Trina Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Heier det noen som kjenner godt til hvordan offentlig skifte ved dødsbo foregår?Da mine søsken ønsket huset solgt på det offentlige marked ble det gjort offentlig skifte av dødsboet.Selv om jeg ble foreskrevet at det ikke ville ble valgt inhabil megler så valgte bobestyrer det allikevel, samt var jeg ikke enig i valget av firma til ryddingen i huset, men det ble også ignorert.Samt ble det ignorert at jeg ønsket tilstandsrapport. I stedet skriver megler at interesserte må ta med seg fagmann?? Verditaksten som ble gjort har også en del feil. Jeg vet ikke om jeg har grunn til å føle en uro ved det hele eller om dette er praksis som blir gjort ved offentlig skifte.Huset er lagt til salgs og jeg har fått vite av andre at det har vært en åpen visning og også privat visning uten at jeg har fått beskjed....Er dette vanlig prosedyre?? Skal jeg som arving ikke få vite om visning og om det er kommet bud på huset??Håper noen kan hjelpe meg å gi svar fordi jeg stoler ikke på denne bobestyrer lengre... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Generelt sett gjelder det ikke habilitetskrav til meglere som selger på vegne av dødsbo (i motsetning til for meglere som selger ved tvangssalg), ut over de alminnelige krav som gjelder for alle meglere etter eiendomsmeglingsloven. På samme måte er det kun enstemmighet blant arvingene som er bindende som instruks for bostyrer, jf. skifteloven § 19, jf. § 91b. Er arvingene uenige må bostyrer finne den løsningen som er best for det aktuelle dødsboet. Arvingene skal få uttale seg før retten eller bostyrer treffer avgjørelser av betydning for forvaltningen av boets eiendeler (skifteloven § 17 jf. § 91b), i den utstrekning det er mulig, men avgjørelsen her er å selge eiendommen. Gjennomføringen av visninger er ikke en slik avgjørelse av betydning. Aksept av bud kan være det, men de korte akseptfristene som brukes i dagens boligmarked innebærer at det i praksis ikke er mulig. Arvinger som er interessert i visninger forutsettes å informere megler om det. 1 Lenke til kommentar
Trina Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2018 Generelt sett gjelder det ikke habilitetskrav til meglere som selger på vegne av dødsbo (i motsetning til for meglere som selger ved tvangssalg), ut over de alminnelige krav som gjelder for alle meglere etter eiendomsmeglingsloven. På samme måte er det kun enstemmighet blant arvingene som er bindende som instruks for bostyrer, jf. skifteloven § 19, jf. § 91b. Er arvingene uenige må bostyrer finne den løsningen som er best for det aktuelle dødsboet. Arvingene skal få uttale seg før retten eller bostyrer treffer avgjørelser av betydning for forvaltningen av boets eiendeler (skifteloven § 17 jf. § 91b), i den utstrekning det er mulig, men avgjørelsen her er å selge eiendommen. Gjennomføringen av visninger er ikke en slik avgjørelse av betydning. Aksept av bud kan være det, men de korte akseptfristene som brukes i dagens boligmarked innebærer at det i praksis ikke er mulig. Arvinger som er interessert i visninger forutsettes å informere megler om det. Lenke til kommentar
Trina Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2018 Da jeg snakket med tingretten om det med inhabil megler så sa de at det skulle bobestyrer passe på at det ikke ble valgt. Nå fikk jeg svar fra bobestyrer at det var kun de som skulle ha kontakt med megler. Dette vet jeg at ikke stemmer fordi megler er bestevenn av min søster og hennes mann. Megler er også kompis av bobestyrer. Jeg synes ikke noe av dette er gjort på ordentlig måte. Det var jeg som valgte offentlig skifte for at det skulle bli så rettferdig som mulig for alle parter. Jeg gjorde også bobestyrer klar over det med megler før noe ble bestemt. Forstår ikke hvorfor han valgte dette da det har vært likt for alle om en utenforstående var blitt valgt. Samt de andre tingene han valgte å overse. Hvis offentlig skifte gjøres på denne måten så anbefaler jeg det ikke til noen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Offentlig skifte er til fordi noen må ta ansvaret der arvingene ikke vil eller ikke kan. Det er dyrt, tidkrevende, og kan ofte være lite forutsigbart. Det er og skal være siste utvei fordi man ikke har noe annet valg. 1 Lenke til kommentar
Trina Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2018 Hva synes du om fremgangsmåten som er gjort her av bobestyrer? Ville du også ha uroet deg hvis du var i min situasjon? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Ut fra hva du har beskrevet har jeg ingenting å si om bostyrers handlinger. Jeg ser heller ikke hvorfor det er så viktig for deg om megler kjenner noen i familien eller ei - det viktige burde være om megler klarer å levere varene, dvs. høyest mulig pris for eiendommen. 1 Lenke til kommentar
Trina Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 Er det noen i dette forum som har hatt offentlig skifte som kan fortelle meg om de har opplevd lignende? Vil bli takknemlig for svar. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Alt høres ganske normalt ut. Du og dine medarvinger har overlatt hele jobben til andre, da kan ikke du på egen hånd gripe inn og detaljstyre prosessen: hvilket ryddefirma og megler som skal brukes osv. Visninger er for dem som vil kjøpe huset, du som arving har ingenting der å gjøre.Hvorfor er du opptatt av tilstandsrapport? Redd for at mangler ved huset ikke skal komme fram og budene blir for høge? (Ah, du vil kjøpe det selv? Men da må du ta kontakt med megler som alle andre). Lenke til kommentar
Trina Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 Alt høres ganske normalt ut. Du og dine medarvinger har overlatt hele jobben til andre, da kan ikke du på egen hånd gripe inn og detaljstyre prosessen: hvilket ryddefirma og megler som skal brukes osv. Visninger er for dem som vil kjøpe huset, du som arving har ingenting der å gjøre. Hvorfor er du opptatt av tilstandsrapport? Redd for at mangler ved huset ikke skal komme fram og budene blir for høge? (Ah, du vil kjøpe det selv? Men da må du ta kontakt med megler som alle andre). I denne prosessen så gav bobestyrer arvingene mening om hvilke megler som skulle velges. Også når det gjaldt rydding så var det også slikt. Vi var da enig om valget, men det ble plutselig endret av de 2 andre arvingene uten at det var godkjent av de andre. Det var ett firma som til vanlig driver med vask og rengjøring. Flere av de som deltok på ryddingen fra firmaet kunne ikke norsk eller engelsk. Eier av firmaet gav nøkkel til sin kompis som kunne låse seg inn i huset for å plukke ting til seg selv om kvelden. Det var sånn jeg oppdaget det ved at denne kompisen sto i stuen da jeg skulle hente gardiner der.. Når det gjelder tilstandsrapport så blir jo det anbefalt spesielt ved dødsbo da det gir en "større" trygghet ved å gi bud.. Dette er jo ett kapittel i livet som skal avsluttes og for de som sitter med sorg så ønsker man at det skal gjøres på en rettferdig måte. Og det var jo grunnen til at det ble valgt offentlig skifte at ikke noen skulle bli overstyrt av andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå