommer det fakta på bordet som viser at meningen er feil.

Da er det frustrerende at folk sier "Ja, men jeg mener det likevel, så da får vi heller være enige om å være uenige" selv om det ikke er snakk om å ha forskjellig mening, men fakta.

Det er derfor det ofte kommer opp ønske om dokumentasjon, fordi noen ikke er interessert i personlige/menneskelige meninger, men heller harde kalde nøytrale livløse følelsemanglende fakta.

 

Se på det mer som en interesse for din mening/sak/tanke, enn ett angrep på din personlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...