filippa2018 Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Hei! Jeg som kjøpte volvo xc70 2001 på onsdag. Jeg har nå kjørt litt mer variert. Girkassen er det problem med tror jeg, det smeller/ rykker til når den skal i 2 og 3 gir, og når jeg kjører sakte(20kmt) smeller den frem og tilbake i 2 gir. Når man kommer inn i rundkjøring og bilen har gått ned i 1 gir og skal ut i 2 gir i svingen kan det føles av og til kraftig rykk, turtallet går opp før den "smeller i gir". Høye hastigheter er ikke problem når den ligger i høyere gir. Men gir man mye gass kan det også smelle til. Den er også veldig løs i forstilling(?), kjører man på veien og kommer på en liten strek/opphøyd strek/dump så ( sånne kjøter på broer man kjører over feks) så beveger hele rattet seg frem og tilbake sammen med forhjulene. Liker bilen kjempe godt, men er det girkasse problem så sier det sitt. Girkassen ble byttet 21.06.2013 med 215.000km. Så dette er jo merkelig. Den har nå gått 295.000. 3 mnd bruktbilgaranti. Automatoljen er byttet nylig og den er byttet minst 3 ganger totalt siden 215.000km. Endret 26. oktober 2018 av filippa2018 Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 Når jeg svinger inn en vei feks å slipper rattet så svinger bilen selv helt rundt. Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 Ingen som vil svare? Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Ingen som vil svare? Clutch eller lamellene i girkassa, er min første tanke. Eventuelt slakk i forstilling så er det jo i grunn å få den på bukk eller støttebukker og kontrollere; kan være alt fra ett stag til foringer så vanskelig å si. Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 Okei, så om det er det du sier må man ikke bytte hele girkassen? Girkassen som ble byttet er brukt ikke ny har jeg funnet ut. Hele bilen er veldig ustø på veien, akkuratt som du kjører en båt som vingler frem og tilbake med forhjulene. Skal på verksted imorgen å sjekke. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Dersom bilen krenger som en ferge er det noe galt med lenkearmer og stabstag Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Når jeg svinger inn en vei feks å slipper rattet så svinger bilen selv helt rundt. Når man slipper rattet i sving så skal alltid styringen selvopprette og søke fremover. Hvis det motsatte skjer, at bilen svinger mer når du slipper rattet, så er det noe seriøst gærent. Dette er farlig å kjøre med og kan tyde på bøyde deler i forstilling, kollisjonsskader e.l. Jeg hadde en volvo xc70 inne med samme girkasse problem forrige uke faktisk. Hard giring og den ble aldri enig med seg selv om hvilket gir den skulle ligge i. Sykt slitsomt å kjøre med. Oljenivå var ok og jeg aner ikke, bytt girkasse. Fyller man ny olje på en slitt automatkasse så kan man også få problemer som dette. Da må man bare kjøre og gi den nye olja litt tid til å bli møkkete. Jeg tviler uansett på at det er tilfellet her. Prøvekjør bedre før du kjøper bil. 1 Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Ja, når jeg slipper rattet svinger hjulene helt til det ikke går mer, si jeg svinger ti cm på rattet og inn på en gårdsplass da må jeg virkelig holde igjen for at bilen ikke skal fortsette å svinge helt rundt. Vært på verksted, og de mener mulig defekt girkasse +++ skal på NAF test også. Så jeg har mest dokumentasjon som mulig. Jeg har sagt til forhandler at jeg vil heve kjøpet. Jeg betalte en høy pris på denne bilen i forhold til markedspris, tenkte at alt var i orden med den når de tok dyrere pris og bilen ser strøken ut både innvendig og utvendig. Igår begynte motorlampe å lyse, virker som bilen nå sliter med å holde farten, kjenner ikke de 200hk bilen har for å si det sånn. Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Når man slipper rattet i sving så skal alltid styringen selvopprette og søke fremover. Hvis det motsatte skjer, at bilen svinger mer når du slipper rattet, så er det noe seriøst gærent. Dette er farlig å kjøre med og kan tyde på bøyde deler i forstilling, kollisjonsskader e.l. Jeg hadde en volvo xc70 inne med samme girkasse problem forrige uke faktisk. Hard giring og den ble aldri enig med seg selv om hvilket gir den skulle ligge i. Sykt slitsomt å kjøre med. Oljenivå var ok og jeg aner ikke, bytt girkasse. Fyller man ny olje på en slitt automatkasse så kan man også få problemer som dette. Da må man bare kjøre og gi den nye olja litt tid til å bli møkkete. Jeg tviler uansett på at det er tilfellet her. Prøvekjør bedre før du kjøper bil. Ja, når jeg slipper rattet svinger hjulene helt til det ikke går mer, si jeg svinger ti cm på rattet og inn på en gårdsplass da må jeg virkelig holde igjen for at bilen ikke skal fortsette å svinge helt rundt. Vært på verksted, og de mener mulig defekt girkasse +++ skal på NAF test også. Så jeg har mest dokumentasjon som mulig. Jeg har sagt til forhandler at jeg vil heve kjøpet. Jeg betalte en høy pris på denne bilen i forhold til markedspris, tenkte at alt var i orden med den når de tok dyrere pris og bilen ser strøken ut både innvendig og utvendig. Igår begynte motorlampe å lyse, virker som bilen nå sliter med å holde farten, kjenner ikke de 200hk bilen har for å si det sånn. Tusen takk for svar. Etter det jeg har lest sliter XC 70 fra 2000-2004 mod med girkasser som ryker. Dette blir andre gang kassen ryker på bilen( de satt inn en brukt 2004 mod girkasse i 2013). Motoren har også røket en gang har jeg funnet ut. Motor ble byttet i 2012. Byttet inn min gamle bil samme årsmodell(2001)men en S60 og den var det ingen problemer med til tross for 330.000km. Byttet bil fordi jeg ønsket 4x4 og en litt høyere bil. Men det var nok ikke så lurt nei Får kjøpe en Land Cruiser isteden, har hatt Rav4 før Volvoen og der røk toppakningen. Men har best erfaring med gamle Mercedes, har hatt en fra 1987 som gikk og gikk til «dørene falt av etterhvert» hatt to 2004 modeller supre de også, men mye rust. Første bilen jeg hadde var Jeep og der røk girkasse to ganger og toppakning. Noen tips til bra 4x4 ( eldre typer max 50.000kr) Sett på Honda CV R, Subaru Forester, Nissan Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Ja, når jeg slipper rattet svinger hjulene helt til det ikke går mer, si jeg svinger ti cm på rattet og inn på en gårdsplass da må jeg virkelig holde igjen for at bilen ikke skal fortsette å svinge helt rundt. Vært på verksted, og de mener mulig defekt girkasse +++ skal på NAF test også. Så jeg har mest dokumentasjon som mulig. Jeg har sagt til forhandler at jeg vil heve kjøpet. Jeg betalte en høy pris på denne bilen i forhold til markedspris, tenkte at alt var i orden med den når de tok dyrere pris og bilen ser strøken ut både innvendig og utvendig. Igår begynte motorlampe å lyse, virker som bilen nå sliter med å holde farten, kjenner ikke de 200hk bilen har for å si det sånn. Tusen takk for svar. Etter det jeg har lest sliter XC 70 fra 2000-2004 mod med girkasser som ryker. Dette blir andre gang kassen ryker på bilen( de satt inn en brukt 2004 mod girkasse i 2013). Motoren har også røket en gang har jeg funnet ut. Motor ble byttet i 2012. Byttet inn min gamle bil samme årsmodell(2001)men en S60 og den var det ingen problemer med til tross for 330.000km. Byttet bil fordi jeg ønsket 4x4 og en litt høyere bil. Men det var nok ikke så lurt nei Får kjøpe en Land Cruiser isteden, har hatt Rav4 før Volvoen og der røk toppakningen. Men har best erfaring med gamle Mercedes, har hatt en fra 1987 som gikk og gikk til «dørene falt av etterhvert» hatt to 2004 modeller supre de også, men mye rust. Første bilen jeg hadde var Jeep og der røk girkasse to ganger og toppakning. Noen tips til bra 4x4 ( eldre typer max 50.000kr) Sett på Honda CV R, Subaru Forester, Nissan Helt sikker slitte klutsjer i girkassen, kjøp heller japansk.. eneste som duger. Kan hende at den blir bedre etter å ha byttet filter og olje men når den oppfører seg slik som beskrevet så har skaden allerede skjedd. Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Ja de smellene i kassen er symptomer på at den snart ryker, helt klart. Av og til smeller det sånn at det føles som bilen hopper en meter frem i luften før den kommer i gir. Bilen er solgt med 3 mnds brukbilgaranti på blandt annet motor og driverk. Tviler på at de vil sette inn ny automatkasse på en 16 år gammel bil. ( jeg for min del vil ikke ha bilen i det hele tatt etter alle problemer den har og har hatt) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Ja de smellene i kassen er symptomer på at den snart ryker, helt klart. Av og til smeller det sånn at det føles som bilen hopper en meter frem i luften før den kommer i gir. Bilen er solgt med 3 mnds brukbilgaranti på blandt annet motor og driverk. Tviler på at de vil sette inn ny automatkasse på en 16 år gammel bil. ( jeg for min del vil ikke ha bilen i det hele tatt etter alle problemer den har og har hatt) Har du brukbilgaranti så har du krav på å få fikset dette. Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Ja, jo men vil heller heve kjøpet enn at de skal sette inn enda en brukt girkasse som ryker. Dersom de skal ordne forstilling og girkasse så må jo dette gjøres hos noen som er spesialister på girkasser. De som solgte bilen vil vel bare gjøre det rimligst mulig for at bilen skal virke i mer enn 3 mnd., Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Ble bilen kjøpt via nett? Man har sjelden mulighet til å heve med mindre det er spesifisert angrefrist desverre. Du kan bli avhjulpet for samme feil 2 ganger og om den oppstår igjen kan du heve kjøpet. De kan heller ikke bare gi deg en temp-fiks så bilen hangler 3 mnd videre. Andre kan nok dette bedre enn meg, men en venn av meg havna i uføret da den overhalte automatkassa hans røyk etter 1,5 år. Han måtte krangle litt, men fikk den fiksa vederlagsfritt da han hadde fulgt servicer og det hadde gått under 2 år siden feilen ble utbedra. Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Jeg kjøpte den hos forhandler. Byttet inn min med den. Kjøpte bilen for 5 dager siden, sa ifra dagen etter at noe var galt med girkassen og forstilling. Dro til verksted tre dager etterpå og fikk konstantert mulig defekt girkasse ( de mente oljen skulle byttes først men dette er gjort i september 2018, samt 2016 og 2013) har time på NAF imorgen for «FULL» sjekk. Så får de endten ordne ny girkasse og forstillingen ellers ta tilbake bilen. For dem økonomisk er det nok å ta tilbake bilen og vrake den da reparasjon koster mer enn det jeg ga for bilen ? Holder dere oppdattert på hva som skjer reparerer de bilen så den funker i noen år(girkassen) er jo det topp, bilen i seh selv er jo fin. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Håper det ordner seg Lenke til kommentar
filippa2018 Skrevet 29. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2018 Takk. Det lekker automatolje også.. regner med det er det siden den er rød og oljeaktig. Renner to steder. Renner motorolje også men det er vel normalt på så gamle biler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå