Gå til innhold

Pensjonsavtale gjennom jobben

Elgjeger1976

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har aldri satt meg spesielt inn i de pensjonsavtalene jeg har hatt. Før jeg nå har begynt og engasjere meg mere.

Min arbeidskontrakt fra 2014 sto det at jeg hadde 8% og i 2017 så kom daværende sjef med en ny avtale der jeg hadde 10%

Når jeg nå går innpå Gjensidige og sjekker Min pensjonsside hos dem så står det at 0-7.1 G er 5% og over er 10%

Det vil si at jeg med min lønn idag har 6.1% i snitt.

Det jeg da lurer på er. Er det vanlig av arbeidsgiver og skrive den maksimale % satsen du kan oppnå? Jeg har gått i den gode tro at jeg har hatt 8% fra 14-17 og 10% etter det.

Min forrige avtale var mere gunstig før jeg fikk opprykk i stilling og lønn. For der hadde vi 8% fra 6G og 5 fra 0-6.

Min nye arbeidskontrakt står det også 10%

Finnes det pensjonsavtaler der man får fastsatt % fra første krone ?slik som i mitt tilfelle 10%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de gamle reglene som ble endret 1. januar 2014 med en overgangsperiode til 2016(?), så kunne man maksimalt spare 5% mellom 1G og 6G. Fra 6G til 12G kunne man spare 8%.

I de nye reglene kan man spare 7% fra 0G til 7,1G og 25,1% fra 7,1G til 12G.

Som du ser av reglene, så har du aldri kunnet spart de prosentene som ble nevnt fra første krone. Tidligere kunne du ikke få noe som helst for det under 1G.

Når det er sagt, så er det en meget uryddig framstilling av arbeidsgiver.

Du har også gått fra lovens maksimalsatser, til en dårligere avtale. Det er skuffende, spesielt når den blir kamuflert under en høyere maksimal sats fra arbeidsgiver.

Når det er sagt, så måtte avtalen endres, da punktet om 8% fra 6G ikke kunne videreføres (tror jeg).

Her bør det være rom for forhandlinger, feks øke til 7% i området 0-7,1G.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen. Om bedriften øker min maksimale sats over 7.1G Så vil det se slik ut. Slik som det er idag så har jeg i underkant av 6% i snitt.

Lønn 825000       1G= 96833       0-7.1G= 687514       7.1G+ 137485       5% 34375       25% 34508       Sum 68884 Sparing pr år       8.3% Snitt Pensjons sparing  
Lenke til kommentar

I de gamle reglene som ble endret 1. januar 2014 med en overgangsperiode til 2016(?), så kunne man maksimalt spare 5% mellom 1G og 6G. Fra 6G til 12G kunne man spare 8%.

I de nye reglene kan man spare 7% fra 0G til 7,1G og 25,1% fra 7,1G til 12G.

Som du ser av reglene, så har du aldri kunnet spart de prosentene som ble nevnt fra første krone. Tidligere kunne du ikke få noe som helst for det under 1G.

Når det er sagt, så er det en meget uryddig framstilling av arbeidsgiver.

Du har også gått fra lovens maksimalsatser, til en dårligere avtale. Det er skuffende, spesielt når den blir kamuflert under en høyere maksimal sats fra arbeidsgiver.

Når det er sagt, så måtte avtalen endres, da punktet om 8% fra 6G ikke kunne videreføres (tror jeg).

Her bør det være rom for forhandlinger, feks øke til 7% i området 0-7,1G.

Hva mener du med at TS har gått fra lovens maksimalsatser til en dårligere avtale? Dagens avtale er vel bedre enn de tidligere maksimalsatsene.

Og hva mener du med at det bør være rom for forhandlinger? Det er jo ikke slik at man kan ha varierende satser for enkeltmedlemmer, med mindre man skiller ut vedkommende i eget selskap/avtale (slik f.eks Norwegian har gjort med kabinansatte vs. piloter).

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Hva mener du med at TS har gått fra lovens maksimalsatser til en dårligere avtale? Dagens avtale er vel bedre enn de tidligere maksimalsatsene.

Ja, det er den kanskje. Det jeg tenkte på var at den er dårlige relativt til de maksimale satsene.

Og hva mener du med at det bør være rom for forhandlinger? Det er jo ikke slik at man kan ha varierende satser for enkeltmedlemmer, med mindre man skiller ut vedkommende i eget selskap/avtale (slik f.eks Norwegian har gjort med kabinansatte vs. piloter).

Det er riktig at alle må ha samme satser, men man kan forhandle om å endre satsene for alle. Dette virker ikke som en veldig stor bedrift, og da kan man påvirke slike ting.

Lenke til kommentar

Ja, det er den kanskje. Det jeg tenkte på var at den er dårlige relativt til de maksimale satsene.

Det er riktig at alle må ha samme satser, men man kan forhandle om å endre satsene for alle. Dette virker ikke som en veldig stor bedrift, og da kan man påvirke slike ting.

Makssatser er sjeldne. Mest vanlig der hvor man tidligere hadde svært gode ytelserpensjonsordninger og/eller kompetansebedrifter hvor det er særdeles viktig å holde på de ansatte fremfor at de går til en konkurrent. Sistnevnte kan selvsagt være tilfelle her, men en 5/10 %-ordning er en beste pensjonsordning enn hva gjennomsnittet har. Om det er bedre enn bransjesnittet er for øvrig ikke sikkert, da trenger vi mer info. Uansett er det ikke vanlig med høyere satser enn dette for mindre virksomheter. Om man ønsker en bedre pensjonsordning fremfor høyere lønn er det selvsagt rom for forhandlinger, men ikke sikkert bedriftsledelsen vil gå med på begge deler, med mindre man har en svært god grunn. Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Pensjon er stort sett under arbeidsgivers styringsrett - gitt at arbeidsgiver ikke har gått på en smell i tariffavtaler/særavtaler med fagforeninger, eller kontraktsfestet i arbeidsavtalen.

Ellers: 5 (eller 5,5) % fra 0/1-7,1G svært vanlig sats i rådgiverbransjen. Over 7,1G varierer det stort fra 8 til 17,1. Min erfaring er at mindre firma hvor eierne også er lønnsmottakere gjerne har lovens høyeste satser. For bransjer hvor ansatte gjerne har lavere utdanning eller hvor turnover er høy (type IT-bransjen), er fokus langt større på lønn. Da ligger gjerne pensjonsvilkår ned mot minimum av lovens rammer.

Lenke til kommentar

Pensjon er stort sett under arbeidsgivers styringsrett - gitt at arbeidsgiver ikke har gått på en smell i tariffavtaler/særavtaler med fagforeninger, eller kontraktsfestet i arbeidsavtalen.

I mine arbeidsavtaler har det stått hva vi hadde i pensjonssparing uten forbehold om at dette kunne endres av arbeidsgiver. Det har da også stått hva jeg har fått over og under brekkpunktet, noe TS ikke har vært informert om.

Ellers: 5 (eller 5,5) % fra 0/1-7,1G svært vanlig sats i rådgiverbransjen. Over 7,1G varierer det stort fra 8 til 17,1. Min erfaring er at mindre firma hvor eierne også er lønnsmottakere gjerne har lovens høyeste satser.

Det er mulig det er vanlig i din baransje, men vi vet ikke noe om hva TS sin bransje er.

For bransjer hvor ansatte gjerne har lavere utdanning eller hvor turnover er høy (type IT-bransjen), er fokus langt større på lønn. Da ligger gjerne pensjonsvilkår ned mot minimum av lovens rammer.

Nå jobber jeg i IT-bransjen og det vanligste er å ha mastergrad, en del har "bare" bachelor. Turnoveren er ganske så lav. Vi har også meget gode pensjonsavtaler.

Nå finnes det selvsagt mange segmenter innenfor IT-bransjen, men jeg tror det var et dårlig eksempel.

Forøvrig kan det godt hende at poenget ditt er riktig i segmenter/yrker med lav utdannelse og høy turnover.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Takk for flere interessante svar.

Jeg har fått bra peiling på pensjons avtaler nå de siste dagene. 

Poenget i bedriften jeg jobber i er at vi er ikke mange ansatte og vi har blitt litt villedet av at vi har fått opggitt en fast % sats som egentlig aldri har vært mulig å oppnå.

Nå har jeg blitt daglig leder og ønsker og få endret kontraktene for oss, og likedan at fremtidige ansatte i firmaet får pensjonsavtalen nøye forklart. Og at det står sort på hvitt i kontrakten. Da blir det ikke noe spørsmål i etterkant.

Jeg har nå foreslått 7% fra 0-7.1G og 10% over 7.1 G Noe som vil si at så å si alle havner på fast 7% Personlig vil jeg havne på ca 7.35% 

Jeg legger frem dette forslaget pga at vi ikke har hatt det vi har trodd vi har hatt over flere år. Kostmessig så er det ikke noe som skal velte firmaet. 

Jeg er klar over at 5% og 10% er også en god avtale. Men jeg vet at det finnes andre private selskaper som har bedre,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...