Gå til innhold

TEST: Google Home

Anbefalte innlegg

Jeg er positivt overrasket over min google home. Bruker den mer enn jeg hadde sett for meg egentlig, og bruker den veldig mye til å spille av musikk og radio. Er langt enklere å bare si "okei google, spill av *et eller annet*" enn å finne frem telefonen, åpne appen, søke opp det jeg vil høre på, spille det av også caste det til en eller annen høyttaler. Spesielt praktisk når man er opptatt med andre ting som å f.eks lage mat eller noe. Ellers bruker jeg den stortsett bare til å styre lyset og sette på alarmer. Men det går mest i musikk. Lydkvaliteten er bedre enn jeg trodde. Plasserer man den inntil en vegg eller i et hjørne er det rimelig fyldig og behagelig lyd til størrelsen å være.

Noen erfaringer jeg har gjort meg er at "okei google" funker bedre enn "hei google", og er også mer naturlig å si for min del. 

En annen ting som jeg ser de fleste gjør feil, og noe jeg også gjorde i starten, er at man pauser og venter på respons etter "okei google". Noe det naturlig nok ikke er noen grunn til å gjøre, og det fungerer bedre om man dropper den pausen. Det føles også som mindre tiltak å bruke stemmestyringen etter jeg innså at jeg bare kunne si alt i en setning uten å vente på at høyttaleren våkner til live først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er positivt overrasket over min google home. Bruker den mer enn jeg hadde sett for meg egentlig, og bruker den veldig mye til å spille av musikk og radio. Er langt enklere å bare si "okei google, spill av *et eller annet*" enn å finne frem telefonen, åpne appen, søke opp det jeg vil høre på, spille det av også caste det til en eller annen høyttaler. Spesielt praktisk når man er opptatt med andre ting som å f.eks lage mat eller noe. Ellers bruker jeg den stortsett bare til å styre lyset og sette på alarmer. Men det går mest i musikk. Lydkvaliteten er bedre enn jeg trodde. Plasserer man den inntil en vegg eller i et hjørne er det rimelig fyldig og behagelig lyd til størrelsen å være.

Noen erfaringer jeg har gjort meg er at "okei google" funker bedre enn "hei google", og er også mer naturlig å si for min del. 

En annen ting som jeg ser de fleste gjør feil, og noe jeg også gjorde i starten, er at man pauser og venter på respons etter "okei google". Noe det naturlig nok ikke er noen grunn til å gjøre, og det fungerer bedre om man dropper den pausen. Det føles også som mindre tiltak å bruke stemmestyringen etter jeg innså at jeg bare kunne si alt i en setning uten å vente på at høyttaleren våkner til live først.

Prøv å si: "kan jeg få snakke med nrk"

Lenke til kommentar

Bruker GH-Mini til å styre Logitech Harmony Hub som igjen styrer alt av TV/Stereo/DVD o.s.v via IR.

Så nå ligger alle de gamle fjernkontrollene i en eske på loftet, og Google Home har tatt over. Funker helt fint til min gamle TV (som ikke er smart i det hele tatt) og mitt B&O Hi-Fi anlegg fra 1984.

Topp!

Lenke til kommentar

Jeg savner Rutiner, denne finnes men man må sette tlf til region USA og ha engelsk. Da dukker plutselig Routines opp i menyen og man kan begynne å sette opp flere ting som skal skje. F.eks. så kan jeg si "Good Night" og den slår av lysene i stua, kjøkken, men slår på lyset nede i gangen. Eller "Good morning" slår på lysene og spiller av nyhetene og forteller meg om dagen. Dessverre virker det som om den kun forstår rutiner på engelsk.

Lenke til kommentar

Testa her om dagen.

"Sett på how to get away with murder på tv i stua"

Den starta automatisk på Chromecasten på riktig tv, men isteden å spille av Netflix viste den et klipp fra YouTube som hadde seriens navn i tittelen. Tilfeldigvis et klipp med en skikkelig versting-spoiler :/

Gå inn i innstillinger og spesifiser Netflix som standard tjeneste for video. Man kan også knytte egen stemme mot egen profil der, om man deler konto med flere.

Da vil den bruke Netflix med mindre du spesifiserer noe annet når du ber den gjøre noe. Tilsvarende kan også gjøres for musikk

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Endelig en korrekt priset* høyttaler laget av mange forskjellige materialer* med flere elementer* som ikke spionerer* på norsk! "

Fikset det for deg.

Jeg skjønner at du ikke ønsker at det skal være slik, du legger godsiden til, men det betyr ikke at løgn dermed blir til sannhet. Dette er ikke for å klandre deg, men for å belyse medaljens bakside.

Du tar feil, og plast er iboende ikke et materiale man bygger høyttalere av. Av thiele-small parametere kan man faktisk fastslå at dette ikke har noen bassegenskaper, siden effekten det trekker ikke er høy nok til å forsvare forminskningen.

For den minste enheten er det ikke noe hornvirkning å snakke om heller. Formen er ugunstig rent akustisk, og man må derfor ta av det interne volumet, som allerede er lite, for å bøte på utformingen.

Sjekk hva Google foretok seg med PRISM, ren spionasje til fordel for amerikanske myndigheter. Mens du er inne på saken kan du lese gjennom retningslinjene deres i personvernspraksisen, og det som heter "vilkår og betingelser". Nå har de også kalt "retargeting" for "remarketing", men det gjør ikke saken bedre, anfotsreklame er ikke salgbart når folk gjøres klar over hva det egentlig er.

Det er altså et reklamefirma, tatt for spionasje, som lager en personlig profil om deg og ditt nettverk, og bedriver reklame som følger deg på alle enhetene dine hvis du er innlogget med Google-konto. De driver med mye annet, men dette er midt i smørøyet for deres sentrale virksomhet. De er også tatt for monopolisme i så måte.

Når Nexus Q, som var et vesentlig bedre og penere produkt fra samme firma, floppet, så kommer dette til å floppe. Ja, det var for dyrt og avleggs den gangen også. Ingenting er forskjellig når man prøver å selge er produkt som faktisk er to år gammelt nå.

Kjøp på nyåret til den riktige prisen på mindre enn 500Kr, og legg inn annen fastvare.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Man kan gjennom innstillingene sette opp om Homen skal gi en liten lyd når den har mottatt "ok google". Det vi gjør i heimen er å si "ok google", venter på at homen sier pling, deretter sier vi kommandoen. Dette fungerer veldig bra for oss.

Synes forøvrig norsk var helt håpløst, engelsk ble jeg vant med etter 1 års bruk.

Lenke til kommentar

"Endelig en korrekt priset* høyttaler laget av mange forskjellige materialer* med flere elementer* som ikke spionerer* på norsk! "

Fikset det for deg.

Jeg skjønner at du ikke ønsker at det skal være slik, du legger godsiden til, men det betyr ikke at løgn dermed blir til sannhet. Dette er ikke for å klandre deg, men for å belyse medaljens bakside.

Du tar feil, og plast er iboende ikke et materiale man bygger høyttalere av. Av thiele-small parametere kan man faktisk fastslå at dette ikke har noen bassegenskaper, siden effekten det trekker ikke er høy nok til å forsvare forminskningen.

For den minste enheten er det ikke noe hornvirkning å snakke om heller. Formen er ugunstig rent akustisk, og man må derfor ta av det interne volumet, som allerede er lite, for å bøte på utformingen.

Sjekk hva Google foretok seg med PRISM, ren spionasje til fordel for amerikanske myndigheter. Mens du er inne på saken kan du lese gjennom retningslinjene deres i personvernspraksisen, og det som heter "vilkår og betingelser". Nå har de også kalt "retargeting" for "remarketing", men det gjør ikke saken bedre, anfotsreklame er ikke salgbart når folk gjøres klar over hva det egentlig er.

Det er altså et reklamefirma, tatt for spionasje, som lager en personlig profil om deg og ditt nettverk, og bedriver reklame som følger deg på alle enhetene dine hvis du er innlogget med Google-konto. De driver med mye annet, men dette er midt i smørøyet for deres sentrale virksomhet. De er også tatt for monopolisme i så måte.

Når Nexus Q, som var et vesentlig bedre og penere produkt fra samme firma, floppet, så kommer dette til å floppe. Ja, det var for dyrt og avleggs den gangen også. Ingenting er forskjellig når man prøver å selge er produkt som faktisk er to år gammelt nå.

Kjøp på nyåret til den riktige prisen på mindre enn 500Kr, og legg inn annen fastvare.

Så du snakker om den lille eller den mellomstore home?

For den mellomste bruker passive radiatorer for å gi deg bass ned til 50hz, noe som er helt på linje med vanlige bokhylle høyttalere...

Hva gjelder den lille så er den ikke laget for å spille musikk... Men selv om den var det så ville horndiskant vært en veldig dumt løsning når den skal ha god lyd.

Spionasje vil ikke være spionasje når brukeren selv velger at den skal få informasjonen...

Hva gjelder flopp... 40% av amerikanere bruker allerede produktet, så flopp er det nok ikke.

Lenke til kommentar

Med passive element får man hardere/brattere avrulling. Man får derav ikke mer bass i lavere register, men mindre.

Hornlading kunne ha hjulpet, som å stille den i et hjørne. Diskant er ikke det mest åpenbare fysiske problemet her, og ei heller tema.

Argumentasjonen din blir temmelig vag når du velger å stole på at noen som er tatt for spionasje, utenfor det du iboende innrømmer er spionasje etter kontraktsvilkår.

40% er et tall du fant på (?) Jeg får mindre enn 30 millioner solgte enheter hvis jeg legger salgstall for hvert kvartal sammen tilbake to år.

Det er ikke noe annet enn en chromecast med forsterker og elementar, men jeg tviler fremdeles hvis det er det du sikter til.

Nexus Q ble trukket fra markedet, fordi det var en flopp. De færreste ting holder stand, og her er prisen skyhøy og implementasjonen altfor uferdig, og produktet gammelt. Det ser styggere ut, og har dårligere lyd, Det var en mye bedre idé å koble til noen ordentlige bokhyllehøytalere.

Lenke til kommentar

Nokon som veit korleis ein får ein aktivert 6mnd gratis youtube music som skal følgje med google home?

Har funne denne linken: https://support.google.com/googlehome/answer/7071597?hl=no&ref_topic=7072888

Men har ikkje Android telefon, og https://g.co/home/homeoffer  blir bare vidersendt til side for kjøp.... (bruker chrome)

Endret av Sofakommandanten
Lenke til kommentar

Nokon som veit korleis ein får ein aktivert 6mnd gratis youtube music som skal følgje med google home?

Har funne denne linken: https://support.google.com/googlehome/answer/7071597?hl=no&ref_topic=7072888

Men har ikkje Android telefon, og https://g.co/home/homeoffer  blir bare vidersendt til side for kjøp.... (bruker chrome)

Kjøpte en Home Mini selv og stusset på det samme. Ringte Elkjøp kundeservice, og det viste seg at det var snakk om et prøveabonnement. Som tidligere bruker hadde jeg ikke lenger tilgang til noen prøve, og påpekte for serviceduden at det står tydelig "gratis abonnement medfølger" eller noe sånt i annonseringen, uten et ord om at det er en prøve. Han tok det opp med sjefen, og dagen etter fikk jeg 497 kroner tilbakeført til konto.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Endelig overpriset plast-monohøytaler som spionerer på norsk! Trenger anfotsreklame like inn på beinet som jeg trenger flere kreftceller i ryggmargen.

Fikset det for deg.

naiv.no

Flere enn meg som ikke får med seg * X) Godt å bli satt på plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er egentlig ikke veldig mye den kan gjøre med en chromecast. Støtter fjernsynet ditt CEC, kan den slå fjernsynet av/på. Av videotjenester fungerer bare youtube og netflix hos meg. Jeg har linket viaplay-kontoen min også, men har ikke fått det til å fungere. Så kan den også bruke tv-høytalerene til å spille av musikk.

Ønsker man full kontroll på fjernsynet via google home, trenger man en smart-universalkontroll, for eksempel logitech harmony hub.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...