Gå til innhold

audio sync problemer ved tv-opptak

JKJK

Anbefalte innlegg

Sitter her med en xp1800, 768mb sdram, 80gb 7200rpm ata100 WD harddisk og et Asus v6800 deluxe m/video inn.

Når jeg tar opp video, så får jeg problemer med at lyden ikke vil synces riktig. Det blir en liten lagg, som er meget irriterende. Har prøvd med forskjellig software, men har kommet fram til at Asus digital vcr funker best. Denne er også veldig praktisk, da den tar opp direkte i SVCD/VCD.

Har prøvd utallige forksjellige instillinger ang. bitrate og oppløsning ect, men dette påvirker ikke resultatet.

Tar nå opp i 640x480 direkte komprimert til svcd 8000kbps pr sek. for så å komprimere på nytt til 2pass vbr senere. Uansett hvilken bitrate, komprimering eller oppløsning jeg tar opp i, henger fortsatt lyden litt etter.

MEN NOEN GANGER går alt smertefritt, uten at jeg har endret på en eneste instilling... klarer IKKE å se at jeg gjør noe som kan forklare at det plutselig blir ok. Disken er nyformatert og jeg defragmenterer den hver bidige dag. Har kun installert det nødvendigste på den, og den har bare èn partisjon. er også over 80% ledig plass på den.

ettersom jeg har prøvd forskjellig programvare (eks. virtual dub, avi io, asus digital vcr ect...), men resultatet er alltid det samme, lurer jeg på om det er hardwaren som bugger. Når jeg tar opp bruker den ikke all verden med minne på dette, og disken står stort sett bare å småkoser seg. Bruker også sjelden over 60% cpukraft.

Bruker versjon 1.9 av WDM driverene til nvidia, lastet ned fra ASUS sin webside. Når jeg prøvde med nyeste versjon, fikk jeg et lite utropstegn i device manageren på den enheten som har med WDM opptak å gjøre. På asus sine websider sto det at v. 1.9 fixet dette, og da jeg installerte 1.9 fikk jeg bilde.

Noen som har tips om hva det kan være? Dette begynner å gå meg på nervene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter å ha postet forrige post, prøvde jeg å bytte innganskilde fra composite til svideo (ikke fysisk inngang....). Dette resulterte (ikke overraskende) i sort-hvit bilde, noe jeg løste med å koble imellom en liten color-fix kabel jeg har (noe som etter mitt skjønn skal være akurat det samme som å velge composite inn på kortet). Her ble det ingen forandring. Lyden lagget fortsatt.

Så prøvde jeg å bytte tilbake til composite signal, men fjernet ikke den lille converter kablene jeg har mellom. Da fikk jeg tatt opp flere perfekte opptak på 4, 5 og 9 (ect.) minnutter hver. Prøvde å restarte programmet, og det var fortsatt strøkent.

Plutselig, ved neste forsøk ble lyden laggy igjen. Så jeg klarer heller ikke å se her at valg av inngangskilde skal ha noe å si.

har nå fjernet ALT av unødvendige filer/software på disken for å se om dette hjelper, men tviler på det. Over 90% ledig plass nå, men det virker ikke som om det er disken som er problemet. Hvis det skulle være det, har jeg kanskje en mistanke om at det er litt lite med 2mb cache, da det virker som om videoen stopper opp i et lite millisekund ved begynnelsen av opptake når jeg spiller det av etterpå. Samtidig har jeg en kompis som har tatt opp video strøkent på en 5400 rpm's disk på en 400mhz'er før, så det bør ikke være det heller!

jeg skjønner virkelig ingen ting av dette!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...