Gå til innhold

Får ikke bankens beregning av underkurs til å stemme

JNix1

Anbefalte innlegg

Postet denne i juss, men det er vel her den hører hjemme.

Har et boliglån jeg har spekulert litt med fastrente på, og som nylig ble innfridd.

Tegnet fastrente på det høsten 2016 (Den gangen satt de opp renta 1 uke etter jeg hadde sendt inn skjema for fastrente. Merkverdig nok ble det ikke registrert inn før en goood stund etter, og jeg måtte legge fram bevis for at det var sendt inn før renteoppsettingen).

Da boligen nå ble solgt oppga banken bare et innfrielsesbeløp til megler som ble motregnet, og etter å ha spurt banken om å utdype hvordan de kom fram til dette tallet kom det bare samme ferdig sum med svært få detaljer. Konsulent internt i banken hadde bare sagt videre til min rådgiver  kort at hun hadde dobbeltsjekket beløpet, og det var riktig. 

Før jeg går noe videre med dette, er det noen her som kan hjelpe meg dobbeltsjekke hva faktiske underkurs er? Gjerne også vise hvordan de har regnet seg fram til beløpet?

Under/overkurs Lovdata

Lånedetaljer:

Restgjeldsbeløp: 1 976 897

Innfrielsesdato: 08.10.2018

Nominell rente bundet til 15.10.2026: 2,85%

Resterende løpetid på lån: 24 år og 8 mnd. 

Nominell rente på tilsvarende lån fra bank i dag: 3,25% Noe den har vært siden i sommer. (Jeg ventet 2 uker etter renta ble satt opp nå i høst av sentralbanken men de forandret ikke noe på den. Derimot mirakuløst nok heh få dager etter min innfrielse ble den satt de opp til 3,62.)

Jeg brukte kalkulatoren på Smartepenger.no og fikk dette beløpet: 88 613,00

Fant en kalkulator til som ga meg nokså det samme. 

Banken har derimot regnet ut underukrsen til å bli langt mindre selvfølgelig; 32 405. 

Det står i kontrakten misvisende med at du kan krysse av for 3, 5 eller 10 år du vil binde renten (se vedlegg), men i neste kolonne er det fylt ut til hvilke år renten vil være bundet (om man putter type 8 år inn i kalkulatoren for man uansett et høyere tall en banken sitt, ca 48 000). Lånedetaljene i nettbanken oppgir uansett resterende lånetid til 24 år og 8 måneder som over, så da er det hva jeg forholder meg til. 

post-462792-0-00601900-1540467626_thumb.png

Endret av JNix1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bandt altså for 10 år høsten 2016 til en rente på 2,85 %

Du avsluttet den 2 år senere til en rente på 10 år som da var 3,25 %

5 års renten var da kanskje rundt 2,75 %?

Banken ser da hva som er 8 års fastrenten basert på 5 og 10 års renten. Så den blir da ca 3,1 %.

Plotter du dette i kalkulatoren (8 år igjen, gammel rente 2,85, ny rente 3,1) får du 30 970 kr. Husk at det må skattes av for.

Lenke til kommentar

Du bandt altså for 10 år høsten 2016 til en rente på 2,85 %

Du avsluttet den 2 år senere til en rente på 10 år som da var 3,25 %

5 års renten var da kanskje rundt 2,75 %?

Banken ser da hva som er 8 års fastrenten basert på 5 og 10 års renten. Så den blir da ca 3,1 %.

Plotter du dette i kalkulatoren (8 år igjen, gammel rente 2,85, ny rente 3,1) får du 30 970 kr. Husk at det må skattes av for.

Takk for svar, det var oppklarende. Det stemmer jo det slik du viser til, så da må det jo være på den måten de har beregnet det. Endret av JNix115
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...