Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura for å ikke ha møtt til legetime - går dette under frikort?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde en legetime ved Nidaros DPS som jeg glemte av. Jeg ringte og ga beskjed (riktignok et kvarter før timen, nettopp fordi jeg hadde glemt den av) - så jeg er klar over at dette er for kort tid til å gi beskjed i forkant.

Jeg fikk i dag en faktura på kr 350,- for "Pasientgebyr ikke møtt" - helt forståelig at jeg må betale for en time som jeg glemte av.

Mitt spørsmål er da følgende: Går dette under frikort? 

Jeg forsøkte å søke litt rundt selv men fant ikke så mye info. Det jeg fant var:

"Hva dekkes ikke av frikortordningene

Du må selv betale utgifter som ikke er godkjente egenandeler. Slike utgifter teller ikke med i opptjeningen til frikort.

Dette kan være utgifter til bandasjemateriell og utstyr som er nødvendige for din behandling.

Dersom du benytter private behandlere uten avtale om refusjonsrett, må du dekke hele kostnaden selv."

Jeg vil anta at mitt tilfelle går under "Du må selv betale utgifter som ikke er godkjente egenandeler"?

Det er kun kr 350,- det er snakk om her, så det er ikke noe som ødelegger budsjettet mitt akkurat, men om det kan spares er det jo kjekt.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er samme dagen slipper man ikke unna gebyr. Reglene sier 24 timer, men av erfaring slipper du gjerne unna så lenge du sier fra dagen før.

Eneste unntaket de pleier å gjøre er mandager. Hvis du ringer first thing in the morning en mandag du har time tar de ikke betalt. Det er litt vanskelig å vite om man er sjuk allerede på fredag liksom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom dette går under frikort så er det openbart ei utilsikta konsekvens.

Heile hensikta med gebyret er jo for at den som har time skal passe på å ikkje gløyme oppsette timar, då dette fører til auka kostnadar og lengre behandlingstid for alle andre. Dersom nokon andre betalar gebyret, så er det heller ingen grunn til å huske legetimane.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av merknad B2 i stønadsforskriften 29. juni 2018 nr. 1153 at konsultasjonshonorar som avkreves for bestilt ikke-benyttet time ikke dekkes av folketrygden, og beløpet godskrives ikke som egenandel. Pasienter kan kreves for betaling selv om de er fritatt for å betale egenandel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det er samme dagen slipper man ikke unna gebyr. Reglene sier 24 timer, men av erfaring slipper du gjerne unna så lenge du sier fra dagen før.

Eneste unntaket de pleier å gjøre er mandager. Hvis du ringer first thing in the morning en mandag du har time tar de ikke betalt. Det er litt vanskelig å vite om man er sjuk allerede på fredag liksom.

I slike tilfeller har jeg sendt e-post eller brukt kontaktskjema på Søndag og dermed vært innenfor kravet på 24 timer

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg hadde en legetime ved Nidaros DPS som jeg glemte av. Jeg ringte og ga beskjed (riktignok et kvarter før timen, nettopp fordi jeg hadde glemt den av) - så jeg er klar over at dette er for kort tid til å gi beskjed i forkant.

Hei!

Jeg tok dette opp med Helfo på morgenmøtet vårt i dag, og de var enige om at denne artikkelen burde oppdateres med en presisjon om at dette ikke teller med.

https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester

Takk for innspill!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...