Redaksjonen. Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Norskutviklet antikollisjon-system skal lære selvkjørende skip å gjette hvor andre fartøy kommer til å seile [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 "Havarikommisjonen klarte ikke å finne årsaken til ulykken, men AIS-plottet viste at fiskebåten gjorde en uforklarlig manøver i forkant av kollisjonen." Ja, denne situasjonen kjenner jeg meg igjen i. Jeg var på vei med min 28 fots båt for å fiske, og i små båter er det ofte mye motorstøy. Jeg gikk i leia hvor Hurtigruta også går, og den hadde dobbel så stor fart. Jeg satt å lurte på hvor på fiskefeltet jeg skulle ta veien, da et stort svart skrog dukket opp rett ved siden av båten. Godt at jeg ikke svinget til babord, tenkte jeg. Når en innhenter skip skal en holde godt klar, men det er ofte begrenset plass i leia, så det kan fort oppstå farlige situasjoner. En PC vil aldri kunne lese tankene til folkene på et skip, så tiden får vise om det blir flere eller færre ulykker når skipene blir autonome. Det vil oppstå ulykker og noen må stå til ansvar, men hvem dersom ingen er om bord? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Ja det er mange som har en paragraf i "Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)": Har jeg større båt en deg må du vike. Lurer forøvrig hvordan det skal løses med f.eks. vrakgods som ligger dypt i sjø. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Selv om det er ingen ombord, så er det noen som opererer fartøyet og har ansvar for det. Selvfølgelig. Om noen av dine eiendeler forårsaker en skade uten at du er til stede så er det ganske sannsynlig at du blir avkrevet et svar.... Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Selv om det er ingen ombord, så er det noen som opererer fartøyet og har ansvar for det. Selvfølgelig. Om noen av dine eiendeler forårsaker en skade uten at du er til stede så er det ganske sannsynlig at du blir avkrevet et svar.... Ja, det skal bli interessant når denne type saker kommer for retten. Ulykken inntraff når de ansvarlige lå å sov, og alle som var med å laget programmet som opererte det autonome fartøyet var sluttet i selskapet. Direktøren i det ansvarlige selskapet som hadde laget programvaren var ny, så hvem skal sitte med ansvaret? Politikerne, kanskje? Da blir det som på veiene, hvor noen "eksperter" i sin tid fant ut at slakke svinger var best for sikkerheten. Hvor mange bilulykker hvor disse slakke svingene egentlig har skylden vet ingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå