Redaksjonen. Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Norges nye ubåter kan bli blant verdens første med nyutviklede litiumion-batterier Lenke til kommentar
inside_449724 Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Først i artikkelen står det at spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering. og at nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:. Samtidig står det lenger nede i artikkelen at de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift («Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men at de vil få tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor .' Hvordan henger dette sammen? 2 Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Med CCS2 lading så kan Ionity til sette opp ladere på kanten av kaianlegg også. Synes jeg ser den i ladekø med flust av Leafer og e-Golfer med kalde batterier......... 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Først i artikkelen står det at spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering. og at nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:. Samtidig står det lenger nede i artikkelen at de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift («Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men at de vil få tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor .' Hvordan henger dette sammen? Det betyr at ubåten pr definisjon fra før er en ladbar hybrid der man kan lade dem med landstrøm og dieselaggregater, men et luftuavhengig system kan lade nedykket uten bruk av dieselmotorene. Rent strategisk er det lurt å ha bedre utholdenhet neddykket uten å snorkle da snorkling er en risikofyllt operasjon i utgangspunktet der man risikerer å bli oppdaget visuelt på overflaten eller akustisk undervanns. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Først i artikkelen står det at spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering. og at nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:. Samtidig står det lenger nede i artikkelen at de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift («Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men at de vil få tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor .' Hvordan henger dette sammen? Tja. -Brenselsceller yter ofte best og har høyest effektivitet på en jevn og relativt høy last, så for å utnytte hydrogenet best mulig er det en fordel å la brenselscellene kjøre på jevn last og la batteriene ta seg av lastvariasjon. -Jeg tviler på at de vil ha installert elektrolyseanlegg ombord, og uten det kan de ikke "lade opp" hydrogenlageret på dieseldrift. Da er det bedre å ha muligheten for hydrogendrift i bakhånd til de faktisk trenger å være neddykket over lengre tid mens "vanlige" kortere dykk gjøres på batteridrift. 1 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Her er med andre ord en ny forsvars-skandale under utvikling. Lærer de aldri av gamle feil? Hva med å for en gangs skyld kjøpe hyllevare? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå