Gå til innhold

Nkom: Chili får fortsette med fri data, men må åpne for datadeling

Anbefalte innlegg

Håper drama'et roer seg ned, vurderer og skaffe abbo-et så jeg kan se netflix på mobilen om kveldene uten og tenke på en kvote. Regnet litt på det og kommer fram til at jeg aldri kommer til og spasere 300-400 gb i måneden.

Kunne nok byttet til det trygt nå...

Begynn med 200gb, så øk til maks 500. Da er du nok good.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier bare én ting. Å selge ett abonnement med inntil 1tb maks grense så er det normal bruk å ikke overskride den ! Ellers ville det vært normal bruk å bruke 0.5gb av 10gb abonnement.. Så Beklager Hekomo.. du definerer normalt etter ditt syn og ikke ellers i samfunnet. Forbrukerombudet vil være uenig med deg, NKOM har uttalt at Chili ikke har noe med hvordana abonnentene bruker abonnementet, så da er normal bruk innenfor grensen de selger til abonnementet. Ellers kan man ikke selge abonnement i det hele tatt. Dette er juridiske faktorer, så du kommer ingen vei videre med synspunktet ditt utenom å spre falsk informasjon ! 

så slutt med å spre falsk informasjon - please

Det er ikke normalt å bruke 1 TB i måneden. Tvert imot, de som bruker 12-15 GB regnes som "storbrukere" hos Tek og andre steder. Så jeg har nok mitt på det tørre her ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke i forbrukerens interesse at noen pusher grensene rundt nettnøytralitet.

Jo, det er faktisk det i dette tilfellet. Skulle det derimot vise seg at flere operatører beveger seg mot brudd på nettnøytraliteten så er det bare å rydde opp da. Men i dette tilfellet bør man la det gå siden det er en så ekstrem fordel for kundene å ha dette abonnementet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt er å benytte de Gb/måned det kjøpes retten til å kunne bruke.

Nei, normal bruk er normal bruk. Det er ikke normalt å bruke 1 TB i måneden.

Det er synd du ikke fatter å forstå hvorfor dine interesser og rettigheter blir satt i spill eller krenkes og hvordan det kan virke som du synes det er greit så lenge du får din "fix". Mao. du utnyttes. Heldigvis er det noen som ikke synes slikt er bra og klager sånt inn til de rette myndigheter (om de ikke tar affære selv).

Jeg utnyttes ikke i det hele tatt. Jeg får et abonnement der jeg slipper å tenke på databruk, og samtidig legger abonnementet press på andre operatører. Hvis jeg ønsker å bruke abonnementet som mobilt bredbånd så får jeg heller betale for et mobilt bredbånd-abonnement.

Igjen faller du tilbake på arbitrære definisjoner for misbruk.

Nei, det er en vurderingssak.

Hva formålet med abonnementet måtte være er likegyldig.

Troller du? Formålet med abonnementet er helt sentralt her. Det er ikke ment å være en erstatning for mobilt bredbånd, for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uforholdsmessig press på nettverket? Misbruk? Det er ikke misbruk sålenge kunden(e) holder seg innenfor grensen. Kjøper du 10 GB data hos Telenor så kan du bruke de akkurat som du vil. Du kan bruke alt på en kveld eller spre det utover hele måneden. Ditt valg. Det er ikke annerledes hos Chili selv om de selger 1000 GB per måned. 

Chili har satt en grense på 1000 GB per måned. Da skal det ikke reageres før den grensen evt. krysses, og ihht til det som står på nettsiden til Chili skal reaksjonen komme i form av faktura på overskytende databruk.

Alt du skriver her er altså feil. 1000 GB er bare for å formelt sett ha et tak. Det er ikke 1000 GB som er poenget med abonnementet, men at man skal slippe å tenke på overforbruk ved normal bruk. Dermed vil det som går langt ut over normal bruk være misbruk.

Nei, du kan ikke bruke 10 GB data hos Telenor akkurat som du vil. Du kan ikke drive ulovligheter, for eksempel. Det er alltid begrensninger som du må godta når du bestiller et abonnement.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du glemmer det man snakket om her, nemlig påstanden om at "ALLE som bruker 500GB eller mer har blitt kastet ned på 12GB abbonementet".

Finnes det en eneste person som har klart å bruke over 500 GB uten å bli flytta til 12 GB?

Det er ikke normalt å bruke 1 TB i måneden. Tvert imot, de som bruker 12-15 GB regnes som "storbrukere" hos Tek og andre steder. Så jeg har nok mitt på det tørre her ja.

Hvem sier at det er ikke er normalt å bruke 1 TB?

Alt du skriver her er altså feil. 1000 GB er bare for å formelt sett ha et tak. Det er ikke 1000 GB som er poenget med abonnementet, men at man skal slippe å tenke på overforbruk ved normal bruk. Dermed vil det som går langt ut over normal bruk være misbruk.

Nei, du kan ikke bruke 10 GB data hos Telenor akkurat som du vil. Du kan ikke drive ulovligheter, for eksempel. Det er alltid begrensninger som du må godta når du bestiller et abonnement.

Er det sånn at jeg ikke kan bruke hele 10 GB kvota på en times tid om jeg har Telenor 10 GB abo?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ulovligheter kan man ikke kalle det å laste ned spill på steam eller orgin på pc.

Er vel heller de bryter markedføringsloven og personvernloving.

De de burde gjort var å si maks 30 GB per måned. Eller 50 GB.

Husk samsung note 9 https://www.zdnet.com/article/samsung-galaxy-note-9-1tb-of-smartphone-storage-now-a-reality-at-a-price/

kan fåes opp til 1 TB så det er ikke misbruk å fylle den opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

E ik 1000gb hele poenget?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor setter de ikke da 15 GB som øvre grense? For å forhindre at kunde får høye regninger så kan de strupe hastighet til 64/128 kbps og gi kunde gratis bruk på det, eller bare sperre abbonement på bruk over 399 kr.

Lenke til kommentar

Hvorfor setter de ikke da 15 GB som øvre grense? For å forhindre at kunde får høye regninger så kan de strupe hastighet til 64/128 kbps og gi kunde gratis bruk på det, eller bare sperre abbonement på bruk over 399 kr.

Fordi 15GB til 399 ikke er en spesielt god pris og hadde nok ikke lokket til seg så mange kunder.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vet hvertfall om noen i tråden som har blitt hivd ut pga overforbruk innenfor grensene. Det hadde vært interessant å se noen dokumenterte tilfeller hvor noen faktisk bruker betydelige datamengder og slipper unna med det. Om dette ikke kan finnes, og alt man har er storbrukere med terminerte kontrakter, er vel fasiten gitt for legitimiteten til denne grensen og abonnementet som sådan.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi 15GB til 399 ikke er en spesielt god pris og hadde nok ikke lokket til seg så mange kunder.

Nå var dette mer rettet mot hekomo sin logikk på at man ikke skal bruke mer enn det som er vanlig. Da burde de jo også endre den øvrige grensen etter hva som er vanlig forbruk. Og plutselig så sitter du igjen med et abbonnement som koster det samme som Ice 15 GB.

Lenke til kommentar

Denne saken viser i praksis teorien om at samfunnet ikke styres av en majoritet, men av flere små minoriteter som på sitt område påvirker og ødelegger uforholdsmessig mye for "folk flest". Jo mer patetisk og nitrist et menneske er, jo mer greier det å påvirke overfor majoriteten i negativ retning. Det ser også ut til, blant annet basert på denne tråden, at lav (sosial) intelligens spiller en betydelig rolle i dette.

Det er helt ypperlig for de fleste av oss normale mennesker å ha, det som med god margin kan kalles fri bruk av data, til kr 399,- i mnd. 

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...