inaa Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Vil ta i bruk gatelys-infrastrukturen.Interessen for ladeløsning i lyktestolper var umiddelbar: Nå skal Lyse utforske flere muligheter [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Overgangen fra de oransje lavtrykks natrium-pærene, LPS til LED frigir IKKE effekt slik mange tror. Det skyldes både at LPS er nesten like effektive som LED og at de tåler høyere spenningstap enn LED-drivene. Overgang til LED kan gå bra uten å skifte kabel, men i så fall klarer man ikke å forsyne noe særlig mer på de samme kursene uten at spenningstapet blir for stort. Med andre ord må man i praksis legge ny kabel hvis man skal ha elbil-ladere på gatelysstolpene, mens man muligens klarer seg med samme kabel som før hvis man bytter fra LPS til LED uten å tilby elbillading. For typisk nattlading vil belastning av lysanlegg og elbillading skje samtidig slik at man får mye samtidig belastning på kursen dersom de skulle dele kurs. For typisk dagsparkering, ved 8-16 arbeidsplasser og sånt, er det ikke særlig praktisk at elbil-ladingen slår seg av når lysanlegget slåes av. Lyktestolper er plassert av hensyn til lysspredning og hindringer, mens optimal plassering av elbilladere kan være en helt annen. Derfor bør man legge separat kabel til et ladeandlegg og ikke kjøre det inn på de samme kabel som lysanlegget. Et lysanlegg og et ladeanlegg har også ofte veldig forskjellig effektbehov. 1 Lenke til kommentar
mkaut Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 På hvilken måte er dette forskjellig/bedre enn de eksisterende løsninger fra for eks. Ubitricity eller char.gy? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå