Gå til innhold

Interessen for ladeløsning i lyktestolper var umiddelbar: Nå skal Lyse utforske flere muligheter [Ekstra]


inaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overgangen fra de oransje lavtrykks natrium-pærene, LPS til LED frigir IKKE effekt slik mange tror. Det skyldes både at LPS er nesten like effektive som LED og at de tåler høyere spenningstap enn LED-drivene. Overgang til LED kan gå bra uten å skifte kabel, men i så fall klarer man ikke å forsyne noe særlig mer på de samme kursene uten at spenningstapet blir for stort. Med andre ord må man i praksis legge ny kabel hvis man skal ha elbil-ladere på gatelysstolpene, mens man muligens klarer seg med samme kabel som før hvis man bytter fra LPS til LED uten å tilby elbillading.

 

For typisk nattlading vil belastning av lysanlegg og elbillading skje samtidig slik at man får mye samtidig belastning på kursen dersom de skulle dele kurs.

 

For typisk dagsparkering, ved 8-16 arbeidsplasser og sånt, er det ikke særlig praktisk at elbil-ladingen slår seg av når lysanlegget slåes av.

 

Lyktestolper er plassert av hensyn til lysspredning og hindringer, mens optimal plassering av elbilladere kan være en helt annen. Derfor bør man legge separat kabel til et ladeandlegg og ikke kjøre det inn på de samme kabel som lysanlegget.

 

Et lysanlegg og et ladeanlegg har også ofte veldig forskjellig effektbehov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...