Gå til innhold

Nå er Nissan Leaf et mobilt kraftverk


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det er rart at verken artikkelforfatter eller noen av kommentatorene tenker på det største problemet med en slik løsning: nemlig batterislitasje.

Med øket slitasje, vil batteriets levetid gå ned. Miljømessig kan dette derfor ha en negativ effekt totalt sett, siden man vet at batteriproduksjon er et av de største miljøproblemene med elbil.

I en gen 1 LEAF tapte batteriene seg omlag 20% på 100000 kilometer.

 

Det er ikke snakk om å kjøre batteriene tomme eller kjøre mye effekt ut fra hver bil. Stort sett vil det være aktuelt å ta strøm fra bilbatteriene i noen sekunder eller minutter om gangen når store forbrukere starter opp. Noen ganger kan det være aktuelt å ta en svakere effekt over lenger tid når det er både vindstille og overskyet over større områder, men jeg tviler på at de vil kjøre noe batteri under 60-70%, og jo flere biler som er med på systemet, jo mindre belastning på hver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et veldig interessant bruksområde er å bruke bilbatteriene til å utjevne effekt-topper i nettet, altså morgen og ettermiddag (feks. når folk kommer hjem fra jobb og skal lage middag og frem til de legger seg). Da kan man benytte lagret energi i bilene for å ta unna "rushet", mens det på natten er masse ekstra kapasitet i nettet som kan brukes til å lade elbiler. På denne måten kan man utnytte kapasiteten mye bedre og også unngå store investeringer i infrastruktur, som egentlig bare trengs for et par timer i døgnet. 

Det er  absolutt interessant ja, men det er lite realistisk foreløpig å bygge opp et slikt system basert på private elbiler som står hjemme hos folk.  Det kan muligens fungere for noen som har en stor flåte av elbiler som lader på samme sted.  Vår elektriske kompetanse er på et nivå hvor "ekspertene" anbefaler oss å ikke lade mobiltelefonen mens vi sover, eller vaske klær mens vi er på jobb. At folk flest da skal drive sitt eget utjevningskraftverk er litt utopisk.

 

Det vi kan begynne med på hjemmefronten, er å sørge for at ikke alle elbilene settes på lading om ettermiddagen, samtidig som folk setter på middagen. Ut over det har jeg mest tro på selvforsynte enheter. For eksempel at komfyren  har et eget batteri som lades opp om natten, eller fra solceller.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Det er absolutt interessant ja, men det er lite realistisk foreløpig å bygge opp et slikt system basert på private elbiler som står hjemme hos folk. Det kan muligens fungere for noen som har en stor flåte av elbiler som lader på samme sted. Vår elektriske kompetanse er på et nivå hvor "ekspertene" anbefaler oss å ikke lade mobiltelefonen mens vi sover, eller vaske klær mens vi er på jobb. At folk flest da skal drive sitt eget utjevningskraftverk er litt utopisk.

 

Det vi kan begynne med på hjemmefronten, er å sørge for at ikke alle elbilene settes på lading om ettermiddagen, samtidig som folk setter på middagen. Ut over det har jeg mest tro på selvforsynte enheter. For eksempel at komfyren har et eget batteri som lades opp om natten, eller fra solceller.

Foreløpig er det jo heller ikke et behov for det. En slik løsning vil være en mulig løsning på et potensielt problem fremover i tid, når man er bekymret for at fler elbiler vil overbelaste nettet. Jo fler elbiler, jo mer batterikapasitet å spille på. Om strømmen lagres i et gammelt elbilbatteri på husveggen eller i det batteriet man allerede har i garasjen spiller ikke så stor rolle. Men å ha et batteri per enhet høres litt overflødig ut.
Lenke til kommentar

... 

Det vi kan begynne med på hjemmefronten, er å sørge for at ikke alle elbilene settes på lading om ettermiddagen, samtidig som folk setter på middagen.

...

Løsningen på det problemet er smartnett, det vil si at alle kobler til bilen så snart den står stille men bilen avgjør selv, i samråd med nettet, når lading skal skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Om strømmen lagres i et gammelt elbilbatteri på husveggen eller i det batteriet man allerede har i garasjen spiller ikke så stor rolle. Men å ha et batteri per enhet høres litt overflødig ut.

 Vi har jo allerede batteri i mobilen, lap-topen, drillen, støvsugeren, plenklipperen. Hvorfor ikke et i komfyren?  Poenget er at alt må være "plug and play" (eller helst bare play), for at det skal fungere i gjennomsnittshjemmet. Må man ha folk hjem for å installere eller gjøre service/reparasjon så forsvinner lønnsomheten.

 

Et begrenset uttak av strøm fra en bil kan kanskje fungere, men da bør den ha all elektronikk innebygd, så den kan kobles rett på AC. 

 

Smartnett - ja så lenge det kan realiseres uten for store installasjonskostnader. Men med alle enheter koblet opp med IoT, så er det vel bare snakk om en app eller to kanskje?

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

 Vi har jo allerede batteri i mobilen, lap-topen, drillen, støvsugeren, plenklipperen. Hvorfor ikke et i komfyren?  Poenget er at alt må være "plug and play" (eller helst bare play), for at det skal fungere i gjennomsnittshjemmet. Må man ha folk hjem for å installere eller gjøre service/reparasjon så forsvinner lønnsomheten.

 

Tingene du nevner er jo ting som normalt sett er greit å kunne flytte på. En komfyr er ganske stasjonær i de fleste hjem. 

 

Et begrenset uttak av strøm fra en bil kan kanskje fungere, men da bør den ha all elektronikk innebygd, så den kan kobles rett på AC. 

 

Smartnett - ja så lenge det kan realiseres uten for store installasjonskostnader. Men med alle enheter koblet opp med IoT, så er det vel bare snakk om en app eller to kanskje?

 

Det ville vært naturlig at dette var en del av anlegget man installerer for lading av bilen i utgangspunktet. En inverter trenger man også om man skal benytte solkraft, kanskje samme inverter kan brukes? Om slike løsninger kan taes i bruk over tid vil man kunne begrense behovet for å utvide kapasiteten i nettet, da det er mye kapasitet på ulike tider av døgnet. Kostnadene kommer uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal en selge strøm fra bilen, virker det ganske ufornuftig å selge strømmen som nettopp er ladet inn på batteriet.

Skal en bileier bidra til strømforsyningen på denne måten må energien komme fra f. eks. metanol, etanol, hydrogen, bensin eller diesel.

Spennende utvikling og når kapitalen finner dette interessant kan det gå fort fra en fossil til en fornybar fremtid.

 

Det er faktisk fornuftig. Fordi de kan brukes til peak shaving av strømnettet. Lad opp når det er lite forbruk lad ut når det er høyt forbruk.

Lenke til kommentar

Det er  absolutt interessant ja, men det er lite realistisk foreløpig å bygge opp et slikt system basert på private elbiler som står hjemme hos folk.  Det kan muligens fungere for noen som har en stor flåte av elbiler som lader på samme sted.  Vår elektriske kompetanse er på et nivå hvor "ekspertene" anbefaler oss å ikke lade mobiltelefonen mens vi sover, eller vaske klær mens vi er på jobb. At folk flest da skal drive sitt eget utjevningskraftverk er litt utopisk.

 

Det vi kan begynne med på hjemmefronten, er å sørge for at ikke alle elbilene settes på lading om ettermiddagen, samtidig som folk setter på middagen. Ut over det har jeg mest tro på selvforsynte enheter. For eksempel at komfyren  har et eget batteri som lades opp om natten, eller fra solceller.

Det høres ut som du jobber for Harald Eias Norsk sluttstrøm AS. Effektstyringen må selvsagt være automatisk. Skrur noen på komfyren eller vaskemaskinen må noe annet forbruk automatisk gå ned. Komfyr og vaskemaskin er ting som ikke kan flyttes i tid og må ha sanntids-prioritet. VVB, elbil, varmepumpe, varmekabler etc. kan flyttes i tid og dermed ha automatisk effektutjevning. V2G og husbatterier kan både flytte forbruk, og tilbakeføre effekt når det er behov. Altså dobbel effektutjevning.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[Effektstyringen må selvsagt være automatisk.

 

Ja selvsagt automatisk, men det installerer seg vel ikke automatisk, og vil også trenge service. Chademo ladere er kostbare greier, og er ofte ute av drift. Dessuten er det en utgående standard. Det må noe mye enklere til.

 

Jeg har en bergvarmepumpe som sparer masse strøm. Men når den trenger service ryker ett års netto innsparing.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen som blitt lurt til å kjøpe bergvarmepumpe med pengesparing som argument? Det vil i de fleste tilfeller bli et stort minusprosjekt på økonomisiden selv om det sparer energi.

 

Chademo er bare en forutsetning for V2G på Nissan sine biler, for øyeblikket, men det ligger jo i kortene at V2G kommer til type2 etter hvert og til flere enn de japanske bilmerkene.

 

Styringsautomatikk trenger ikke være spesielt dyrt i hverken innkjøp eller drift heller. Type-2 ladere kan jo teknisk sett effektstyres allerede med enkle åpne signaler, men det er bare ikke særlig standard ennå ettersom AMS ikke har fått effektledd for 63A inntak og mindre ennå.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen som blitt lurt til å kjøpe bergvarmepumpe med pengesparing som argument?

 

Går ikke så verst faktisk. Vanskelig å prissette frikjøling.

det ligger jo i kortene at V2G kommer til type2 etter hvert og til flere enn de japanske bilmerkene.

Type 2 er vel strengt tatt en AC connector. Og ja som sagt hvis vekselretteren ligger i bilen, og det er snakk om noen få kW, så er det realistisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...