Gå til innhold

De første «Mid Range»-modellene er produsert


Anbefalte innlegg

Model X trekker 2250 kg, e-tron trekker 1800 kg. Model X har også bedre ytelser, bedre rekkevidde, mulighet for 7 seter, autopilot, osv. To store fordeler som allerede er nevnt er plass og superladernettverket.

 

Som eier av X100D ser e-tron ut til å bli en helt kurrant bil. Og jeg tror Audi kommer til å selge ca alle de planlegger å produsere. Men samtidig forventer jeg ikke at Audi kommer til å påvirke salget av Model X i det hele tatt, globalt. I mitt syn er det ingen spesielt sterke argumenter for å kjøpe e-tron i stedet for Model X. Men så klart, det finnes alltid grunner. Merkelojalitet tror jeg man kan rangere ganske høyt, og så har e-tron mulighet for noen flere funksjoner (Matrix LED, kamera-speil, takboks, mm). Og så har du serviceapparat som trolig vil være bedre.

 

Der har du noen gode poeng, også dette med merkelojalitet. Samtidig er det nettopp det de ulike merkeforhandleren merker. Lojaliteten er ikke så sterk som tidligere, og kundene skifter kjapt merke straks de ikke har det de søker - f.eks el-bil. 

Møller (igjen..) opplever at gamle Golf kunder velger Leaf eller Soul fremfor å vente på en e-Golf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla bør ikke "ta det med knusende ro", snarere tvert om. Audi slipper straks sin e-Tron. Etter å ha sett bilen tenker jeg; Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? Hva har en modell X som e-Tron ikke har (vær så snill, ikke si "dørene"). Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment. Alt fra etablerte bilprodusenter som kan, og har, alt som Tesla ikke har og ikke kan!

 

En bil som stadig utvikles og får nye funksjoner. Tesla lager noe helt annet enn alle andre, og det appelerer ofte til folk som har interesse for slikt. Kunne aldri vurdert å kjøpe en bil som ikke kom med stadige oppdateringer og forbedringer. 

 

For ikke å snakke om superladerne, det er ingenting annet som duger i dag. Men ionity vill forandre på dette etterhvert. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bil som stadig utvikles og får nye funksjoner. Tesla lager noe helt annet enn alle andre, og det appelerer ofte til folk som har interesse for slikt. Kunne aldri vurdert å kjøpe en bil som ikke kom med stadige oppdateringer og forbedringer. 

 

For ikke å snakke om superladerne, det er ingenting annet som duger i dag. Men ionity vill forandre på dette etterhvert. 

 

Den ser jeg. Tesla har "adoptert" tankesettet fra f.eks Smartphones. Produktet du har kjøpt utvikler seg etter at du har kjøpt det. Men, "den" har også VW sett, og på ID-plattformen er det slik (tror det gjelder e-Tron også). e-Golf er egentlig en "hybrid" i den forstand at det er en elektrifisert fosilbil.  VW sitt Car-Net opplever jeg som helst håpløst, og en kvasiløsningen som ikke gir noen ting. Det er letter å vinne i lotte enn å aktivere forvarmerfunksjonen. 

Lenke til kommentar

Hva er egentlig i veien for at Tesla lager et CCS-adapter, slik at Tesla kan bruke Ionity også? 

 

Det smarte vil jo vært omvendt - at det finnes et adapter slik at andre kan lade hos Tesla. Hvis Tesla ikke får/kan lade på Ionity-nettet så er vel det politikk, og ikke teknologi. Litt som Tesla, som ikke vil dele.... ;-) (frem til nå i alle fall)

Lenke til kommentar

Den ser jeg. Tesla har "adoptert" tankesettet fra f.eks Smartphones. Produktet du har kjøpt utvikler seg etter at du har kjøpt det. Men, "den" har også VW sett, og på ID-plattformen er det slik (tror det gjelder e-Tron også). e-Golf er egentlig en "hybrid" i den forstand at det er en elektrifisert fosilbil.  VW sitt Car-Net opplever jeg som helst håpløst, og en kvasiløsningen som ikke gir noen ting. Det er letter å vinne i lotte enn å aktivere forvarmerfunksjonen. 

 

Ja jeg tror flere kaster seg på bølgen her, det er slik det meste av HW fungerer om dagen så hvorfor skal ikke biler "leve" på samme måten. 

 

kommer flere biler på banen med samme "tankesett", tilgjengelige ladere osv så kan jeg vurdere å gå tilbake til BMW/VAG evt noe annet. Men pr i dag er det ingenting som frister nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det smarte vil jo vært omvendt - at det finnes et adapter slik at andre kan lade hos Tesla. Hvis Tesla ikke får/kan lade på Ionity-nettet så er vel det politikk, og ikke teknologi. Litt som Tesla, som ikke vil dele.... ;-) (frem til nå i alle fall)

 

Ja, hvorfor finnes ikke dette adapteret, Loke? Uten at du nå bare drar en konklusjon opp av hatten, så syns jeg du skal prøve å finne ut av dette for meg :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det smarte vil jo vært omvendt - at det finnes et adapter slik at andre kan lade hos Tesla. Hvis Tesla ikke får/kan lade på Ionity-nettet så er vel det politikk, og ikke teknologi. Litt som Tesla, som ikke vil dele.... ;-) (frem til nå i alle fall)

Tesla deler de, det er vel heller motsatt, at ingen vil ta i bruk Tesla sitt nettverk (smart som de er).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig i veien for at Tesla lager et CCS-adapter, slik at Tesla kan bruke Ionity også? 

Det spekuleres i om at Model 3 faktisk kommer med CCS i Europa. Men, litt tidlig å si ennå :-)

Denne er litt interessant.

Per dags dato er det ingen behov for CCS-kontakt eller adapter, siden Supercharger nettverket er overlegent, og de fleste "hurtig"ladestasjonene har Chademo.

 

Den dagen Ionity blir like utbredt som Supercharger-nettverket, så er spørsmålet om hvorfor en Tesla vil lade hos Ionity når det mest trolig er en supercharger i nærheten eller ved siden av til en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar

Tesla deler de, det er vel heller motsatt, at ingen vil ta i bruk Tesla sitt nettverk (smart som de er).

Det gjør de vel beviselig ikke. De har tidligere sagt at de vil dele adgang om de som vil ha adgang implementerer deres ladekontakt og betaler de, men de har ikke sagt hvor dyrt det ville blitt. Det er ikke sikkert at de er intresserte i å prise adgangen til noe rasjonellt. Realiteten er da også at de pr. i dag ikke deler adgang med andre.

 

Slik situasjonen er nå fungerer teslas nær monopol på rask hurtiglading en effektiv barriære for andre å komme inn og konkurrere mot tesla på deres marked (elbiler med lang rekkevidde), og så lenge de dominerer det markedet er det også en barriære mot uavhengige operatører å bygge konkurrerende ladenett siden teslaeierne ikke vil bruke det, og elbiler med små batterier ikke kan utnytte de.

 

Så lenge den situasjonen vedvarer tror jeg tesla er godt fornøyd med det.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Denne er litt interessant.

Per dags dato er det ingen behov for CCS-kontakt eller adapter, siden Supercharger nettverket er overlegent, og de fleste "hurtig"ladestasjonene har Chademo.

 

Den dagen Ionity blir like utbredt som Supercharger-nettverket, så er spørsmålet om hvorfor en Tesla vil lade hos Ionity når det mest trolig er en supercharger i nærheten eller ved siden av til en brøkdel av prisen.

 

Kjekt om man er et sted der det ikke er en Super Charger eller Ionity - selvom du har sikkert rett i at de fleste vil være på samme plass :)

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor finnes ikke dette adapteret, Loke? Uten at du nå bare drar en konklusjon opp av hatten, så syns jeg du skal prøve å finne ut av dette for meg :)

 

Ja, tja nei ser vel ikke helt at jeg dro en konklusjon opp av hatten, men påpekte at dette hadde vær smart. Og med "smarte" mente jeg at det vill tjene alle om tilbydere hurtiglading hadde hatt samme, eller kompatible, standarder. Konkurransen bør ligge i salget av strømmen - ikke tilgangen til. Målet for alle aktørene er å øke antall el-biler. Da kan deling av tilgjengelighet  vær et sted og starte.

Tesla kan til og med tjene noen kroner på dette :-)

Lenke til kommentar

Denne er litt interessant.

Per dags dato er det ingen behov for CCS-kontakt eller adapter, siden Supercharger nettverket er overlegent, og de fleste "hurtig"ladestasjonene har Chademo.

 

Den dagen Ionity blir like utbredt som Supercharger-nettverket, så er spørsmålet om hvorfor en Tesla vil lade hos Ionity når det mest trolig er en supercharger i nærheten eller ved siden av til en brøkdel av prisen.

 

I det store bildet; Blir det ikke feil at det etableres 2 (eller flere) hurtigladernettverk mer eller mindre parallelt? Alle aktørene kommer raskere til målet hvis Tesla åpner for deling, og Ionity etablerer ladeparker der det ikke er en Tesla ladepark? Joda, det er konkurranse, markedskrefter osv. Men la "slaget" stå om prisen på ladingen. Litt som diesel og bensin...…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er litt interessant.

Per dags dato er det ingen behov for CCS-kontakt eller adapter, siden Supercharger nettverket er overlegent, og de fleste "hurtig"ladestasjonene har Chademo.

 

Den dagen Ionity blir like utbredt som Supercharger-nettverket, så er spørsmålet om hvorfor en Tesla vil lade hos Ionity når det mest trolig er en supercharger i nærheten eller ved siden av til en brøkdel av prisen.

Ryktene var vel noe sånt som krav fra EU. Men vi får se :-) Antar i tilfelle at den da vil ha den vanlige inngangen som Tesla bruker OG CCS.

Lenke til kommentar

Det gjør de vel beviselig ikke. De har tidligere sagt at de vil dele adgang om de som vil ha adgang implementerer deres ladekontakt og betaler de, men de har ikke sagt hvor dyrt det ville blitt. Det er ikke sikkert at de er intresserte i å prise adgangen til noe rasjonellt. Realiteten er da også at de pr. i dag ikke deler adgang med andre.

 

Slik situasjonen er nå fungerer teslas nær monopol på rask hurtiglading en effektiv barriære for andre å komme inn og konkurrere mot tesla på deres marked (elbiler med lang rekkevidde), og så lenge de dominerer det markedet er det også en barriære mot uavhengige operatører å bygge konkurrerende ladenett siden teslaeierne ikke vil bruke det, og elbiler med små batterier ikke kan utnytte de.

 

Så lenge den situasjonen vedvarer tror jeg tesla er godt fornøyd med det.

 

Det er de nok. Men vi ser jo nå begynnelsen på slutten for Teslas dominans på markedet for elbiler med lang rekkevidde. Som igjen gir Ionity brukere til sitt nett. Ionity gjør i praksis samme "øvelsen" som Tesla gjorde. De bygger en infrastruktur som kundene til bilene deres trenger for å kunne velge el-bil. De har bare flere "ben"(brukere) og stå på vs Tesla. 

Lenke til kommentar

Det er de nok. Men vi ser jo nå begynnelsen på slutten for Teslas dominans på markedet for elbiler med lang rekkevidde. Som igjen gir Ionity brukere til sitt nett. Ionity gjør i praksis samme "øvelsen" som Tesla gjorde. De bygger en infrastruktur som kundene til bilene deres trenger for å kunne velge el-bil. De har bare flere "ben"(brukere) og stå på vs Tesla.

Nå er det vel mer sannsynlig at de vil ha færre brukere, om man kun regner biler som kan lade med mer enn 50 kW. Tesla har allerede et forsprang, og det er ikke usannsynlig Tesla selger 100.000 biler i Europa i 2019 (mest Model 3), for så å skalere opp derifra. i-Pace, e-tron og noen Hyundai er ikke mye til grunnlag.
Lenke til kommentar

Det gjør de vel beviselig ikke. De har tidligere sagt at de vil dele adgang om de som vil ha adgang implementerer deres ladekontakt og betaler de, men de har ikke sagt hvor dyrt det ville blitt. Det er ikke sikkert at de er intresserte i å prise adgangen til noe rasjonellt. Realiteten er da også at de pr. i dag ikke deler adgang med andre.

 

Slik situasjonen er nå fungerer teslas nær monopol på rask hurtiglading en effektiv barriære for andre å komme inn og konkurrere mot tesla på deres marked (elbiler med lang rekkevidde), og så lenge de dominerer det markedet er det også en barriære mot uavhengige operatører å bygge konkurrerende ladenett siden teslaeierne ikke vil bruke det, og elbiler med små batterier ikke kan utnytte de.

 

Så lenge den situasjonen vedvarer tror jeg tesla er godt fornøyd med det.

Det der gir ikke noe mening. Tesla har gang på gang sagt at de er åpne for forhandlinger. Hadde de vært usaklige hadde dette kommet ut på sekundet. Det er mer virkelighetsnært å tro at de ikke har noe interesse av å sponse tesla for å bygge ut nettverket sitt.

 

Men ja - det er en fin vollgrav de har laget seg, selv om det nok ikke er poenget. De ønsker kun kontroll og support av egne biler. Ingen kjøper tesla hvis de ikke hadde hatt mulighet for å reise med dem. De vil også at industrien skal samarbeide og ikke konkurrere. Tesla ønsker all konkurranse velkommen - problemet er at den tradisjonelle ICE industrien har null tro på elektrisitet og gjør nada mer enn akkurat nødvendig.

VAG burde lett ha knust Tesla, men i stedet lager de biler som er on-par med det Tesla var i 2014, men som kommer ut i 2020. Jeg kan garantere deg at i 2020 har Tesla lansert nye modeller som utkonkurrere sine egne biler ( som allerede utkonkurrere alt fra VAG). F eks bare ved å bytte til 2170 batteriene som er i model 3.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke jeg som har plassert e-Tron i kategorien mellomstor SUV, men du er den eneste jeg har møtt som har kategorisert den som "stasjonsvogn". 

 

Vent litt...

 

Hvorfor kan man ikke karakterisere e-Tron som en stasjonsvogn? Ser ut som en stasjonsvogn for meg.

 

audi-e-tron-skjevt-forfra.jpg?width=980&

 

Samme som jeg vil karakterisere en XC60 som en stasjonsvogn. XC60 er jo som kjent en V60 med plastbeskyttelsen fortsatt på. 

 

80e35110909b4e42c231f0145d6185dbx.jpg?im

 

 

Kanskje jeg bare trenger å bli opplyst om en tommelfingerregel på hva skillet mellom en stasjonsvogn og en liten/mellomstor SUV er? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...