Gå til innhold

Norges nye ubåter kan bli blant verdens første med nyutviklede litiumion-batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først i artikkelen står det at spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering.

og at nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:.

Samtidig står det lenger nede i artikkelen at de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift («Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men at de vil få tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor .'

Hvordan henger dette sammen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først i artikkelen står det at spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering.

og at nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:.

Samtidig står det lenger nede i artikkelen at de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift («Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men at de vil få tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor .'

Hvordan henger dette sammen?

 

Det betyr at ubåten pr definisjon fra før er en ladbar hybrid der man kan lade dem med landstrøm og dieselaggregater, men et luftuavhengig system kan lade nedykket uten bruk av dieselmotorene. Rent strategisk er det lurt å ha bedre utholdenhet neddykket uten å snorkle da snorkling er en risikofyllt operasjon i utgangspunktet der man risikerer å bli oppdaget visuelt på overflaten eller akustisk undervanns.

Lenke til kommentar

Først i artikkelen står det at spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering.

og at nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:.

Samtidig står det lenger nede i artikkelen at de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift («Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men at de vil få tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor .'

Hvordan henger dette sammen?

Tja.

 

-Brenselsceller yter ofte best og har høyest effektivitet på en jevn og relativt høy last, så for å utnytte hydrogenet best mulig er det en fordel å la brenselscellene kjøre på jevn last og la batteriene ta seg av lastvariasjon.

-Jeg tviler på at de vil ha installert elektrolyseanlegg ombord, og uten det kan de ikke "lade opp" hydrogenlageret på dieseldrift. Da er det bedre å ha muligheten for hydrogendrift i bakhånd til de faktisk trenger å være neddykket over lengre tid mens "vanlige" kortere dykk gjøres på batteridrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...