Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg må signere erklæring om fritak fra taushetsplikt fra politiet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Pga. en voldssak hos politiet mot en annen, så har de sendt meg en erklæring om fritak fra taushetsplikt som jeg må signere hvor det står at jeg "samtykker med at politiet i verserende straffesak kontakter og innhenter opplysninger om meg fra personer og/eller virksomheter som er underlagt taushetsplikt". Dette kan være f.eks. helsevesen og andre offentlige etater. De har da også innsyn i journal- og registreringsmateriale. Det gjelder også for en eventuell beskyttelse av opplysningene i retten.

Dette vil de bruke når de vurderer om denne personen skal få fengselsstraff eller ikke.

Problemet er at jeg egentlig ikke har lyst til å signere. Jeg har gått til DPS i kommunen, så da får de jo innsyn i alt av notater og hva jeg har sagt der? For det kan nemlig være relevant for saken (selvom de ikke har nevnt at de vil kontakte DPS). Jeg liker absolutt ikke tanken på at slike opplysninger om meg blir "offentliggjort" og evt. brukt i en rettssak?

Kan jeg nekte å signere? Jeg blir ikke straffet for å ikke samarbeide med politiet eller noe? Hva sier jeg eventuelt?

Anonymous poster hash: 17343...5fb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver:

"pga en voldsak hos politiet mot en annen"

Det kan bety:

1. Du påførte vold mot en anne i politiets lokaler

2. Du påførte vold mot en annen og saken er hos politiet

3. Du har blitt påført vold av en annen som politiet har sak mot. 

Antar det er det siste som gjelder. 

Du står fritt i dette tipper jeg, uten at jeg vet noe. Men du kan sikkert også begrense den til at du kun godtar det fra visse instanser, eller fra alle unntatt visse instanser. Hvis dette er viktig for deg, ta kontakt med advokat.

Anonymous poster hash: a110f...6db
Lenke til kommentar

Du skriver:

"pga en voldsak hos politiet mot en annen"

Det kan bety:

1. Du påførte vold mot en anne i politiets lokaler

2. Du påførte vold mot en annen og saken er hos politiet

3. Du har blitt påført vold av en annen som politiet har sak mot.

Antar det er det siste som gjelder.

Du står fritt i dette tipper jeg, uten at jeg vet noe. Men du kan sikkert også begrense den til at du kun godtar det fra visse instanser, eller fra alle unntatt visse instanser. Hvis dette er viktig for deg, ta kontakt med advokat.

Anonymous poster hash: a110f...6db

Noen andre har blitt utsatt for vold av denne personen (ble arrestert for det), og jeg har tidligere blitt utsatt for vold av denne personen. Derfor vil de undersøke offentlige etater osv. om tidligere voldsepisoder for å vurdere straff.

Jeg bryr meg fint lite om hva som skjer med denne personen og ønsker helst ikke at andre folk graver i mine dypeste hemmeligheter og sykdommer.

Vet noen om jeg kan nekte å skrive under uten at det oppstår konsekvenser for meg? Jeg skal ringe dem og høre, men vil helst være forberedt.

Anonymous poster hash: 17343...5fb

Lenke til kommentar

Hvis politiet hadde hatt en rett til å innhente informasjonen om deg så ville de ikke spurt deg. Så jeg tror du helt trygt kan nekte. 

Du kan jo alltids imøtekomme dem ved å spørre om hva de er ute etter, så kan gi dem innsyn i akkurat de spesifiserte opplysninger. 

Siden du ikke er fornærmet i saken så ville iallefall jeg nektet plent å gi dem tillatelse til å grafse rundt i mitt liv. Man vet aldri når dette kan brukes mot en selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...