Gå til innhold

SAMSUNG QE65Q8 vs LG B7V OLED tv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moro med noe nytt, men skjønner virkelig ikke at du vil bytte ut din LG B7V allerede. Skal du ha deg en Samsung QLED, så må det bli en Q9FN da. Ville venta var jeg deg.

Av årets OLED modeller, så er Sony AF9 jevnt over den beste, og Q9FN er den beste LCD/LED TV'n.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

prise messing så ligge lg b7v tven på 21.000,- kr idag, men  samsung Q8 kan jeg kjøpe for 16.000,-kr idag, og samsung Q8D er 2018 panel, er det stor forskjell mellom disse to tvene? tenkte kan prøve den nye samsung Q8D til blackfriday også kjøpe igjen OLED hvis jeg ikke er fornøyd med Q8F?

Lenke til kommentar

prise messing så ligge lg b7v tven på 21.000,- kr idag, men  samsung Q8 kan jeg kjøpe for 16.000,-kr idag, og samsung Q8D er 2018 panel, er det stor forskjell mellom disse to tvene? tenkte kan prøve den nye samsung Q8D til blackfriday også kjøpe igjen OLED hvis jeg ikke er fornøyd med Q8F?

Du forveksler ikke litt de ulike TV modellene nå da...og OLED vs QLED. Er ikke det samme.

Ikke kjøp Q8 til Samsung da den er kant-LED. Din LG OLED er bedre. Husk at OLED har perfekt sort nivå, noe du ikke får med QLED, og da spessielt kant-LED som Samsung Q8.

Skal du handle TV snart, så er Sony AF9 (OLED) eller Samsung Q9FN (QLED) de du bør se på. Ellers vent 1-2 år. Men jøss ditt valg :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg gjør det faktisk, har gjort det samme for 4-5 år siden også (da var det ikke black friday), er jeg ikke fornøyd så leverer jeg tilbake! Siden B7V er 2017 panel burde den være billigere enn 21,000,-kr. Men takk for rådene :)

Lenke til kommentar

Jeg gjør det faktisk, har gjort det samme for 4-5 år siden også (da var det ikke black friday), er jeg ikke fornøyd så leverer jeg tilbake! Siden B7V er 2017 panel burde den være billigere enn 21,000,-kr. Men takk for rådene :)

Beklager, var ikke meningen å være frekk. Men å oppgradere fra 2017 LG OLED panel til en mellom klasse QLED fra Samsung anbefaler jeg ikke, uansett pris. Q9FN er noe annet, siden den har FALD (altså ikke kant-LED som Q8 er).

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har idag lg b7v oled tv men har tenk til å bytte den men samsung 65Q8 qled, skal jeg gjøre det hva synes dere?

Er ingen ekspert men skjønner ikke helt hvorfor du vil gjøre dette byttet.

Gamer du mye og er redd for innbrenning?.......i så fall den eneste grunnen jeg kan ha litt forståelse for.

Lenke til kommentar

Beklager, var ikke meningen å være frekk. Men å oppgradere fra 2017 LG OLED panel til en mellom klasse QLED fra Samsung anbefaler jeg ikke, uansett pris. Q9FN er noe annet, siden den har FALD (altså ikke kant-LED som Q8 er).

Antar TS snakker om Q8FN. Det er en FALD-tv. Gjør det godt i tester, men hvorfor TS skal bytte ut sin OLED-TV med det som mest sannsynlig er en dårligere TV forstår jeg ikke.

Viktig å ikke overdrive hva som har skjedd på et år. F.eks er flere paneler identiske i 2018 sammenlignet med 2017-modellene. Ofte kan de ha samme SOC (chipset) og.

Q8FN: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q8fn-q8f-q8-2018

Lenke til kommentar

Antar TS snakker om Q8FN. Det er en FALD-tv. 

Jeg ble litt forvirret av å lese dette hos FlatpanelsHD :

Initially, Samsung had planned to launch this full array local dimming (FALD) version of Q8 in the US only but it the company later changed its stance and introduced it in Europe, too. The decision means that Samsung will actually offer three versions of Q8 in Europe: 1. The Q8DN with FALD that we are reviewing, 2. The Q8FN, which is a flat edge-lit LCD TV, and 3. The Q8CN, which is a curved edge-lit LCD TV. We should emphasize that this review applies only to the FALD version of Q8, which is (confusingly) named Q8FN in the US and Q8DN in Europe.

The FALD version of Samsung Q8 can be considered a direct competitor to Sony’s much-acclaimed X900F (XF90 in Europe) that employs a similar LCD panel. Samsung’s Q8 has 5x8 dimming zones, meaning that it can increase/decrease its backlight locally in 40 zones across the LCD panel, which is in the same ballpark as Sony X900F that employs 60 zones. In order to have an LCD TV reproduce decent HDR video, it is crucial that it has some form of individual zone dimming control because HDR video demands a much wider dynamic range (contrast) than the actual LCD panel is capable of. With 40 zones, Q8 has significantly fewer than the flagship Q9FN, which ticked in at 480. In practice this means that each zone is bigger, each covering more pixels, and that backlight control is less local. The difference between 40 or 60 zones (compared to Sony’s TV) is not crucial and you are unlikely to see much difference here. However, compared to Q9FN you will notice how backlight control is cruder. 

FlatpanelsHD målte ANSI kontrasten etter kalibrering på Q8DN til 4050:1 bare. Da Rune, kalibreringsmannen.no målte min 75Q9FN, så målte han en ANSI kontrast på hele 15500:1 og fargetemp på 6514K. Litt forskjell kan man si :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...