Gå til innhold

Bergen bremser cruisetrafikken - vil ha maks tre skip i døgnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bergen egner seg kanskje ikke for MDG eller SV...?!? Disse partiene hører nok helst til under sperregrensen og vel så det.

Hvorfor sier du det? Cruiseskipene brenner 170 millioner liter diesel noen korte sommermåneder- feil for klimaet, og veldig feil for bergenserne. Eller gjelder disse problem kun for de som stemmer på partier under sperregrensen...?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye klimagasser de vil forårsake hvis alle disse cruisepassasjererene skal fly til Bergen og kjørt bobil rundt fjordene i stedet. Overføre frakt til skip har jo lenge vært hauset som miljøvennlig.

De får vel bare pusse opp Fløybanen litt oftere for jeg tviler bryggen vil slites ut uansett hvor mange som spaserer over den. Kanskje det er bergenserne som er slitne, men det lages jo stadig vekk nye av dem så de blir vi nok ikke kvitt uansett hvor mange turister vi hauger opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor sier du det? Cruiseskipene brenner 170 millioner liter diesel noen korte sommermåneder- feil for klimaet, og veldig feil for bergenserne. Eller gjelder disse problem kun for de som stemmer på partier under sperregrensen...?

Jeg sier det fordi det ikke er sammenheng med klimatiltak om du er over eller under sperregrensen. Og det er heller ingen sammenheng med hva du skriver og det jeg skrev. Jeg sier det fordi det ikke er samsvar mellom SV og MDGs politikk og en forsvarlig samfunnsøkonomi.

Cruiseskipene stopper ikke å gå fordi SV vil nekte de å gå til land i Bergen, det som derimot hjelper er en elektrifisering av havnen og krav til at landstrøms anlegg skal installeres. Evt. andre tekniske krav. Da får du redusert effekten av de antall millioner diesel du hiver ut som ett argument. Å gå fra 8-9000 turister til 5000 er heller ingen stor forskjell og kun symbolpolitikk, noe som disse partiene er så gode på.  Å spille på lag med hverandre er ett bedre tiltak enn å med hard hånd kjøre på med egen politikk. Bergen har allerede redusert, eller planlagt redusert, antall anløp og det er sikkert greit, men å strupe turist markedet fullstendig utifra eget behov for å kontrollere alt og alle hører hjemme i land vi ikke sammenlikner oss med. Tror du kommer langt lenger med større miljøgevinst om du sammarbeider med neringslivet og innfører elektrifisering av havnen som Høyre foreslår enn om du kjører på med nærmest fundamentalistiske politisk styrte vedtak.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye klimagasser de vil forårsake hvis alle disse cruisepassasjererene skal fly til Bergen og kjørt bobil rundt fjordene i stedet. Overføre frakt til skip har jo lenge vært hauset som miljøvennlig.

Sannsynligvis bedre! Hvordan tror du cruise-turistene kom seg ombord på båten? Jo, nettopp ved å fly inn til avreise-byen. Ingen forskjell for kloden om de flyr til Bergen eller en naboby.

Tar vi 1200 biler, tilsvarer dette minst 4000 passasjerer (litt over 3 personer pr bil). Men hva som er værst av 1200 biler vs 1 cruise-skip er jeg egentlig mer usikker på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...