ITtraktor Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Kjøpe for ett par måneder siden en Nissan Leaf 2014 modell av en privatperson. Har dessverre funnet ut at låseknappen på dørhåndtaket på førersiden, key-less opplegg, er svært uresponsiv. Privatpersonen jeg kjøpte bilen av kjøpte selv bilen hos Sandvika bil og har dermed 5 år reklamasjonsrett mot dem. Jeg ba derfor vedkommende ta kontakt med Sandvika bil. Fikk da til svar at både Sandvika bil og BNH mener dette er en slitedel, som dermed ikke er dekket av reklamasjon. Jeg mener dette er svada. Man må da kunne forvente at dette fungerer i minst 5 år? Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Jeg vet ikke helt hva de legger i at det er en "slitedel". En key-less lås ville jeg tro har lang levetid og er dermed dekket av reklamasjonen. Du får kontakte Sandvika bil igjen, forklare hva som er galt og kreve at de retter feilen. Skulle dere ikke komme til enighet vil forbrukerrådet være neste steg. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 En låseknapp er ikke en slitedel. Hvis låseknappen slites ut regelmessig på disse bilene, er det dårlig design. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Du trenger ikke bruke selgeren som mellommann, du har overtatt reklamasjonsretten og garantien. 4 Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Kjøpe for ett par måneder siden en Nissan Leaf 2014 modell av en privatperson. Har dessverre funnet ut at låseknappen på dørhåndtaket på førersiden, key-less opplegg, er svært uresponsiv. Privatpersonen jeg kjøpte bilen av kjøpte selv bilen hos Sandvika bil og har dermed 5 år reklamasjonsrett mot dem. Jeg ba derfor vedkommende ta kontakt med Sandvika bil. Fikk da til svar at både Sandvika bil og BNH mener dette er en slitedel, som dermed ikke er dekket av reklamasjon. Jeg mener dette er svada. Man må da kunne forvente at dette fungerer i minst 5 år? Hva gjør jeg? Som nevnt, det er du som har reklamasjonsrett nå - reklamasjon følger varen, ikke kjøper. Du har all rett til å gå direkte på Nissan her. Det høres våsete ut at noe tilknyttet lås er slitedel for meg. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Jeg har kranglet med nissan-forhandler tidligere. Min erfaring er at det er mer effektivt å snakke med Nissan direkte selv dersom det er mulig. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Fikk da til svar at både Sandvika bil og BNH mener dette er en slitedel, som dermed ikke er dekket av reklamasjon. Jeg mener dette er svada. Man må da kunne forvente at dette fungerer i minst 5 år? Hva gjør jeg?Andre har påpekt at reklamasjonsretten følger varen og ikke original kjøper, så du bør absolutt ta det direkte med Sandvika Bil selv. Når det kommer til den konkrete saken, har du helt rett i at svaret fra Sandvika Bil er svada. Forbrukerkjøpsolven gjelder for ALLE varer, uavhengig av hvor fort de slites, den gjelder forsåvidt også for en banan, som vil ha 2 års reklamasjonfrist. Forbrukerkjøpsloven har absolutt ingen unntak for slitedeler/forbruksdeler/ferskvarer eller annet, men alle disse må vurderes mot § 15.b i Forbrukerkjøpsloven. Denne sier at varen har en mangel hvis den ikke oppfyller følgende: b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Så hvis Sandvika Bil skal avvise din reklamasjon, må de sannsynliggjøre at en forbruker ikke har grunn til å forvente at denne delen skal vare i 5 år. Hvis det kun er snakk om bytte av batteri (som du kanskje tilogmed kan gjøre selv), har de et poeng, men hvis ikke, er det rimelig åpenbart at det er en mangel. ...Når det gjelder bananen som jo også har to års reklamasjonsfrist, er det gansgke åpenbart at du ikke har grunn til å forvente at den skal være god etter ett år - så selv om du kan reklamere er det ingen mangel. Men poenget er at loven ikke skiller på slitedeler og annet, bare på om den oppfyller det du har grunn til å forvente. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2018 (endret) Jeg har kranglet med nissan-forhandler tidligere. Min erfaring er at det er mer effektivt å snakke med Nissan direkte selv dersom det er mulig. Bilen er bruktimportert fra Europa av Sandvika bil og har således ingen garanti igjen kun reklamasjon. Slik jeg har forstått det er det vel da ikke mulig å rette denne reklamasjonen direkte mot Nissan? Hvilken dokumentasjon må jeg får fra forrige eier for å kunne reklamere mot Sandvika bil? Endret 25. oktober 2018 av ITtraktor Lenke til kommentar
3irik Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Bilen er bruktimportert fra Europa av Sandvika bil og har således ingen garanti igjen kun reklamasjon. Slik jeg har forstått det er det vel da ikke mulig å rette denne reklamasjonen direkte mot Nissan? Min bil var bruktimportert fra Finland, og det var ikke noe problem. Prøv. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Bilen er bruktimportert fra Europa av Sandvika bil og har således ingen garanti igjen kun reklamasjon. Slik jeg har forstått det er det vel da ikke mulig å rette denne reklamasjonen direkte mot Nissan? Jo - glem ordet garanti helt og holdent. Du reklamerer. Da er det loven som gjelder, ikke vilkårlige garantivilkår. EDIT: ser den er importert av forhandler - da er det forhandler du har reklamasjonsrett mot, ikke opprinnelig selger i utland/Nissan japan.. Endret 26. oktober 2018 av toth Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Mange blir nok forvirret av ordet "garanti". For at en garanti skal ha noe reellt innhold må garantien gå utover det man ellers har rett på når man reklamerer. Problemet er at mange forhandlere gir en garanti som er helt lik den retten man har når man reklamerer. Mange tror da feilaktig at man kun har krav mot forhandleren hvis den dekkes av garantien (av og til er garantien dårligere enn reklamasjonsretten og da blir det problemer/forvirringer). Spesielt siden ordet "garanti" er mer brukt i dagligtalen enn retten etter reklamasjon. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Hvilken dokumentasjon må jeg få fra forrige eier for å kunne reklamere mot Sandvika bil? Sannsynligvis ingen. Registreringsnummeret på bilen skal være nok. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2018 Del Skrevet 27. oktober 2018 Min keyless fra 2006 fungerer hvertfall like fint i dag. Så knappen på din bil burde helt klart vart lengre enn det den har gjort nå ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå