MariusJS Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Haha, du fornekter deg ikke. Du har da allerede blitt tatt med buksene nede og bøyd fremover så langt det er mulig tidligere for å gjøre nøyaktig det Chili prøver å hindre, bevisst misbruk, som ødelegger for alle oss andre. Nå er det vel på tide for deg å bare innse at det var din egen fullstendig idiotiske oppførsel som fikk deg, rettmessig, sparket ut som kunde. Suck it up. Rettmessig sparket ut og allikevel måtte jeg ikke betale en eneste krone? Merkverdig Nå bør man ikke feste for stor lit til dine påstander i denne saken, da du ble tatt i løgn etter at du prøvde å bortforklare misbruket. Nkom er kundefiendtlig hvis de gjør at abonnementet må trekkes. Igjen, du har hittil ikke bevist at jeg har løyet en eneste gang, men du har jo selv produsert noen fantastiske konspirasjonsteorier som går under kategorien løgn. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Å det har du vel bevis for regner jeg med?Ikke noe mer bevis enn du selv kan skaffe, er bare å ta to mobiler og teste hastighet det, noen steder vil du selvsagt oppleve at den ene påvirker den andre, men der det er grei kapasitet vil du ikke merke noe. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Jeg har allerede vist direkte til 2 poster du har skrevet, siden der er i forumet er konteksten der. Om jeg har oversett noe kan du jo sende meg en lenke til denne posten som forklarer konteksten, fordi dette er din oppgave. Du kommer med påstander, avfeier alle som kommer med bevis som at det er tatt ut av sammmenheng og du sa faktisk at jeg diktet opp ting når jeg refererte (med lenke) til ting du har sagt med den kontoen du bruker nå. Du kunne ha vært mer voksen og sagt noe i den duren "OK, jeg skjønner hva su sikter til, men la meg forklare...." Men du benekter det 100%. Målet mitt er ikke å få deg til å inrømme noe som helst fordi jeg vet at du benekter ting du har sagt selv om vi kan bevise det. Målet mitt er å vise at når du kommenterer på Chili mobil så er det lite troverdig rett og slett fordi du var negativ til Chili mobil før du hadde fått SIM-kort. Du kan benekte dette også og jeg kan finne posten som beviser det og du kan benekte det og du kan si at den er tatt ut av sammenheng igjen slik at vi kan holde på med denne diskusjonen i all evighet. Forøvrig så kan du neppe ha lest artikkelen om du mener jeg var negativ til chili i forkant, utover at jeg var negativ til han tullingen hos chili som ringte kunder som hadde brukt datamengder de betalte for og ba dem om å bremse databruken sin. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&page=22&do=findComment&comment=24637248 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Personlig gleder jeg meg til den dagen MariusJS står fram i avisa etter å ha satt fyr på egen bil fordi han trodde han fant ett smutthull i forsikringa si. Eller når han finner ut at man ikke kan sykle Tour de France med sykkelen man får fra Power hver vår. Eller når han finner ut at dekningsgarantien til Telia ikke gjelder i bomberom. Eller når han finner ut at ved ta 3 betal for 2 så må man betale for de to dyreste. Eller når Dressmann har "40% på ALT", så kan man ikke legge inn bud på butikklokalene. Eller når han finner ut at arbeidsgivere googler navnet ditt før de tilbyr ansettelse. Personlig gleder jeg meg til sånne som deg gror seg ett sett med baller og tør å poste sånt under fullt navn, eventuelt til diskusjon ordner en limit på antall poster man må ha før man kan diskutere i visse kategorier Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Det er jo frivillig å inngå abonnementsavtale. Hvis vilkårene ikke er OK så lar du bare være å tegne abonnement. Og skulle det være slik at det er problemer med vilkårene, altså at de kan være i strid med loven, så kan det likevel være hensiktsmessig å vise skjønn. Hensikten med loven er å beskytte forbrukeren, men hvis man tvinger Chili til å legge ned abonnementet så ødelegger man for forbrukeren. Det er til alles beste at Chili får fortsette med abonnementet i den form det er i nå, slik at det tvinger andre på banen med konkurrerende abonnementer. Skulle det derimot vise seg at flere operatører kaster seg på med abonnementsvilkår som ikke er til kundens beste, så er det bedre å ta tak i det da. Ikke nå som denne typen abonnement kun er i sin spede begynnelse. Greia i denne saken er jo at det ikke er frivillig å følge loven. Og at NKOM krever at Chili skal følge lov om nettnøytralitet er ikke kundefiendtlig, det er bra. En megabyte er en megabyte, leverandøren av den har ikke noe med hva den brukes til. 5 Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Ja endelig kom NKOM sin uttalelse, dette viser jo helt tydelig at det vi har diskutert i på forumet her i flere tråder er helt i synk med NKOM og nettnøytralitets reglene. MariusJ som sier han brukte abonnementet sitt til eget bruk på sin egen telefon godt under grensen har blitt sparket ut av abonnementet fra Chili uregelmessig og det er ihht norsk lov avtalebrudd pga grunnen han er blit sparka ut er ulovlig og må derfor ignoreres i avtalen. Så her har du grunn til å ta saken tilbake til forbrukermyndighetene og/eller økokrim. Men, Chili skal få lov å selge ett bra abonnement, bare i tråd med norsk lov. Det er det viktigste. Leverandøren av data trafikk mot internet har INGENTING med hva forbrukeren bruker abonnementet til. Nå åpnes det jo opp for å begrense avtalen til PERSONLIG bruk som NKOM har uttalt seg om, og da vil jo naturligvis Chili endre kontraktsvilkårene neste uke eller innen fristen NKOM har gitt Chili på 2 uker å svare. Spørsmålet er hva Chili gjør nå. Endre abonnementet til 200gb, og omdefinere vilkårene i kontrakten for abonnementet ? Da kan de ikke markedsføre abonnementet som FRI DATA, pga 200gb er langt ifra fri data grunnet enkel videostrømming ett par timer for dagen så er man godt over den grensen. Eller laste ned ett par spill i mnd så er man over. 1tb kan diskuteres om det er i tråd med FRI DATA begrepet. Her i huset med 2 barn på adsl linjen bruker vi 3-400gb per mnd. Så for en liten husholdning er 1tb innenfor fri data begrepet. Kanskje om ett par år er ikke 1tb for en liten husholdning innenfor fri data begrepet, men ihht Personlig bruk så er det godt innenfor. Chili har derfor med dette abonnementet omdefinert begrepet fri data i mobil markedet i Norge. Det er ganske bra for en liten aktør. Det er konkurranse som gjør at markedet tar ett byks, og det har det jaggu gjort i år. Kanskje Chili lanserer OPTIMAL DATA - 300 gb, og neste år kaller det for 3 for 2 for familier og kommer opp i 900gb fritt delt innenfor en familie for 2x 399 ? haha.. kunne vært interessant. Ta en Dressmann 3 for 2 Chili ! Lenke til kommentar
Roy Husvik Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Usunt - et sterkt kokurransesvekket norsk mobilmarked som er det! Vi melkes. På tide å slå på lyset - slå på konkurransen. I prinsippet har oligopolet gjort kriminelle tilstander om til norm! Ja, det vil nok skje, at hovedsaklig i område: Oslogryta forsvinner en hel del klippe & barbere hverandre arbeidsplasser - vi får ekte tjenester istedet! Minst 4 av 5 mobilabonnenter vil ikke være lei seg for det. Norske mobilabonnenter skal IKKE være et "liksomNAV", der klientene går på astronomisk høye "trygdesatser". Hvor mange nett har vi i Norge? 2 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Hvor mange nett har vi i Norge? 2 2,5 Lenke til kommentar
Eldrach Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Ren svindel dette abonnement i mine øyne. Folk blir ringt etter når de bruker så lite som 100gb av 1tb fordi Chili mener det er unormalt høyt....Like..whaat? De skulle blitt tvunget til å omdøpe det til "Ikke fri data, men ganske mye data, men bruker du mye data, så ringer vi deg" 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Hvilken planet er du lever på hekemo? Du har fulgt denne debatten siden dag en, og likevel så klarer du ikke ta inn over deg at Nkom er en tillsynsmyndigheten som skal påse at aktørene holder seg innenfor gjeldende lover og regler. Nkom skal beskytte kundenes interesser. De beskytter ikke kundenes interesser hvis de tvinger abonnementet til å bli trukket fra markedet. Da beskytter de konkurrentenes interesser. Du sier nei men ja?Uforholdsmessig? Hva er det? Laste ned windows iso? Streame i 4K? Torrentbruk? Kanskje droppe backup eller kutte ut skylagring slik at du ikke spiser opp kapasiteten i nettverket? Uforholdsmessig vil si at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Nøyaktig hva det innebærer får man diskutere en annen gang. Men å f.eks. laste ned 200 GB på en dag eller to bare for å provosere frem en reaksjon er et eksempel. Du er sluttkunde. Du skal ikke trenge å forholde deg til hva andre gjør på nett med sin mobil, akkurat som de ikke skal bruke særlig med tid på å fundere på din bruk av mobildata. Blir det tregt nett så må eier av mobilnett sørge for å rydde opp slik at alle som betaler for bruken for en reell hastighet som er akseptable og innenfor det man kan forvente av dagens 4G nett. Men det blir noe jeg må forholde meg til hvis et lite mindretall misbruker tjenesten så det går ut over alle andre. Du mangler noe vesentlig med å forstå enkle ting. Det er et presumptiv at vi, forbruker, ikke kan si fra oss lovgitte rettigheter nedfelt i lov og forskrift ved inngåelse av avtaler. Dette er fordi oss enkle sjeler som er lette å utnytte ikke skal utnyttes av selskaper. Enkelt forklart, siden noen trenger det inn med teskje, det er så lammet ikke skal rævpules av ulven. Du er lammet chili er ulven. Men det er nettopp poenget her. Vi utnyttes ikke av Chili, da de tilbyr noe helt spesielt og unikt i Norge. Da kan man utvise skjønn i dette tilfellet. Men når slike abonnementer begynner å komme så kan man begynne å stramme inn da. Men først må tilbudet etableres. Enten er du ignorant, dum eller velger å overse dette faktum fordi du har "skutt gullfuglen" med Chili Fri Data så betyr ikke det at det er greit å si fra seg rettigheter. Disse rettighetene er viktige både fra et forbruker- og også et konkurranseståsted. Om tilbudet er godt nok er det nok av folk som må beskyttes mot seg selv. Det finnes nok som selger sjela si bare de får nok av xyz. Det kan virke som du er en av de som har et slikt utgangspunkt. Enten er du ignorant, dum eller velger å overse det jeg skriver bare for å kunne ty til patetiske personangrep og vrangforestillinger. De har et abonnement som er ment å eksistere for brukere som trenger unormalt mye data, men påberoper seg samtidig retten til å kaste ut de som bruker unormalt mye data. Nei, abonnementet er ikke ment for de som trenger unormalt mye data. Abonnementet er ment å gjøre så man ikke trenger å tenke på å gå over datakvoten. Jeg bruker ikke unormalt mye data, og abonnementet er midt i blinken for meg. Igjen, du har hittil ikke bevist at jeg har løyet en eneste gang, men du har jo selv produsert noen fantastiske konspirasjonsteorier som går under kategorien løgn. Joda, da du prøvde å forsvare deg i en tråd skrev du noe slikt som at du hadde brukt 200 GB over en uke, men i en annen tråd skrev du at du hadde mottatt SIM-kortet for bare to dager siden. (Jeg husker ikke de konkrete tallene akkurat nå.) Da jeg konfronterte deg med dette, lot du bare være å svare. MariusJ som sier han brukte abonnementet sitt til eget bruk på sin egen telefon godt under grensen har blitt sparket ut av abonnementet fra Chili uregelmessig Hva han sier er noe annet enn det som faktisk skjedde. Det han faktisk gjorde var å bevisst laste ned over 200 GB data på bare en dag eller to, med det formål å provosere frem en reaksjon fra Chili. Så nei, han brukte ikke godt under grensen. Ren svindel dette abonnement i mine øyne. Folk blir ringt etter når de bruker så lite som 100gb av 1tb fordi Chili mener det er unormalt høyt....Like..whaat? De skulle blitt tvunget til å omdøpe det til "Ikke fri data, men ganske mye data, men bruker du mye data, så ringer vi deg" Hvem ringes, og 100 GB over hvor lang periode? Endret 28. oktober 2018 av Uderzo flettet flere innlegg 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Uforholdsmessig vil si at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Nøyaktig hva det innebærer får man diskutere en annen gang. Men å f.eks. laste ned 200 GB på en dag eller to bare for å provosere frem en reaksjon er et eksempel. Men det blir noe jeg må forholde meg til hvis et lite mindretall misbruker tjenesten så det går ut over alle andre. Nei jeg synes ikke den diskusjonen om uforholdsmessig mye press på nettverket skal spares til en annen gang, det er høyst relevant og spesielt siden Chili ikke har gjort noen forsøk på å klargjøre hva som kan være brudd på reglene. Å laste ned et par store spill i løpet av et par dager vil jo også da falle under misbruk - selv om dette er et eksempel som er helt ordinær bruk idag. Om noen i din nærhet har stort dataforbruk slik at kapasiteten strupes så må du mase på Chili og Telia. Det blir opp til Chili å legge press på Telia slik at Telia oppgraderer sin kapasitet slik at de da kan levere mer båndbredde i det pressede området. Klarer de ikke det så leverer de jo en mangelfull vare. Og dette med dårlig hastighet på 4G det var jo en realitet lenge før Chili kom på banen med "Fri Data". Også i urbane strøk. Så det er jo tydelig at både Telenor og Telia er bakpå allerede og ikke er sitt ansvar bevist fordi om de bare ignorer dette så gir det større overskudd, større bonus og større aksjeutbytte. Og hele problemet eller kjernen i problemene rundt abonnementet fra Chili er jo at de selger det som et 1TB data abonnement. Men så er realiteten at de slett ikke ønsker at kundene bruker den mengden data. Jeg skulle ønske noen ville testet grensene på nytt nå fremover. Slik at vi kan slå fast hva som nå er akseptabel bruk av data på "Fri Data". 300 GB per måned er det greit? Hva om du bruker 50 GB totalt de 2-3 første ukene også klinker til med 250 GB over 3-4 dager med heftig datafangst? Hva skjer når noen nærmer seg 500 GB per måned? Får de fortsette som kunder eller blir de sparket ut og flyttet over til 12GB? Og hva med de som bruker ennå mer kanskje opp mot 7-800 GB per måned, er det ok? Før grensene er avklart er tilbudet fra Chili ikke godt nok forklart og håndtert fra Chili sin side og håndteringen av databruk må være forutsigbar og konsekvent slik at kundene vet hva de har å forholde seg til. Det er ikke vanskeligere enn å det. En redegjørelse for hva Chili anser å være akseptabel bruk ville tatt luften ut av diskusjonen og alle de som har sittet på gjerdet nå i snart i halvår å ventet på avklaringen kunne gjort opp sin mening og tatt en beslutning om de vil velge Chili eller ikke. Endret 28. oktober 2018 av bojangles 2 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Hvem ringes, og 100 GB over hvor lang periode? Om dette stemmer så er det jo ikke bra, men så langt jeg har fått med meg så gjelder dette bare en person og da stiller jeg meg mer skeptisk til den personens historie enn selskapet. 2 Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) De beskytter ikke kundenes interesser hvis de tvinger abonnementet til å bli trukket fra markedet. Da beskytter de konkurrentenes interesser. Uforholdsmessig vil si at det legger uforholdsmessig mye press på nettverket. Nøyaktig hva det innebærer får man diskutere en annen gang. Men å f.eks. laste ned 200 GB på en dag eller to bare for å provosere frem en reaksjon er et eksempel. Men det blir noe jeg må forholde meg til hvis et lite mindretall misbruker tjenesten så det går ut over alle andre. Men det er nettopp poenget her. Vi utnyttes ikke av Chili, da de tilbyr noe helt spesielt og unikt i Norge. Da kan man utvise skjønn i dette tilfellet. Men når slike abonnementer begynner å komme så kan man begynne å stramme inn da. Men først må tilbudet etableres. Enten er du ignorant, dum eller velger å overse det jeg skriver bare for å kunne ty til patetiske personangrep og vrangforestillinger. Nei, abonnementet er ikke ment for de som trenger unormalt mye data. Abonnementet er ment å gjøre så man ikke trenger å tenke på å gå over datakvoten. Jeg bruker ikke unormalt mye data, og abonnementet er midt i blinken for meg. Joda, da du prøvde å forsvare deg i en tråd skrev du noe slikt som at du hadde brukt 200 GB over en uke, men i en annen tråd skrev du at du hadde mottatt SIM-kortet for bare to dager siden. (Jeg husker ikke de konkrete tallene akkurat nå.) Da jeg konfronterte deg med dette, lot du bare være å svare. Hva han sier er noe annet enn det som faktisk skjedde. Det han faktisk gjorde var å bevisst laste ned over 200 GB data på bare en dag eller to, med det formål å provosere frem en reaksjon fra Chili. Så nei, han brukte ikke godt under grensen. Hvem ringes, og 100 GB over hvor lang periode? Hekemo, det står INGENTING i kontraktsvilkårene til Chili om at man er nødt å fordele 1000 gb utover en hel mnd. Derimot det det står er i punkt 16. " 4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk. 9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. " Hva er "Normal" bruk ? Hvordan kan DU si at å laste ned 200gb på 2 dager ikke er normal bruk ? Hva er normal bruk for deg ? Hva er normal bruk for meg, og hva er normal bruk for MariusJ og for den saks skyld de 50 andre her på forumet ? Ett 1000gb abonnement med markedsføring på Tv2 fri data mitt i prime time lørdags kveld der det oppfordres til å bruke store mengder data, er etter min mening en god grunn til å kunne bruke seg av retten til å laste ned eller opp 200 gb på ett par dager. Belaste mobilnettet unødvendig - vel normal bruk må defineres og derfor er denne avtalen fra Chili veldig vag. Veldig. Normal bruk må derfor defineres og spesifiseres. ALT ANNET UTOVER DET ER SYNSING - og ingenting annet. Jeg driver feks på med musikk, og deler en del av materialet mitt med andre musikere, og rendrer derfor ut mange spor av gangen og laster de opp i skyen så de andre jeg samarbeider med kan laste de ned på sin maskin og plugge det inn og legge på egne ting med det materialet jeg har laget. Disse filene kan fort bli 3-400mb per spor. og gjerne mange spor. Er det å si at jeg ikke kan arbeide og dele med andre mitt materiale utover normal bruk ? Eller er web surfing normal bruk ? Hva er da poenget med 1000gb abonnement om bare web surfing er normal bruk ? Nei - Da er 200gb på noen dager helt innafor spør du meg - helt uavhengig om det er testing av nettet eller arbeid som skal deles for det er INGEN som kan si at hobbyen til den og den personen ikke skal være tillatt fordi det virker "sært" for deg ? Poenget med fri data er at man og gjerne bruker mer data trafikk enn normal bruk - det sier jo seg selv. Fri Data - smak på det.. friheten til å velge selv - samme som nettnøytralitets reglene sier at operatøren IKKE har NOE med hva vi som forbrukere bruker data trafikken på, hvordan vi bruker den så lenge det er spesifisert i kontrakts vilkårene at det er til PERSONLIG bruk. (og skulle du finne på å kverrulere mot meg at deling av data via skytjeneste ikke er personlig bruk - så kan jeg informere deg om at det er meg personlig som velger å laste opp og den og de andre personene som tar i bruk materialet laster ned på sine egne linjer - så det er fremdeles personlig bruk siden det er mitt materiale som bruker data trafikken). Som en siste analyse av kontrakts vilkårene til Chili står det rett under del-punktene i punkt 16: "Hver Kunde har et maksimalt angitt trafikkvolum per måned i normal overføringshastighet inkludert i prisen. Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet, vil kunden maksimalt bli belastet med en månedspris som fremgår av www.chilimobil.no. Ved 10 000mb bruk utover inkludert mengde per kalendermåned anses dette som unormal høy datatrafikk, og kunden vil kunne bli belastet med løpende pris per MB ut måneden. De til enhver tid gjeldende priser fremgår av www.chilimobil.no. " Så dette vil si at normal bruk er INNENFOR 1000 gb grensen. Da kan aldri Chili eller noen andre vurdere eller synse om at normal bruk mindre enn 1000gb som abonnementet dekker er en ny definering av normal bruk. Ei heller fordeling av data utover antall dager per mnd eller timer for den saks skyld. Chili skriver i andre paragrafen her at Normal bruk er innenfor "inkludert mengde". Endret 28. oktober 2018 av manpowre 1 Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Om dette stemmer så er det jo ikke bra, men så langt jeg har fått med meg så gjelder dette bare en person og da stiller jeg meg mer skeptisk til den personens historie enn selskapet. Ihht NKOM så har det altså INGENTING å si hva datatrafikken ble brukt til, selv ikke om MariusJ hadde delt datatrafikk med feks en laptopp eller annen maskin til maskin tilkobling. Så troverdigheten til MariusJ er ikke på bordet her - og det var det aldri fordi nettnøytralitets reglene sier at det MariusJ gjorde med abonnementet med mindre han delte datatrafikk med andre utover personlig bruk så var han innenfor bruken av abonnementet. Det eneste punktet som står igjen er "normal" bruk begrepet i kontrakten til Chili - og de velger selv å delvis definere at 1000gb grensen skal kunden forholde seg til - dermed normal bruk så lenge man er innenfor den grensen abonnementet dekker. 3 Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Og hele problemet eller kjernen i problemene rundt abonnementet fra Chili er jo at de selger det som et 1TB data abonnement. Men så er realiteten at de slett ikke ønsker at kundene bruker den mengden data. Jeg skulle ønske noen ville testet grensene på nytt nå fremover. Slik at vi kan slå fast hva som nå er akseptabel bruk av data på "Fri Data". 300 GB per måned er det greit? Hva om du bruker 50 GB totalt de 2-3 første ukene også klinker til med 250 GB over 3-4 dager med heftig datafangst? Hva skjer når noen nærmer seg 500 GB per måned? Får de fortsette som kunder eller blir de sparket ut og flyttet over til 12GB? Og hva med de som bruker ennå mer kanskje opp mot 7-800 GB per måned, er det ok? Siden jeg har adsl, som ikke kan streame 4k - og jeg har en 4k TV med netflix innebygget - så tenkte jeg å kjøre på med streamet 4k filmer fremover via tethering.. så får vi se hva Chili gjør med meg. Det er jo tross alt normal bruk å se TV ? Hvem kan si at å streame HD eller 4k er å belaste mobilnettet ? Det er jo høyst normalt ! Så lenge jeg er innenfor 1000gb på en mnd som Chili skriver i punkt 16 i sin kontrakt at jeg må forholde meg til ? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Nei jeg synes ikke den diskusjonen om uforholdsmessig mye press på nettverket skal spares til en annen gang, det er høyst relevant og spesielt siden Chili ikke har gjort noen forsøk på å klargjøre hva som kan være brudd på reglene. Da får du diskutere med deg selv eller noe andre, for jeg gidder ikke å sitte her og lage detaljerte utredninger om hvordan Chili skal drifte tjenestene sine. Chili har uansett sagt noe om hva de legger seg på: Ved 30 GB daglig begynner de å se på saken. Hvis de skal begynne å ta kontakt med kunder så er det først ved 50 GB daglig bruk. Sånn, ferdig diskutert. Å laste ned et par store spill i løpet av et par dager vil jo også da falle under misbruk - selv om dette er et eksempel som er helt ordinær bruk idag. Det er ikke ordinær bruk å "laste ned et par store spill" til en mobiltelefon. Og hele problemet eller kjernen i problemene rundt abonnementet fra Chili er jo at de selger det som et 1TB data abonnement. Nei, de selger det som et abonnement der man skal slippe å tenke på å gå over datakvoten, ikke som et alternativ til mobilt bredbånd. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Hekemo, det står INGENTING i kontraktsvilkårene til Chili om at man er nødt å fordele 1000 gb utover en hel mnd. Derimot det det står er i punkt 16. " 4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk. 9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. " Hva er "Normal" bruk ? Hvordan kan DU si at å laste ned 200gb på 2 dager ikke er normal bruk ? Hva er normal bruk for deg ? Hva er normal bruk for meg, og hva er normal bruk for MariusJ og for den saks skyld de 50 andre her på forumet ? Nettopp, det står noe i vilkårene. Og det å laste ned 200 GB på en dag eller to er ikke normal bruk. Det er heller ikke normal bruk med alle corner-cases som diktes opp her, som å "laste ned to store spill til mobiltelefonen" (som da tydeligvis ikke engang er mobilspill, men et av disse spillene for PS4 eller andre konsoller som er på flere titalls GB). Ihht NKOM så har det altså INGENTING å si hva datatrafikken ble brukt til, selv ikke om MariusJ hadde delt datatrafikk med feks en laptopp eller annen maskin til maskin tilkobling. Så troverdigheten til MariusJ er ikke på bordet her Nå handlet påstanden om å bli kontaktet på grunn av 100 GB, så du avsporer. Marius er uansett tatt i løgn i saken, så han har null troverdighet. Siden jeg har adsl, som ikke kan streame 4k - og jeg har en 4k TV med netflix innebygget - så tenkte jeg å kjøre på med streamet 4k filmer fremover via tethering.. så får vi se hva Chili gjør med meg. Det er jo tross alt normal bruk å se TV ? Hvem kan si at å streame HD eller 4k er å belaste mobilnettet ? Det er jo høyst normalt ! Så lenge jeg er innenfor 1000gb på en mnd som Chili skriver i punkt 16 i sin kontrakt at jeg må forholde meg til ? Et godt eksempel på å dikte opp tåpelige scenarier bare for å rettferdiggjøre misbruk. Endret 28. oktober 2018 av hekomo Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Nettopp, det står noe i vilkårene. Og det å laste ned 200 GB på en dag eller to er ikke normal bruk. Det er heller ikke normal bruk med alle corner-cases som diktes opp her, som å "laste ned to store spill til mobiltelefonen" (som da tydeligvis ikke engang er mobilspill, men et av disse spillene for PS4 eller andre konsoller som er på flere titalls GB). Nå handlet påstanden om å bli kontaktet på grunn av 100 GB, så du avsporer. Marius er uansett tatt i løgn i saken, så han har null troverdighet. Et godt eksempel på å dikte opp tåpelige scenarier bare for å rettferdiggjøre misbruk. Så det er misbruk å laste opp store filer til for deling til musiker venner ? Det er misbruk å se på TV via mobilen ? NKOM har klart sagt at Chili ikke har noe med hva jeg laster ned ! Da har det ingenting å si om det er mobilspill eller PS4 spill.. Løgn ? Hvilken løgn er han tatt i ? Ref ? Det har ikke noe å si hva han har lastet ned. NKOM har klart uttalt seg om det. Hvorfor er bare din versjon av normal bruk den eneste som er akseptabel ? Er du ikke i stand til å se at det finnes 100 000 forskjellige normal bruk scenarier ? Dessuten så definerer Chili i punkt 16 at normal bruk er innenfor inkludert mengde: "Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet,". Dette kan jo ikke misforståes. Her sier Chili normal bruk er innenfor inkludert mengde. Hva ellers er ikke klart for deg ? Endret 28. oktober 2018 av manpowre 4 Lenke til kommentar
Bjowol Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte MÅ ødelegge for alle andre. Selv om det er 1000GB inkl i abbonementet så betyr ikke det at du kan strupe hele nettet for andre. Virker som at enkelte tror at mobil nettet er uten begrensinger på hastighet, men det er ikke tilfellet. Bruker man opp hele kvoten på en dag, så sier det seg selv at andre som skal bruke mobilnettet blir å slite den dagen. Å bruke 100GB i måneden hadde vært en latterlig god deal I forhold til det andre her ute. Da hadde heller ikke chilli mislikt måten eller mengden du brukte data på. 2-300GB med bredbånd fra Telenor koster fra 500-800kr... Dette er en utrolig god deal; bruk det med omhu! 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Siden jeg har adsl, som ikke kan streame 4k - og jeg har en 4k TV med netflix innebygget - så tenkte jeg å kjøre på med streamet 4k filmer fremover via tethering.. så får vi se hva Chili gjør med meg. Det er jo tross alt normal bruk å se TV ? Hvem kan si at å streame HD eller 4k er å belaste mobilnettet ? Det er jo høyst normalt ! Så lenge jeg er innenfor 1000gb på en mnd som Chili skriver i punkt 16 i sin kontrakt at jeg må forholde meg til ? Det høres ut som en fin test, nå har jeg ikke dataforbruket for 4k film hos netflix i hodet men det er det sikkert noen andre som har som kan si litt om hvor mange filmer eller hvor mange timer 4K video du kan se innenfor kvoten på 1TB. Kjører du skylagring eller backup til sky også? Positiv test dette her, det er jo akkurat slik bruk som er normalt og som folk flest trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg