Gå til innhold

Oppgradere fra 3570k

Anbefalte innlegg

Har nå ikke bygget en pc på over 6 år viss jeg husker riktig og tenkte kanskje nå ved dnb mastercard tilbudet på power i helga, og med black friday rundt hjøret at jeg skulle oppgradere litt.

Sitter på 3570k overklokket til 4.1(får den ikke stabil over 4.1 lenger, fikk 4.4 for noen år siden men kom aldri tilbake ditt og viss noen vil hjelpe meg via pm og prøve igjen så gjerne det.

Skjermkortet er 1080.

Pcen yter vel generelt helt ok til mitt bruk, som for det meste er spilling av strategi, rollespill og litt mmorpg.

Tenkte i første omgang på amd, og ryzen 2600x eller 2700(eller kan det være like så greit uten x versjonen da ryzen vel ikke overklokker mye)?

Sitter jo og googler og prøver og finne ut om ytelses økning er verdt det, og hva jeg skal forvente. Men hadde håpet at jeg kunne få noen innspill her også. Det er snakk om få en ok oppgradering relativt billig. Gjerne også hvilke ram jeg bør velge og hvor stor innvirking det har.

Det er en blanding av behov av bedre ytelse og generel nysjerrighet på og sette sammen ny pc(og det og ha ny pc i seg selv) som gjør at jeg vil kjøpe litt nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å ha msi afterburner med hardware monitor?

der finner du nok cpu ytelse og per kjerne. Hvis det ikke er høyt belastet hjelper ikke ny cpu.

Du får vel dobbelt med tråder men ytelse per kjerne er nok ganske lik. F.eks AMD Ryzen 3 2300X er nok ganske lik 3570k. Ellers hadde jeg ventet på Intel Core i7-9700K og kjøpt Asus Rog Strix Z370-F Gaming hvis du senere vurdere bedre grafikkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tenkte i første omgang på amd, og ryzen 2600x eller 2700(eller kan det være like så greit uten x versjonen da ryzen vel ikke overklokker mye)?

Ryzen gir deg ikke bedre gaming ytelse enn du har (siden du har overklokket din). Som det ble nevnt over her, gå for en i7 9700K når den kommer ut :)

Husk : Rask DDR4 minne - 3200 Mhz eller bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du lest det. :)

Ryzen er en bra cpu, men du må komme med info om en cpu fra ca 2012 på 4.1 er bedre enn 26xx/27xx på spill. :)

Intel leder fortsatt på singeltråd gaming ytelse, selv med Ivy Bridge. Ryzen vil være bedre i spill som bruker flere kjerner, f.eks i Rise of the Tomb Raider. Ryzen gir kanskje mer for pengene, men 9700K eller 9900K er raskere i spill, og gir han den største oppgraderingen fra det han har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, det viser ikke noe. Du må vise det du skriver. Er [email protected] raskere enn 26xx/27xx på et 1080 kort som ts har.

Er ikke jeg som påstår dette, du må vise ts det du skriver. :)

Jeg orker ikke google etter gamle reviews nå. Når trådstarter først skal oppgradere, så er det jo greit han får en oppgradering som er verdt bryet da. i7 9700K gir det. Men jøss Ryzen 2700X er ikke et dårlig valg heller.

Lenke til kommentar

Liten vits og oppgradere nå med andre ord. Takk for alle innspill.

Spiller du i 1440p, så vil ditt GTX 1080 kort være flaskehalsen før CPU blir det i de fleste tilfeller. Spiller du i 1080p, så blir CPU mer en flaskehals - og da kan du tjene ytelse på å oppgradere til en i7 9700K. Husk at du tjener ytelse på rask DDR4 minne også, ikke bare fra en 9700K. Men skal det være verdt det for deg å oppgradere, så må det bli til denne. Ellers liten vits. Og hvis du oppgraderer, så blir skjermkortet det neste du bør oppgradere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

Hvilke spill har du tenkt å spille først og fremst? 

Jeg ser at flere nevner at du ikke tjener på å oppgradere.. Vel, det synes jeg er piss. Du tjener alltid å oppgradere..

Selv oppgradert jeg til en i7 8700k nå ganske nylig, og helsikken for en ytelse den CPU'en har.

Nå kan jeg spille Battlefield 1 helt knirkefritt, noe jeg slet med når jeg hadde akkurat den samme CPUen du har nå. 

Men spillet kommer det selvsagt an på, og hvilken CPU du tenker å oppgradere til. Som flere nevner er det ikke vits å oppgradere dersom det er en eldre CPU. 

Men å oppgradere til en nyere i5 eller Ryzen er ikke en dårlig ide, men da må du komme med hva du skal spille som sagt. :)

Det dumme med Ryzen er jo at de yter etter hva jeg forstår dårligere i spill enn det intel gjør (ihvertfall i enkelte). 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg ser at flere nevner at du ikke tjener på å oppgradere.. Vel, det synes jeg er piss. Du tjener alltid å oppgradere..

Joda, men fra en 3570K @ 4.1 til en Ryzen 2700X gir ham hovedsaklig mer ytelse i spill som drar nytte av flere enn 4 CPU tråder. Noe Battlefield 1 helt klart gjør. Fra hans 3570K til 9700K gir ham flere kjerner OG høyere frekvens. Så både gamle og nyere spill går bedre. Klart at der skjermkortet er flaskehalsen, så blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Joda, men fra en 3570K @ 4.1 til en Ryzen 2700X gir ham hovedsaklig mer ytelse i spill som drar nytte av flere enn 4 CPU tråder. Noe Battlefield 1 helt klart gjør. Fra hans 3570K til 9700K gir ham flere kjerner OG høyere frekvens. Så både gamle og nyere spill går bedre. Klart at der skjermkortet er flaskehalsen, så blir det noe annet.

Greit nok det, men 9700k er jo ikke nødvendig for spill.. Jeg tror nok en i7 8700k funker mer enn godt nok. Men så ser jeg også at prisene ikke er så ille, så om den hadde vært tilgjengelig når jeg tenkte å kjøpe meg en ny CPU så hadde jeg nok gått for den da differansen mellom den og i7 8700k ikke er så stor. 

Når det er sagt så er 1080 mer enn godt nok til det meste som kommer på markedet. Det er bare tull å investere i en 2080 før RTX faktisk har kommet godt på markedet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, 8700K er godt nok en stund enda. Ikke alle spill liker HT (HyperThreading), og i slike tilfeller er en 8C/8T CPU som 9700K bedre.

Jeg vil da tro at spill som ikke støtter det heller ikke vil miste ytelse som følge av det, men det er jo en annen diskusjon..

Hyper Threading er jo noe som blir mer og mer vanlig i spillbransjen. Forhåpentligvis blir det en "standard" om noen år. 

Lenke til kommentar

Jeg vil da tro at spill som ikke støtter det heller ikke vil miste ytelse som følge av det, men det er jo en annen diskusjon..

Hyper Threading er jo noe som blir mer og mer vanlig i spillbransjen. Forhåpentligvis blir det en "standard" om noen år. 

Bare et par eksempler der skjermkortet ikke er flaskehalsen (så mye) :

post-10067-0-77467300-1540456363_thumb.png

post-10067-0-37350900-1540456371_thumb.png

Lenke til kommentar

Det mest krevende spillet jeg spiller er nok total war warhammer 2. Og det spillet går ikke alltid helt knirkefritt. Men de er mange som sliter så det er jo godt mulig de er dårlig optimalisert i tillegg. Føler egentlig mange spill, som feks wow også har relativ mange fps drop, og det hadde vært litt hyggelig med noe mer stabil fps på ultra, eller i alle fall high. Enn så lenge føregår spillingen i 1080p.

Prøvde faktisk en 1440p skjerm for noen månedere tilbake, og warhammer 2 feks gikk helt i sirup med dagens oppsett. Lå vel på 20fps eller noe i den duren.

Det ser ut som det er lurt å vente minst til neste år å se hva eventuelt amd kan svare med, siden jeg sitter med et litt merkelig oppsett, der skjermkortet er akkurat litt for dårlig(?) for nyeste cpu. Hadde håpet og slippa unna med og kun oppgradere cpu i første omgang. Men det virker mest fornuftig og gå for både cpu(og det som følger med) og skjermkort viss jeg skal oppgradere, siden jeg spiller på 1080?

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Altså du får ingen ny CPU til ditt nåværende hovedkort. Så det blir CPU, hovedkort og RAM. Så vet jeg heller ikke om din strømforsyning er bra nok heller hvis du skal oppgradere.

Forresten har du prøvd å formatere og legge inn Windows på nytt med nyeste drivere? Best å prøve slike ting før man oppgraderer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...