Cinemarxism Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Lang historie kort: Har sikring på 10A i stua. Med spenning på 230V har jeg da tenkt at det tilsier at jeg kan bruke 2300W før sikringen går. Men så ble jeg plutselig litt usikker. Har lyst til å kjøpe en induksjonsplate (en enkeltplate) til hotpot, nå som vinteren er på anmarsj. Tenkt å benyttes i stua. Ser blant annet en hos IKEA, med følgende spesifikasjoner: Greit å vite Platetopp med induksjonssone: 1 x 185 mm.Strømstyrke: 8,5 ATotaleffekt: 2000 W.1 x 2000 W induksjonssone.Spenning: 220-240V.Dette produktet er CE-merket. Det som gjør meg usikker er at strømstyrke er definert for induksjonsplata. Hva innebærer egentlig det? At man må ha minst 8,5A for at man skal kunne bruke plata? Noe annet? Som det nok fremgår av innlegget er ikke dette et felt jeg er stødig på... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Stemmer det. Plata er på 2000W og det blir ca 8,5A. Dvs at du ikke har så mye igjen til lys og annet på en 10A kurs. 2 Lenke til kommentar
Cinemarxism Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2018 (endret) Skjønner, da var det som jeg tenkte/fryktet. Lurer på om jeg heller skal gå for en variant med flere effektinnstillinger og lavere makseffekt, f.eks. denne. Takk! Endret 25. oktober 2018 av Cinemarxism Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Da må du passe på at det er effekten som reguleres. På induksjonsplater er ofte reguleringen for lav styrke at elementet kobles inn og ut på full effekt (som en termostat) istedenfor å senke effekten (som gammledagse kokeplater). Dette oppgis vanligvis ikke i produktinformasjonen. Må få tak i teknisk dokumentasjon eller testes i praksis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Da må du passe på at det er effekten som reguleres. På induksjonsplater er ofte reguleringen for lav styrke at elementet kobles inn og ut på full effekt (som en termostat) istedenfor å senke effekten (som gammledagse kokeplater). Dette oppgis vanligvis ikke i produktinformasjonen. Må få tak i teknisk dokumentasjon eller testes i praksis. Dette gjelder forøvrig også keramiske koketopper uten induksjon. Skal du ha noe som kan regulere skikkelig, må du ha en gammeldags støpejernsplate med flere varmesløyfer, og en bryter hvor du velger hvilke(n) som skal brukes. En annen ting er at du har litt å gå på. En 10A-sikring skal holde minst 11,3 A i en time (såvidt jeg husker), men skal løse ut umiddelbart ved en belastning på 14,3 A (igjen såvidt jeg husker). Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Litt kjedelig å kun ha 2 - 3A å gå på viss man er avhengig av å bruke løs varmeovn om vinteren,da de vanligvis har en belastning på rundt 3,2 - 6,5A (750 - 1500W), noen har en enda større belastning.Man kan selvfølgelig slå av varmeovnen i det man bruker plata,men er en litt kjedelig løsning spør du meg. Endret 26. oktober 2018 av Malmern Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Dette gjelder forøvrig også keramiske koketopper uten induksjon. Skal du ha noe som kan regulere skikkelig, må du ha en gammeldags støpejernsplate med flere varmesløyfer, og en bryter hvor du velger hvilke(n) som skal brukes. Var det jeg mente, men kanskje ikke tydlig nok... Men hvis TS ser etter en enkel støpejernplate i dagens marked som erstatning for foreslått induksjonsplate, så er disse også med trinnløs "termostat". For å finne en støpejernskokeplate med effektregulering må man nok på loppemarked. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Har man smeltesikringer eller automat type c vil slike korte effekthopp ikke være problem. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Såvidt jeg husker er i2(max strøm uten utløsning i 1 time) på en automatsikring 1,45, så du får 14,5A i opp til en time, det kommer til å gå helt fint å bruke platen. Endret 27. oktober 2018 av Revolution Lenke til kommentar
delfin Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Da må du passe på at det er effekten som reguleres. På induksjonsplater er ofte reguleringen for lav styrke at elementet kobles inn og ut på full effekt (som en termostat) istedenfor å senke effekten (som gammledagse kokeplater). Dette oppgis vanligvis ikke i produktinformasjonen. Må få tak i teknisk dokumentasjon eller testes i praksis. Dette har jeg ikke tenkt over, men utrolig at det ikke gjøres med en enkel regulator. Jeg gikk ut fra at det var en slags regulator på alt annet enn det billigste skrotet. Jeg hadde en skikkelig drittsak før (veldig billig som fulgte med) og den hadde i tillegg et par sekunder mellom inn og utkobling, slik at det ble helt umulig å få stekt noe skikkelig. Billig induksjon kan virkelig være dårlig. Ellers tror jeg dette skal gå "greit" på grunn av i2-strømmen, men det er jo noe å tenke over dersom man har mye annet på kursen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Det er en enkel regulator. Å slå strømmen av og på i korte tidsintervall (PWM) er ofte det beste og enkleste, da det gir god kontroll over middeleffekt. Det er også enkelt å lage. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Det er en enkel regulator. Å slå strømmen av og på i korte tidsintervall (PWM) er ofte det beste og enkleste, da det gir god kontroll over middeleffekt. Det er også enkelt å lage. Joda, selvfølgelig er det "en enkel regulator", men jeg snakker ikke om "PWM" her der de gjerne deler opp pulsene fra matespenning som en dimmer. Det er jo det de burde gjort, men som jeg sa så er det snakk om flere sekunder av/på sykluser på de mest skrotete, med et relé som kobler inn og ut. Ikke vet jeg hvordan de konstruerer dem så dårlig, men to sekunder på, to sekunder av på en kokeplate er helt unødvendig dårlig og dette kunne skjedd 100 ganger i sekundet med veldig enkel elektronikk. Det er riktig nok ikke mange jeg har vært borti som er så dårlige, men de finnes. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Har ikke erfaring med en slik kokeplate du referer til. Men burde ikke tregheten være stor nok til at det ikke spiller noen rolle om frekvensen er 100 Hz eller 0,5 Hz? Temperaturen i et kokekar kan vel ikke forandre seg stort på 2 sekunder. Men jeg ville vært litt bekymret hvis det er et mekanisk rele som skal koble så ofte. Levetiden vil bli sterkt redusert pga lysbuen som spiser opp kontakpunktene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Induksjonstoppen min er fra Ikea og den støyer og klikker hele tiden... just saying! (trolig av/på)Når en plate settes på max kommer en kraftig elektronisk durelyd som er plagsom i tillegg til en vifte. Jeg trøster meg med at når jeg sitter på kjøkkenvifta så høres den ikke, videre finnes støydempende hodetelefoner.Forøvrig er den koblet på en 16A skrusikring og sikringen har aldri gått selv om den i perioder brukes heftig. Tror faktisk toppen justerer seg selv ned om belastningen blir for stor, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Har ikke erfaring med en slik kokeplate du referer til. Men burde ikke tregheten være stor nok til at det ikke spiller noen rolle om frekvensen er 100 Hz eller 0,5 Hz? Temperaturen i et kokekar kan vel ikke forandre seg stort på 2 sekunder. Men jeg ville vært litt bekymret hvis det er et mekanisk rele som skal koble så ofte. Levetiden vil bli sterkt redusert pga lysbuen som spiser opp kontakpunktene. Nei, jeg hadde en slik elendig induksjonstopp lenge, og tregheten er ikke nok i det hele tatt når det er av/på med f.eks. 2kW. Det blir slik at når man koker spaghetti så fosskoker det i 2 sekunder for så å stoppe i 2 sekunder. Det er jo greit nok med spaghetti og bare mildt irriterende, men det er problematisk med steking av kjøtt... https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WIP58KS/witt-induksjonstopp-wip58ks Jeg er ganske sikker på at det var en slik. Selv til 2500 er den overpriset, for den er helt ubrukelig... Den jeg har nå er dyr og god. Jeg får dessverre ikke lest omtalene av en eller annen grunn, men jeg sjekket den jeg hadde fordi jeg trodde det var noe galt, og alle skrev det samme. Det er mulig at det ikke var et relé som lagde lyden, men den skrudde seg i alle fall helt av. Det kan også være at denne er helt unikt dårlig, men jeg har i grunn ikke tenkt så mye over det etter at jeg byttet til en god... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Induksjonstoppen min er fra Ikea og den støyer og klikker hele tiden... just saying! (trolig av/på) Når en plate settes på max kommer en kraftig elektronisk durelyd som er plagsom i tillegg til en vifte. Jeg trøster meg med at når jeg sitter på kjøkkenvifta så høres den ikke, videre finnes støydempende hodetelefoner. Forøvrig er den koblet på en 16A skrusikring og sikringen har aldri gått selv om den i perioder brukes heftig. Tror faktisk toppen justerer seg selv ned om belastningen blir for stor, men er ikke helt sikker. Det høres ut som samme "opplegg". Er det slik at den skrur av/på platene også, slik at du ikke kan koke vann på lav varme uten at det enten ikke koker eller fosskoker? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 (endret) Ikke sikkert det er så problematisk uansett, da det som nevnt tidligere ikke går raskt om det bare er litt over. Switche-hastigheten er nok raskere enn sikringen, som da blir påvirket av temperatur, og uansett får tid å kjøle seg ned (om det ikke er stor overlast). Har uansett god erfaring med et underdimensjonert strømnett og ofte sikringer som slår ut. Og har gått greit med vesentlig overlast med induksjonstopp i normale situasjoner. Mest problematisk når man lager forskjellig over lang tid. (timesvis) Og der er induksjon best, da det bruker mye kortere tid, og sløser vesentlig mindre energi på det meste. Noe som er positivt i denne sammenhengen. Personlig overrasket over hvor utrolig trege og mye som trengtes for å ta de gamle skrusikringene. Til tross for at jeg selvsagt var klar over på forhånd at de gjerne også er laget veldig trege. Endret 29. oktober 2018 av Andrull Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Det høres ut som samme "opplegg". Er det slik at den skrur av/på platene også, slik at du ikke kan koke vann på lav varme uten at det enten ikke koker eller fosskoker? Jeg er litt usikker på hva den faktisk gjør siden jeg ikke får kjent på varmen med hånden, men jeg tror den skrur av/på platene ved lav styrke. Fra 50% og oppover tror jeg ikke den slår av/på men reguleres på annen måte fordi tikkelyden blir borte og erstattes av en kontinuerlig elektrisk during. Forøvrig er dette den beste komfyrtoppen jeg har hatt, mest fordi varmen justeres umiddelbart, akkurat som propan/gass. Når det er sagt synes jeg ikke det går noe fortere å koke opp vann, men det har vel noe med platetoppens makskapasitet å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå