LagetKontoenBareForDeg Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 (endret) Skulle henge opp lampe fra ikea, men da jeg åpnet dekselet i taket var det flere ledninger og i andre farger enn jeg er vant med? Vanlig blå/brun klips fra ikea på lampen. Noen som vet noe? Bilde fra takuttak nr 2, like kryptisk. Skal jeg pille ledningene ut av en av disse sukkerbitene? Siste vedlegg: her er ledningen til lampen som skal opp. Endret 25. oktober 2018 av Hårek Flettet 3 innlegg. Tips: Bruk "Rediger" knapp. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Disse spørsmålene er et godt bevis på hvorfor dette er arbeid for fagmann/elektriker. 5 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Hei LagetKontoenBareForDeg. Må få skyte inn at det er spesielt med en forumkonto fra 2014 med bare 4 poster! Er enig med Mr D over. Det finnes et grått område av kompetanse mellom å ikke vite hva ohms lov er og til å være fagutdannet elektriker. Når man er på en svak 3er fra en skal på 0 til 100 , bør man ikke fikle med disse ledningene. Jeg selv er nok et sted på rundt 70-80 og hadde koblet dette greit. Jeg vil ikke gi noen råd da jeg er redd for at trådstarter og andre som kan lese dette faktisk kan daue 4 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Forstod man bare basic fysikkpensumet på gamle kursplan I i ungdomsskolens barndom er dette svært så greit å koble. Ligger forståelsesnivået for strøm lavere bør man - akkurat som LuskeLudvig er inne på - tilkalle folk med større forståelse i stedet for å svi av ledningsnettet i boligen, svartlegge nabolaget eller grille seg selv. 3 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Mye skrekkscenarioer her gitt .. Blå = N-leder Hvit eller brun eller svart = L-leder Gul og grønn = Jord IKEA-lampa har ikke jord så jeg ville benyttet nåværende sukkerbit i stedet for "klipset". Egentlig ikke så vanskelig å koble sammen dette her, så lenge man er litt praktisk anlagt og har passende verktøy. Hvis man derimot vet innerst inne at dette er ukjent, at man er redd for å få seg en kilevink o.s.v., er det best å få proff hjelp. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Disse boksene brukes som samlingspunkt for andre ting Lenke til kommentar
LagetKontoenBareForDeg Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 Takk for gode svar! 1. Jeg skulle registrere meg, oppdaget at jeg hadde registrert meg en gang før og fikk logget inn. Derav mystisk gammel bruker. 2. Jeg er sånn passe handy, og fulgte godt nok med i naturfagstimene på skolen til å ha respekt for elektronikk og spørre om hjelp før jeg gjør noe jeg ikke har innsikt i konsekvensene av. Setter pris på at dere har gitt gode svar som tar hensyn til sikkerhet og forsvarlig installasjon, jeg har lært meg å forvente intet mindre av el-trådsvarere her Jeg skal konsultere en fagperson, så jeg er helt sikker på hva som er inni der før jeg kobler opp noe. Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå