Gå til innhold

Canon A70 vs A80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gå til innskaffelse av mitt første digitalkamera, men sliter litt med å klare å bestemme meg for hvilket jeg skal gå for.

Jeg sammenlignet A70 opp mot A80 her på siden, og eneste forskjellene jeg klarer å se er:

- A80 har høyere oppløsning.

- 9 fokuspunkter på A80 mot 5 punkter på A70.

- Seriebilder full oppl: A70 = 12 (2,2 bilder i sek) og A80 = 5 bilder (2,4 bilder i sek).

- Video-oppløsning: A70 = 640x480 (30 sek) og A80 = 320x240 (180 sek).

Ellers så er dem egentlig veldig lik.

Det jeg lurer på da, siden jeg egentlig ikke behøver mer enn 3,2 mpixels, er hvilket av dem jeg bør velge? A80 har den vridbare skjermen, men er det den som utgjør prisforskjellen?

Jeg har råd til begge, så hva ville dere anbefalt?

Jeg er amatørfotograf nå i dette øyeblikk, men har lyst å sette meg litt inn i fotografering og da har jeg bestemt meg for Canon siden de har en del manuelle innstillinger, men er åpen for andre forslag også.

Mvh

Noggen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det vil være verdt de ca. 1000 kronene ekstra hvis jeg går for A80?

Hvordan er bildekvaliteten på video? Man klarer å se greit nok på en monitor eller blir det litt i knappeste laget? Det er ikke video som er det viktigste, men det er jo en kjekk funksjon å ha. :)

Lenke til kommentar

Ta et bilde med folk i bevegelse. Da får vi se hvordan kameraet funker. Bilder med personer eller dyr som er oppstillt (helt i ro ) er barnemat for alle kameraer.

Ta bilde av folk som løper eller dyr i fart, krev litt mer av kameraet. La det bevise at det er verdt pengene.

tomy

Lenke til kommentar

Hei !

Er nylig blitt eier av et Canon A 80 kamera. Er godt fornøyd så langt. Er ikke så gode lysforhold ute for tiden her i Tromsø. Legger link til et bilde som er tatt uten stativ nå i mørketiden. Mørketid :cool:

Er også fornøyd med filmfunksjonen. Har filmet litt innendørs med brukbart resultat. Funket fint på stor tv-skjerm.

Endret av Icehawk
Lenke til kommentar

Hastighet - A80

Noen som vet hvordan det er med A80 og hvor raskt det tar fra du trykker til bildet er tatt?? Er det noen forsinkelse?

Hvordan er A70 i forhold til dette??

Er det noe forskjell for hvor høy oppløsning du velger å bruke?? :shrug:

-Baseyub-

Lenke til kommentar
Hastighet - A80

Noen som vet hvordan det er med A80 og hvor raskt det tar fra du trykker til bildet er tatt?? Er det noen forsinkelse?

Hvordan er A70 i forhold til dette??

Er det noe forskjell for hvor høy oppløsning du velger å bruke?? :shrug:

-Baseyub-

Ikke det at jeg kan sammenlikne med A70, men på min A80 kan jeg ikke merke noe forsinkelse når man trykker på utløserknappen. Det er ikke helt speilreflekshastighet, men det kan man ikke forvente heller. Men det er ikke noe problem. Det er heller autofokusen som gjør at du ikke får med deg et motiv. Men den er egentlig helt grei den også. Den blir noe treigere på tele. Jeg kunne ønske at den var litt raskere, men så er jeg også vant til speilrefleks, da.

Og ang. oppløsning så går jo det på hva du har tenkt å bruke bildene til. Les Akam's anbefaling "Hvor stor oppløsning trenger du?".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...