baldviking Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Hvis Frp er tilhengere av kapitalisme og et fritt marked - hvorfor er de da steilt imot at Staten selger seg ned i Hydros kunstgjødselproduksjon? Hvis Arbeiderpartiet er mot kapitalisme - hvorfor har de da en femti år lang tradisjon for å kose med storkapitalen, skipsrederne, Aker, Kværner og Hydro? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Hvis Frp er tilhengere av kapitalisme og et fritt marked - hvorfor er de da steilt imot at Staten selger seg ned i Hydros kunstgjødselproduksjon? Synes det er rart at de er imot en slik sak, uten å jeg har noe særlig kjenskap til saken utover avisene. Det virker som om FrP frykter at Hydro Agri skal havne på utenlandske hender, og FrP har de siste årene blitt mer positive til "stalig eierskap" av børsnoterte selskaper. Har ikke noe godt svar på saken. http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/12/768370.shtml Hvis Arbeiderpartiet er mot kapitalisme - hvorfor har de da en femti år lang tradisjon for å kose med storkapitalen, skipsrederne, Aker, Kværner og Hydro? Arbeiderpartiet har alltid hatt som mål å fremme industrien og de har sett på industriell virksomhet som et gode. I etterkrigstiden har stor bedrifter og staten samarabeidet tett for å legge forholdene best mulig tilrette for hverandre. Industrien har tjent på å være på godfot med staten, og staten har gitt storindustrien gunstige forhold, med subsidiering og skattefritak mm. Tradisjonelt har AP har mange velgere i såkalte nyindustrialiserte strøk, som industrisamfunn på vestlandet og i telemark. Mange kjernevelgere bor i disse områdene, og staten (AP) har sett seg tjent med å være på deres arbeidsgivers side. Men jeg synes det er besynderlig at AP tar stemmer hos folk som Røkke, for Røkke stemmer på de som tar trekker han minst i skatt. AP har lagt forholdene tilrette for industri/skips adelen i Norge. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Angående AP er jeg enig med Fiskepinna, det er industripartiet - de bygget opp landet etter krigen. FrP har ikke noe ideologisk grunnlag, de skifter meninger fra sak til sak, helst i den retningen som "tjener" folket best, som det så fint heter - eller populisme som folk som er villig til å tenke selv, kaller det. FrP prøver å være det nye AP, tillagt litt fremmedfrykt og hysterisk privatisering - der treffer de nemlig store deler av "det norske folk" og høster mye stemmer med enkle løsninger på komplekse problemer. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Jeg er enig i at Arbeiderpartiet er industripartiet. Jeg har heller ingen problemer med industrisatsingen deres (selv om stålverket i Mo i Rana gikk med dundrende underskudd i nær sagt alle år...) men de støtter primært tungindustrien og storkonsernene. Skal vi få vekst i Norge må forholdene legges til rette for de små bedriftene og foretakene. Disse har ofte helt andre behov enn storkonsernene. Generelt har jeg store problemer med å se Frp som et næringsvennlig parti. Næringslivet etterspør forutsigelighet. Frp virrer hit og dit. De har noen gode ideer (som de har stjålet fra Høyre og Venstre...?) men glemmer dem ved første avisoppslag om korridorpasienter eller innvandrervold. At Røkke stemmer Ap som har støttet ham og hjulpet ham frem i alle år ser jeg ikke som særlig rart. Slikt kalles nepotisme... Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg tror de nasjonalistiske strømmnigene i FrP har medført endring i holningen til statlig eierskap som et resultat av at norsk finansnæring er mer interessert i å selge til utlandet til gode priser og i å investere der enn i å bevare et norsk næringsliv. Staten blir eneste alternativ. De har fått låne noen ideer av Fred Olsen som går på etableringen av statsfinansierte fond for investering i norsk næringsliv. Man skal ta av oljefondet og investere pengene hjemme istedenfor ute. Delvis i venturekapital og delvis til eierskapssikring av store bedrifter. Arbeiderpartiet er ikke imot kapitalisme. Sosialdemokratiske partier er for en blandingsøkonomi - med både privat og statlig eierskap. Man holder kapitaleierne i ørene ved hjelp av skatter, reguleringer, lisenstildelinger og konsesjoner. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg spissformulerte meg nok litt i åpningsinnlegget, har aldri ment AP er imot kapitalisme som verktøy for verdiskapning, men fastholder kritikken mot dem i at de alltid har hatt lettest for å forholde seg til tungindustrien og storkapitalen. Fastholder også at jeg ser de samme tendensene hos Frp. (I den grad Frp har en sammenhengende næringspolitikk...) Jeg anklager derfor disse to partiene for å være lite næringsvennlige fordi ingen av dem vil legge forholdene til rette for vekst av små og nyskapende bedrifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå