frohmage Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Om jeg har lisens for bruk av amatørradio, kan jeg da ta med meg en radio på flyet og lytte til pilotenes kommunikasjon med ATC? Eller vil det uansett ikke fungere uten en ekstern antenne? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Nå vet jeg ikke hvordan radiokommunikasjonen med flyet foregår, men hvis det ikke er kryptert regner jeg med det vil fungere fint teknisk med antenne inne i flyet. Litt radiosignaler lekker uansett inn i kabinen og her er du jo veldig nært senderen så jeg tror det skal bli godt nok signal. Men du vil mest sannsynlig bryte med flyselskapets interne regler om bruk av radio-sender eller -mottaker i flyet. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2018 Det er ikke kryptert, og radiomottakere er vel vanligvis ikke forbudt. Ikke at jeg har tenkt til å prøve med det første egentlig, men om jeg hadde hatt en skikkelig radio så hadde det jo vært moro. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Fly bruker vel helt vanlig AM VHF, så det er mulig å høre på flygekontrolltjenesten med ganske vanlig utstyr. Alt radioutstyr er forbud å bruke på fly med mindre annet er nevnt eller om du har spesiell tillatelse, og det er forbudt å sende på lisensierte bånd uten lisens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå