Buffe Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Drifter mellom å kjøpe Sony TRV33E og Panasonic GS50. Sonyen har 16:9 opptaksmodus. Det har ikke GS 50. Trenger jeg 16:9? Det høres jo fremtidsrettet ut, i og meg at jeg tror alle TV-skjermer vil være wide-screen etterhvert. Lenke til kommentar
Buffe Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Kom igjen! Er det ingen som har noen meninger om eller erfaringer med 16:9- funksjonaliteten?? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Vel, fler og fler kjøper 16:9 TV, så da vil du få utnyttet det i steden for å "strekke" ut bildet eller kjøre i håpløs 4:3-modus... Jeg hadde kjøpt 16:9 kamera hvis jeg skulle kjøpt nå... Lenke til kommentar
Sparchy Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har Panasonic MX500 "ekte" 16:9 modus? Lenke til kommentar
coban Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 klart å ha widescreen er et stort salgs argument.. hvorfor ellers gidder å bytte ttv til widescreeN? Lenke til kommentar
Buffe Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Takker for svar! Har nå både TRV33E og Pana GS50 hjemme til utprøving i julen. Har såvidt åpnet pakkene og ladet batteriene. Umiddelbart føles GS50 mer tiltalende. Føles betraktelig mindre og lettere i hånden. Men den har ikke 16:9 og 1 megabit stillbilde slik som TRV33E. Har et vanlig 4:3 TV nå som fungerer greit, men drømmen er jo en 42++ tommers flatskjerm i widescreen. Det kan imidlertid ta noe tid før jeg er der. De neste dagers utprøving håper gjør meg klokere. Men jeg føler på meg at dette blir et vanskelig valg. Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hei, jeg er ny her, men dette har jeg meninger om: Sony har ordentlig 16:9, og hva vil det si. SETTER DU KAMERAET I DENNE MODUSEN KOMMER BILDET UT MED KRYMPA BILDER PÅ ALLE 4:3 SKJERMER. Men du må også være klar over at briken da heller ikke blir skikkelig utnyttet. Altså får du dårligere oppløsning. Når du i tillegg vet at 16:9 tv-er ofte er store så er min anbefaling...glem 16:9. Den 16: 9 som Panasonic opererer med derrimot er såkalt ikke ordentlig, den kalles Cinema eller noe sånt, og i det ligger det at dette er en digital effekt. På en 4:3 skjerm kommer bildet ut med wipe oppe og nede. På en 16:9 skjerm kan du da velge å forstørre bildet. En ganske annen ting er jo at 16:9 tver som oftest bare er 12:9 Noe klokere? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Ja, jeg har noe klokere..... 12:9 er det SAMME som 4:3, så hvis du finner noen 16:9 TV`er som har 12:9 format tror jeg ganske sikkert du blir lurt... Selges snart utelukkende 16:9 TV`er på de større elektronikk-gigantene, og 4:3 TV`er dumpes ut til gi-bort pris. DERFOR vil jeg si at et 16:9 kamera er langt mer fremtidsrettet enn 4:3. Selvfølgelig ingen grunn til å bytte hvis du allerede har 4:3, men jeg ville ikke ha nølt med å velge 16:9 som et nytt kamera nå. 4:3 bilde på en 16:9 TV er ikke kult. Å strekke det ut gjør kvaliteten dårligere, og i allefall for meg er det ingen kompromiss. Vi er ikke helt der enda, men 16:9 er kommet for å bli, og det er ikke lenge til de aller fleste på en eller annen måte er nødt til å gjøre seg bekjent av formatet. Kan starte et langt foredrag om hvorfor 16:9 er bedre enn 4:9, men det er en helt annen sak... Velkommen til forumet foresten... edit: skrivefeil Endret 26. desember 2003 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 nrk sender alltid sine filmer i 16.9 nå- eneste de mangler å gjøre på dvd filmene nå er å legge selve teksten oppe på selve bildet og ikke 'under'. Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Obs 4:9 eller 12:9 ja hvilket format har nå foresten dvd? diskusjonen er vel Sonys "ekte" 16:9 eller Panasonic´s cinema-format. Jeg ser bort fra den dyrere AG-DVX 100 som har anamorf 16:9 Jeg holder en knapp på den siste fordi den holder kompatibiliteten på 4:3 tver. Den eneste modusen som gir et skapelig format på Sony kameraer er old Movie, og den drar jo som kjent med seg old look også. Om panasonic utnytter brikken bedre enn Sony vet jeg ikke. Moralen er vel: har du en 4:3 tv og vil bibeholde best kvalitet på bildene. hold deg til 4:3. Små Dv kameraer er laget for 4:3. Synes dere jeg er gammeldags? Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Tja... Skjønner ikkje heilt dette...men.. Eg har PC105 kamera som har ekte 16:9.. (har i alle fall forstått det slik) Eg synes det er supert. Du får breiare bilde, slik at ein ikkje er så avhengig av vidvinkel, og når ein bruker vidvinkel i tillegg får ein med alt ein ynskjer (har ikkje sett på kvaliteten på dette endå). Har også 16:9 tv. 16:9 tv er framtida som nevnt viss du strekkjer ut bildet blir kvaliteten dårleg og alle folka feite :)over. Skjønner ikkje då kva som er vitsen med å filme 4:3 viss du har eit kamera med ekte 16:9.. Å sjå 4:3 film på 16:9 tv er ikkje noko kult, og Å sjå anamorf 16:9 på 4:3 TV er jo heller ikkje noko "høydare". Så mitt tips til deg som skal kjøpe kamera. Kjøp eit kamera med 16:9 viss du er fornøgd med kameraet ellers! Kor mange kjøper 4:3 TVer i dag, og kor mange vil kjøpe det om 2-3 år? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Hei, jeg er ny her, men dette har jeg meninger om:Sony har ordentlig 16:9, og hva vil det si. SETTER DU KAMERAET I DENNE MODUSEN KOMMER BILDET UT MED KRYMPA BILDER PÅ ALLE 4:3 SKJERMER. Men du må også være klar over at briken da heller ikke blir skikkelig utnyttet. Altså får du dårligere oppløsning. Når du i tillegg vet at 16:9 tv-er ofte er store så er min anbefaling...glem 16:9. Er ikke enig med deg i særlig mye av det du skriver. Ordentlig 16:9 utnytter faktisk hele bildebrikken... det ser man ved at bildet blir strukket på LCD skjermen under opptak. Kobler man kameraet til en 4:3 TV er også bildet strukket til man setter på 16:9 modusen som 4:3 TV'er har. På en 16:9 TV vil bildet bli skalert automatisk for å fylle 16:9. Ettersom hele bildebrikken på DV kameraet er brukt i ekte 16:9 modus, vil man ikke få dårligere oppløsning enn om man ser en 16:9 film på samme TV. Du spør også om hvilket format DVD har. Hvis du har litt peiling, så vet du at DVD ikke har noe eget format hva angår 4:3 eller 16:9. DVD tar imot det den blir servert, og viser det på TV'n slik DVD platen vil at det skal vises. Altså, en Widescreen DVD vil vises med svart ramme over og under på 4:3 TV'er og i fullskjerm på 16:9 TV'er. Når du snakker om å velge Panasonic'en fordi den holder kompabiliteten på 4:3 TV'er, så lurer jeg enda mer på hva du mener. Panasonicen, med svart ramme over og under, kan vises på 4:3 TV'er på den måten, eller kan strekkes og vises på 16:9 TV'er i dårligere oppløsning enn den kan klare å vise. Sonyens ekte widescreen kan vises på 4:3 TV'er med 16:9 funksjonen som finnes på alle 4:3 TV'er som ikke er eldre enn... tja... 10 år (krymper bildet slik at det blir riktige proporsjoner) eller det kan vises på en 16:9 TV med full oppløsning. Å velge Panasonicen på det grunnlaget du påstår, er helt feil (om jeg har forstått deg riktig). Små DV kamera's bildebrikke er riktignok 4:3, men ved strekking av bildet i det jeg ser som "ekte" 16:9, blir hele bildebrikken utnyttet. Derfor er det også feil å påstå at DV kameraene er laget for 4:3 punktum. Og ja, jeg synes du er gammeldags :-) 16:9 er fremtiden. "Alle" kjøper 16:9 TV'er nå til dags, TV kanalene sender mer og mer i 16:9, alle videoer kommer etterhvert ut i 16:9. De som nå kjøper 4:3 TV'er gjør det enten fordi det ser "penest ut" (gamle bestemødre som er redd for nye ting) eller fordi man kun er interessert i vanlig TV (som etterhvert også sender mer og mer i 16:9). Og hva mener du med 4:9? Da blir jo bildet avlangt i høyden. 12:9... del begge tallene med 3, så har du 4:3. Jeg ser mange faktafeil i innleggene dine, men kanskje jeg har misforstått hva du mener. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 nrk sender alltid sine filmer i 16.9 nå- eneste de mangler å gjøre på dvd filmene nå er å legge selve teksten oppe på selve bildet og ikke 'under'. Feil... NRK sender ikke i 16:9, de sender i letterbox... en helt forjævlig løsning først og fremst på grunn av at det er så få som har funnet ut at man må fikle med instillingene på tv'en for å få fint bilde... movieexpand osv.. Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Ja , nei, det er mulig jeg skal "rest my case", men 1: Hva er vitsen med anamorf linse på dyrere kamera hvis det ikke var for å utnytte LCD brikken bedre? 2: Filmer du i 16:9 med privat kamera og du har kontroll med tven du skal betrakte dette på, er det sikkert greit. Men produserer du for andre og du ikke har kontroll med seerne så kan du altså risikere å havne ut med ubrukelig film hvor folk kommer ut i slanket versjon blir vel det da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Ja , nei, det er mulig jeg skal "rest my case", men1: Hva er vitsen med anamorf linse på dyrere kamera hvis det ikke var for å utnytte LCD brikken bedre? 2: Filmer du i 16:9 med privat kamera og du har kontroll med tven du skal betrakte dette på, er det sikkert greit. Men produserer du for andre og du ikke har kontroll med seerne så kan du altså risikere å havne ut med ubrukelig film hvor folk kommer ut i slanket versjon blir vel det da. Den "ekte" 16:9 funksjonen mange kamera har, er nok ikke den best egnede løsningen for 16:9 hva angår optiske egenskaper. Optikk laget for 4:3 vil aldri gi like bra bilde som en anamorfisk linse, produsert for 16:9. Er enig i at man skal sjekke at de som skal gjøre etterarbeidet på noe du filmer, har utstyr for å gjøre om "strukket 4:3" til 16:9. De fleste redigeringsprogram har vel fullgode løsninger for det nå. Har selv brukt denne løsningen i Adobe Premiere. Lenke til kommentar
coban Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 nrk sender alltid sine filmer i 16.9 nå- eneste de mangler å gjøre på dvd filmene nå er å legge selve teksten oppe på selve bildet og ikke 'under'. Feil... NRK sender ikke i 16:9, de sender i letterbox... en helt forjævlig løsning først og fremst på grunn av at det er så få som har funnet ut at man må fikle med instillingene på tv'en for å få fint bilde... movieexpand osv.. jeg kan glatt garantere deg at hvis du slår på nrk2 og ser på 'niern' så vil du 100% se en film i widescreen format. ALLE niern filmene på nrk2 skal sendes i widescreen- så enkelt er det. kultur departementet har vedtatt dette:) Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Jeg får i alle fall letterbox... har du kabel-tv eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå