Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

10 Gbits aksess og CPE til private fra Bahnhof - i Sverige

Anbefalte innlegg

Svenskene er som alltid i front ift internettaksess i privatmarkedet.

Bahnhof lanserte tidligere i år et kommersielt 10 Gbits-produkt til privatkunder tilknyttet Stokab-fibernettet (Stockholm) men slet litt med mangel på kapable CPE.

Huawei måtte derfor stille opp med et nytt ruter-produkt med innebygget ONT som støtter 10 Gbit over XGS-PON samt 1 LAN-port med 10GBase-T.

https://telekomidag.se/bahnhof-lanserar-den-snabbaste-routern-pa-marknaden/

Når skal vi tippe Homenet, Altibox, Telia/Get og Telenor er på plass med dette for fiberkunder i Norge? 3-5 år? Get bør finne en ny navnestandard på abonnementene innen den tid så de slipper kalle dette XXXXXXL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen reelt behov for 10Gbit hjemme, og det tror jeg de fleste store ISP-ene er enige om. 99,99% av brukerne vil ikke merke noen praktisk forskjell på f.eks 500Mbit og 10Gbit. Vanskelig å lage en businesscase ut av et produkt som veldig, veldig få vil kjøpe, men koster en god del mer å levere. For all del fint med utvikling, men når ikke behovet er der nå så forstår jeg hvorfor de ikke ruller det ut.

10G base-T er jo morsomt i seg selv, med de lengdebegrensningene og kabelkvalitetskravene det fører med seg, for å klare å få 10G gjennom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen reelt behov for 10Gbit hjemme, og det tror jeg de fleste store ISP-ene er enige om. 99,99% av brukerne vil ikke merke noen praktisk forskjell på f.eks 500Mbit og 10Gbit. Vanskelig å lage en businesscase ut av et produkt som veldig, veldig få vil kjøpe, men koster en god del mer å levere. For all del fint med utvikling, men når ikke behovet er der nå så forstår jeg hvorfor de ikke ruller det ut.

10G base-T er jo morsomt i seg selv, med de lengdebegrensningene og kabelkvalitetskravene det fører med seg, for å klare å få 10G gjennom.

De fleste telco har brukt tilsvarende argumentasjon i alle år. Spesielt de som henger etter, og det går veldig ofte igjen hos Telenor.

Til slutt har de same aktørene likevel lansert det de tidligere mente var unødvendig eller urealistisk noen år tidligere. :)

Jeg har selv ikke noe umiddelbart "behov" for høyere aksesshastigheter enn det jeg har i dag. Og jeg tror det er svært, svært få i privatmarkedet som kan hevde det. Men dette endrer seg over tid. All tilgjengelig kapasitet til slutt benyttes, og kontinuerlige oppgraderinger kreves.

La oss ta frem denne tråden om 3 år, og 5 år, og se hvordan det ligger an i Stockholm og her hjemme. :)

Lenke til kommentar

Kommentaren min var mest rettet mot nåværende tidspunkt. På lang sikt vil det nok være et større behov. Tviler det behovet vil være der om 5 år, men kanskje om 10. Regner ikke 8K videostreaming som et behov i denne sammenheng :p

Ser ikke noe problem med at ISP-ene sitter på gjerdet frem til behovet faktisk er på trappene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan jo alle routere ihvertfall til altibox klare 1Gbps så vil tro den hastigheten inn/ut vil holde en stund for de aller fleste. Sentraler vil jeg også tro att de har utstyr for høyere hastigheter enn 1Gbps. Så 10Gbps vil nok bli tilbudt for de få som ser nytten av å betale nå ihvertfall 5-6000 per måned. Å igjen skifte ut hjemmesentraler for 10 Gbps hastigheter til alle synes til og med jeg er bak mål

Lenke til kommentar

The Huawei EchoLife HN8255Ws is an XGS-PON routing-type ONT in the Huawei all-optical access solution. It uses the XGS-PON technology to implement ultra-broadband access for users.

It provides 4 GE+1 10GE+2 POTS+2 USB+2 WiFi(4 GE ports, 1 10GE port,2 POTS ports, 2 USB port, 1 2.4G WiFi port and 1 5G WiFi port).

Blir som å kalle netgear AD 7200 for 10 gigabit ruter når den kun har en 1 SFP+.

Hvorfor gigabit på 10 gigabit ruter?

Uansett er prisene langt lavere en 6000 måneden

Lenke til kommentar

Blir som å kalle netgear AD 7200 for 10 gigabit ruter når den kun har en 1 SFP+.

Hvorfor gigabit på 10 gigabit ruter?

Uansett er prisene langt lavere en 6000 måneden

Huawei-boksen har 10 Gbits-porter både på WAN og LAN-siden, noe jeg synes er fornuftig da målgruppen som vil kjøre 10 Gbit på flere maskiner på lokalnettet nok har en switch som støtter dette fra før. Hva skal de ellers med en 10 Gbits-aksess?

Dette kommer uansett til å være et nisjeprodukt i mange år frem til en ny modell tar over og slike aksesser blir mer utbredt, så de vil nok holde kostnadene nede. :)

Selv får jeg utnyttet gigabit så sjelden at en tidobling bare ville føre til høyere strømforbruk og enda lavere utnyttelsesgrad, og jeg klarer ikke helt å se at det dukker opp et reellt behov for meg i nær fremtid. Gets 200/200 fellesprodukt over koaks hadde f.eks. vært helt OK i praksis hvis vi ikke hadde hatt et fibernett med rimelig gigabit-abo fra før. Backup kan gjerne ta noen minutter og det aller meste av media streames.

Det er jo nok av folk i landet som knapt nok får sync på DSL-linja, så fint at det prioriteres utbygging fremfor en "gimmick" som 10 Gbit vel er for de fleste i dag.

Likevel er jeg spent på når Norske tilbydere lanserer 10 Gbps til en "normal" pris, og tenker fremdeles det er 3-5 år unna.  Foreløpig er det stor avstand mellom Bahnhof og alle andre i Sverige. Det nærmeste er vel Com Hem med sin 1200 Mbits aksess.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men finnes det noe video av denne om den støtter fullt ipv6 eller om den støyer? Mistenker openVPN server blir vanskelig?

Det er vel ikke så vanlig med viftekjøling av hjemmerutere - tipper den er passivt kjølt så støy ikke er noe problem.

Skal du kjøre en OpenVPN-server som klarer å henge med på en slik aksess så ville jeg nok heller kjørt det på en boks utenfor ruteren, som sikkert har nok med å henge med på forwarding, filtrering og NAT-oppgaver.

Edit: IPv6-støtte tar jeg nesten som en selvfølge. og det bekreftes i databladet for enheten:

"• IPv6/IPv4 dual stack" hentet herfra:

Edit 2: Ser ikke ut som et viftekjølt design dette:

https://support.huawei.com/enterprise/product/images/07f8e7907c4148aebb9f6d7348e9102d

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...