En Gedi Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Hva jeg er usaklig når du skriver noe så dumt! Selvfølgelig betyr det noe hva flertallet mener, du lever i et demokrati! Du vet det? Bygge om norsk kulturhistorie til hotell? Det vil du aldri få noen på Stortinget med på, du snakker som du har vett til. Dette er vel et av de byggene i Norge med stor historisk betydning de siste 100 årene, og noe riksantikvaren aldri ville godtatt. Men du er saklig som mener at hva du synes er veldig viktig, mens flertallet sine meninger skal du drite i ? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Vi bruker xxx antall milliarder til palestinske terrorister, til diktaturer, til bistand som stort sett svinner i korrupsjon så syte over at vi bruker noen hundre millioner kr på vår kongehus. Det er da man forstår hvor smålig dette faktisk er. Der det norske folk tett opp under 70% støtter dette. Jeg er og forblir en som støtter det norske kongehuset fordi ingen andre kan inneha denne rollen, og ha så stor folkelig støtte. Vil dere ha enda mer splittelse, konflikt og fraksjoner er det bare å sette en politiker i denne rollen. Igjen; ingen bør eller trenger å overta denne rollen. Det et hele poenget. Ditt argument er litt som at så lenge garasjen brenner så er det greit å sette fyr på huset. Det er mye galt med norge, det er vi ikke uenig i, men det er ikke et godt argument for å fortsette. 1 Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 27. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Hva jeg er usaklig når du skriver noe så dumt! Selvfølgelig betyr det noe hva flertallet mener, du lever i et demokrati! Du vet det? Bygge om norsk kulturhistorie til hotell? Det vil du aldri få noen på Stortinget med på, du snakker som du har vett til. Dette er vel et av de byggene i Norge med stor historisk betydning de siste 100 årene, og noe riksantikvaren aldri ville godtatt. Men du er saklig som mener at hva du synes er veldig viktig, mens flertallet sine meninger skal du drite i ? Jeg vil ha meg frabedt at du skriver at jeg driter i andres meninger. Det gjør jeg ikke. Å være uenig er ikke det samme som å drite i noens mening. Å spørre om jeg vet at vi lever i et demokrati er ufint da dette er almenn kunnskap. Jeg ytrer min mening og hvis du ikke evner å gjøre det samme uten å ty til slike usaklige og gale utsagn bør du holde deg unna diskusjonsforum. Jeg forventer ikke at flertallet skal mene det samme. Hva riksantikvaren ville godtatt og ikke, er uten betydning for hva jeg kan mene. Det samme gjelder hvor vidt noen på Stortinget mener det samme. Endret 27. oktober 2018 av Sjimpansen 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 (endret) Jeg vil ha meg frabedt at du skriver at jeg driter i andres meninger. Det gjør jeg ikke. Å være uenig er ikke det samme som å drite i noens mening. Å spørre om jeg vet at vi lever i et demokrati er ufint da dette er almenn kunnskap. Jeg ytrer min mening og hvis du ikke evner å gjøre det samme uten å ty til slike usaklige og gale utsagn bør du holde deg unna diskusjonsforum. Jeg forventer ikke at flertallet skal mene det samme. Hva riksantikvaren ville godtatt og ikke, er uten betydning for hva jeg kan mene. Det samme gjelder hvor vidt noen på Stortinget mener det samme. Det er ikke almen kunnskap på diskusjon.no at Norge er et demokrati. Endret 29. oktober 2018 av Barny Aråstad Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Det er ikke almen kunnskap på diskusjon.no at Norge er et demokrati. ... trolig fordi Norge er ett Monarki. 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 ... trolig fordi Norge er ett Monarki. Får håpe at de fleste andre forstår hva jeg mener da. Forventer det ikke av deg. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 A. Om statsforma § 1. Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Joda, man skal normalt ikke arve en maktposisjon, men: 1) Vi hadde en folkeavstemming som innførte arvelig monarki i 1905 og over 80% støtter dette idag som faktisk er høyere enn for over 100 år siden. Støtten er lavest på blant de over 50 år så det ligger ikke akkurat dårlig ann fremover. 2) Kongefamilien er gallionsfigurer med symbolsk og rituell, men ingen reell politisk makt. 3) Når vi har et samfunn hvor så godt som alle raskt kan "stemmes ut" fra den posisjonen de har så må vi ikke undervrdere betydningen det har for mange at man har en familie i en sentral rolle som er stabil over tid. 4) Drift av kongefamilie er en meget lønnsom investering når vi ser på økning av turisme og handel dette medfører. Dette trumper alt av teorestisk surmuling noen klarer komme med i denne tråden. 5 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Joda, man skal normalt ikke arve en maktposisjon, men: 1) Vi hadde en folkeavstemming som innførte arvelig monarki i 1905 og over 80% støtter dette idag som faktisk er høyere enn for over 100 år siden. Støtten er lavest på blant de over 50 år så det ligger ikke akkurat dårlig ann fremover. 2) Kongefamilien er gallionsfigurer med symbolsk og rituell, men ingen reell politisk makt. 3) Når vi har et samfunn hvor så godt som alle raskt kan "stemmes ut" fra den posisjonen de har så må vi ikke undervrdere betydningen det har for mange at man har en familie i en sentral rolle som er stabil over tid. 4) Drift av kongefamilie er en meget lønnsom investering når vi ser på økning av turisme og handel dette medfører. Dette trumper alt av teorestisk surmuling noen klarer komme med i denne tråden. Surmuling ja, hvorfor skal man gidde å diskutere når du kommer med sånt? 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Det har ikke akkurat gått inflasjon i gavenivå til de kongelige. Bryllupsgave for Kong Olav: 75-årsgave til Kong Olav: 50 års bryllupsgave til Harald og Sonja: Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Det har ikke akkurat gått inflasjon i gavenivå til de kongelige. Neste? https://www.theparisreview.org/blog/2018/04/06/the-bloody-family-history-of-the-guillotine/ 3 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Neste? https://www.theparisreview.org/blog/2018/04/06/the-bloody-family-history-of-the-guillotine/ Haha! 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Joda, man skal normalt ikke arve en maktposisjon ...... Ideelt sett; Ja. Men den viktigste maktfaktoren i Norge i dag er vel penger? Mange av de med størst reell makt i Norge er de som har mye penger. Penger = makt Og veldig mange av de som ønsker å avskaffe monarkiet ønsker samtidig 0 i arveavgift. Er ikke dette litt selvmotsigende? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Penger = makt Nei, våpen er makt, ikke penger. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Ideelt sett; Ja. Men den viktigste maktfaktoren i Norge i dag er vel penger? Mange av de med størst reell makt i Norge er de som har mye penger. Penger = makt Og veldig mange av de som ønsker å avskaffe monarkiet ønsker samtidig 0 i arveavgift. Er ikke dette litt selvmotsigende? Arveavgift er noe man kan planlegge og legge opp fond for å betale så det er vel egentlig privat eiendomsrett og privat forretnignsdrift man eventuelt burde argumentere mot her. Arveavgift sponser utenlandsk eierskap og bedrifter som går veldig bra, planlegger og utnytter alt av hull i skatteloven. For en liten familieberift som såvidt går rundt og som får et uventet dødsfall så betyr arveavgiften ofte kroken på døra eller oppsigelse av mange ansatte. Det er begrenset hvor mye folk vil ta opp i lån for å betale skatt før de heller lar bedriften gå konkurs. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) 357,7 millioner er mye penger. Koster ikke dette mer enn det smaker? 350 millioner er ingenting. Relativt sett helt betydningsløst. Sannsynligvis samme beløp som politikerne bruker på champagnefester, røde løpere, privatbiler, privatfly og andre ting. Inntektene til staten på 1250 millard er nok til å finansiere 3500 kongehus i Norge. Ser man på statens utgifter på 1325 milliarder sparer man ingenting ved å kutte utgiftene til kongehuset. Underskuddet på 75 millarder ville ha krevd avvikling av 214 kongehus for å korrigere. Renter på statsgjeld er en av de minste hovedpostene på budsjettet og denne er på 8.9 milliarder kroner. Helt ubetydelig i forhold til statens utgifter, men alikevel rundt regnet 40 kongehus og en totalt unødvendig kostnad. Landbruket er en liten post på 15 millard, men er langt større enn kongehuset. "andre utgifter" er 253 milliarder kroner, og en plass blant disse er nok kongehuset med sine 0.35 millarder". Forsvinner kongehuset har ikke jeg lenger noen general eller militær leder å forholde meg til heller. De som vil avskaffe kongehuset av finansielle grunner er enten dumme i hodet, eller de er imot kongehuset og forsøker å lure de som er dumme i hodet. Verdien kongehuset gir Norge er uerstattelig. Endret 1. november 2018 av zeebra Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Verdien kongehuset gir Norge er uerstattelig. Kongehuset gir ikke Norge noen verdi, den tar verdier fra Norge, ett rent tapsprosjekt med andre ord. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Kongehuset gir ikke Norge noen verdi, den tar verdier fra Norge, ett rent tapsprosjekt med andre ord. Jeg foretrekker heller å kaste alle unge NAVere på sjøen enn å droppe kongehuset og monarkiet hvis det er snakk om økonomiske kostnadsaspektet ved ting... Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Forsvinner kongehuset har ikke jeg lenger noen general eller militær leder å forholde meg til heller. Du kan jo forholde deg til jesus.Han tilbringer masse verdi til samfunnet. Ellers er din argumentasjon også den at hvis garasjen brenner så kan man likegodt sette fyr på huset. Hva verdi er det du mener kongefamilien tilbringer, sett bort ifra at du personlig ønsker en elite å se opp til. Budsjettsprekken ifbm byggeprosjektet på tinget utgjorde også en kostnad pr innbygger på noen få kroner - det er allikevel ikke greit at sånn skal det være. Ideelt sett skulle man privatisert alle aspekter av samfunnet som ikke var kritisk. Da kunne monarkistene selv spyttet penger i en pott og samlet penger til apanasjen - men det ville være svært vanskelig å få til en så enorm idealistisk endring. - dessuten mistenker jeg at selv monarkistene hadde blitt gniene på kronene når kostnadene blir konkretisert og fakturert slik at de berørte faktisk ser summen. Når jeg leser mellom linjene så antar jeg din motivasjon til dels er at du selv hever "lønn" fra samme trygdekasse? Altså er du å anse som en borger som ikke produserer noe men kun er en del av utgiftsposten forbundet med monarkiet? Når det gjelder monarkiet isolert sett så hadde det vært en ekstremt enkel post å fjerne. Om ti tusen gamle på eldresenter får en litt bedre hverdag så er det mye mer verdt i mine øyne enn at 10 stk adelige velter seg i luksus. Endret 1. november 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Jeg foretrekker heller å kaste alle unge NAVere på sjøen enn å droppe kongehuset og monarkiet hvis det er snakk om økonomiske kostnadsaspektet ved ting... Ja takk begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå