Rasjonelt Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Ingen sier det så godt som Jon Hustad. Kvinner får mest. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 norsk sykepleier sykepleier er forøvrig noe av det mest oppskrytte som finnes, der det fremstilles som at de ofrer seg eller sliter seg ihjel osv. Det finnes selvsagt noen ildsjeler, gjerne blant den eldre garde, som ikke er redde for å ta i et tak. Mens den øvrige bermen bare er opptatt av å se lekre ut, å snike seg unna hvis de kan. Men siden dette yrket i alle år er fremstilt i Hollywood-filmer og ukeblader som oppofrende sjeler med glorie over hodet, så flyter de på denne stereotypen og krever stadig mer lønn. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Ja, man kan sikkert alltid finne eksempler på yrker som blir bedre betalt andre steder i verden, sett i forhold til levestandard. Arbeidsmarkedene er ikke helt like overalt i verden. Men hvorvidt noe er dårlig betalt avhenger som sagt av levestandarden, at en norsk sykepleier kunne levd som en konge med lønnen h*n får her til lands, i et fattig land, er ikke spesielt relevant i denne sammenhengen. Kanskje jeg ikke forklarte det godt nok, men det handler om at f.eks. en hjemmehjelper tjener 60% av lønnen til en sivilingeniør i Norge, mens i andre lande ville hjemmehjelperens lønn ligge på kanskje 20% eller lavere. Jeg kjenner ikke til noe annet land der folk i "lavtlønnsyrker" tjener så mye relativt sett som her. Endret 24. oktober 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Kanskje jeg ikke forklarte det godt nok, men det handler om at f.eks. en hjemmehjelper tjener 60% av lønnen til en sivilingeniør i Norge, mens i andre lande ville hjemmehjelperens lønn ligge på kanskje 20% eller lavere. Jeg skjønner ikke hva du prøver å si her. De best betalte hjemmehjelpene(heltid) tjener 410 000, gj.snitt 398 000(kommunal), 383 000(privat). Sivilingeniør best betalte 900 000+, gj.snitt 605 000(kommunal) 744 000(Privat). Jeg kjenner ikke til noe annet land der folk i "lavtlønnsyrker" tjener så mye relativt sett som her. Igjen, det er relativt. Det er høye levekostnader i Norge og en hjemmehjelp som jobber heltid, som mange ikke gjør, lever ikke akkurat fett på en gj.snitt lønning på 398 000. Gj.snitt lønna i Norge lå på 530 000 i 2017. Endret 24. oktober 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 sykepleier er forøvrig noe av det mest oppskrytte som finnes, der det fremstilles som at de ofrer seg eller sliter seg ihjel osv. Det finnes selvsagt noen ildsjeler, gjerne blant den eldre garde, som ikke er redde for å ta i et tak. Mens den øvrige bermen bare er opptatt av å se lekre ut, å snike seg unna hvis de kan. Men siden dette yrket i alle år er fremstilt i Hollywood-filmer og ukeblader som oppofrende sjeler med glorie over hodet, så flyter de på denne stereotypen og krever stadig mer lønn. Herregud! Dette er tåpelig, sykepleiere er hardtarbeidende og overarbeidet. Det er vel ingen som vet bedre enn sykepleiere selv at hollywoodbildet av dem er ukorrekt. Det er vel snarere du som har ett urealistisk pondus-bilde av sykepleiere som tankeløse grådige bimboer. 5 Lenke til kommentar
kjetil_kilhavn Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Avtalt månedslønn per måned i 2017 (gjennomsnitt, alle yrker, heltidsansatte) Kvinner i Akershus: 42 400 Menn i Finnmark: 41 510 Så det er vel mer korrekt å si at menn i Finnmark (og i enda større grad kvinner i Finnmark) arbeider gratis de tre siste månedene for at Oslofruer skal få gå i Operaen til en billig penge, er det ikke? 3 Lenke til kommentar
kjetil_kilhavn Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Det er jo interessant at man kan overholde en slik lov ved ganske enkelt å definere verdien av kvinnenes arbeid som lavere enn mennenes arbeid (helt uavhengig av om de faktisk utfører nøyaktig samme arbeid). Altså: Gate feid av mann har en verdi på 200 poeng, mens samme gate feid av en kvinne har en verdi på 150 poeng. Lovens krav er oppfylt bare hvis mannen tjener mer enn kvinnen. Joda, dette har jeg tro på! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) 12% av husholdningenes budsjett brukes på mat. Det er ikke veldig mye når vi snakker om at husholdningene gjerne har et par unger som ikke bidrar nevneverdig til husholdningenes inntekter. Det er helt feil at menn trenger 2,2 ganger flere kalorier enn kvinner. Normalen er at en gjennomsnittlig kvinne trenger ca 2000 kcal per dag, og en mann ca 2600 kcal. Jeg har dog sett lavere for menn også. Da snakker vi uansett om 30% flere kalorier. Det vil i praksis si maksimalt 30% tillegg på de 12% vi bruker på mat. Altså hele 3,6% forskjell... Du verden... Nå er du for rask.Som nevnt, dette er en av flere grunner. Og merk da også at jeg er enig i at lønnsforskjellene fortsatt slår negativt ut for kvinner. Dine tall høres ikke usannsynlige ut. Men legg merke til at jeg spesifiserte meg og selv og kona, IKKE gjennomsnittet. For jeg og kona har altså ikke samme jobb. Hvor min er/var langt mer fysisk, samt at jeg gjør mer fysisk arbeid hjemme. Ikke overraskende kreves det over gjennomsnittet for meg, og under snittet for henne. Jeg brukte meg selv som eksempel, da forskjellene kan slå ganske mye mer ut når det kommer til enkeltmennesker. Endret 24. oktober 2018 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Nå er du for rask. Som nevnt, dette er en av flere grunner. Og merk da også at jeg er enig i at lønnsforskjellene fortsatt slår negativt ut for kvinner. Dine tall høres ikke usannsynlige ut. Men legg merke til at jeg spesifiserte meg og selv og kona, IKKE gjennomsnittet. For jeg og kona har altså ikke samme jobb. Hvor min er/var langt mer fysisk, samt at jeg gjør mer fysisk arbeid hjemme. Ikke overraskende kreves det over gjennomsnittet for meg, og under snittet for henne. Jeg brukte meg selv som eksempel, da forskjellene kan slå ganske mye mer ut når det kommer til enkeltmennesker. Hva som er ståa i ditt eget hjem gir ingen indikasjon for hva som er gjennomsnitt. Vi får heldigvis ikke lønn basert på behov. Det er utelukkende kommunister, sosialister og feminister som bruker slike argumenter. Det at menn må bruke litt mer penger på mat, er ikke et argument for å få høyere lønn enn kvinner, likeså at kvinners behov for sanitærartikler ikke bør ha noen effekt på lønnsnivå. (Dette er argumenter fra en svunnen tid, der menn måtte ha høyere lønn fordi han forsørget en kvinne, mens kvinner fikk lavere lønn fordi de jo bare trengte å forsørge seg selv og knapt nok det. Heldigvis har vi kommet oss videre fra den tiden) Alle, som ikke er kommunister, blod-sosialister og feminister, mener at vi skal ha "lik lønn for likt arbeid". Det har vi i prinsippet idag. Det som gjør at vi ikke har lik lønn for likt arbeid er at noen er flinkere til å forhandle enn andre, og noen er flinkere til å komme seg på jobb enn andre. Og i gjennomsnitt er menn flinkere til begge disse to tingene. Det er ikke slik at kvinner får lavere lønn enn menn fordi de er kvinner, men i gjennomsnitt gjør de andre valg enn menn, og har andre prioriteringer. Når en kvinne og en mann gjør identisk arbeid, og har like gode forhandlingsevner og har vært like mye på jobb, så får de samme lønn. I visse tilfeller vil faktisk kvinnen få høyere lønn fordi man er så fordømt opptatt av at man skal ha "kjønnsbalanse" i de fine jobbene, hvis det er til fordel for kvinner. Dette påståtte "lønnsgapet" eksisterer ikke, det er kun propagandering av "yte etter ønske, og nyte etter ønske" (min omskriving av "yte etter evne, og nyte etter behov"). 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 (endret) sykepleier er forøvrig noe av det mest oppskrytte som finnes, der det fremstilles som at de ofrer seg eller sliter seg ihjel osv. Det finnes selvsagt noen ildsjeler, gjerne blant den eldre garde, som ikke er redde for å ta i et tak. Mens den øvrige bermen bare er opptatt av å se lekre ut, å snike seg unna hvis de kan. Men siden dette yrket i alle år er fremstilt i Hollywood-filmer og ukeblader som oppofrende sjeler med glorie over hodet, så flyter de på denne stereotypen og krever stadig mer lønn. For noe tullprat, jeg har familie og venner som er sykepleiere, det er ikke et yrke for pyser. Det er en psykisk og fysisk krevende jobb.Jeg kan være enig at lønna ikke er så dårlig som man kan få inntrykk av, men når man inkluderer arbeidsmengde og andre dårlige arbeidsforhold. Så er ikke lønna så super. Det er også ikke så lett å få en heltidsstilling, det er utbredt bruk av deltidsstillinger. Mange velger også deltid av overnevnte grunner. Jeg har forresten ingen utdanning å snakke om og tjener mer enn mange sykepleiere, det henger ikke på greip. Endret 24. oktober 2018 av Uderzo 3 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 For noe tullprat, jeg har familie og venner som er sykepleiere, det er ikke et yrke for pyser. Det er en psykisk og fysisk krevende jobb. Jeg kan være enig at lønna ikke er så dårlig som man kan få inntrykk av, men når man inkluderer arbeidsmengde og andre dårlige arbeidsforhold. Så er ikke lønna så super. Det er også ikke så lett å få en heltidsstilling, det er utbredt bruk av deltidsstillinger. Mange velger også deltid av overnevnte grunner. Jeg har forresten ingen utdanning å snakke om og tjener mer enn mange sykepleiere, det henger ikke på greip. Og på TROSS av at dette er noe som er blitt formidlet (med rette eller ikke) av sykepleierne selv og fagforeningene deres, så er det altså ingen stor manko på søkere til sykepleien.... og man lurer på hvorfor man ikke klarer å presse lønna opp... Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 "Kvinner har ofte lavt betalte yrker, mens menn gjerne har yrker med et høyere lønnsnivå." er blant det første som står på linken som blir oppgitt, mens det i artikkelen presenteres som at kvinner og menn i samme stilling har absurd forskjell i lønn... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Og på TROSS av at dette er noe som er blitt formidlet (med rette eller ikke) av sykepleierne selv og fagforeningene deres, så er det altså ingen stor manko på søkere til sykepleien.... og man lurer på hvorfor man ikke klarer å presse lønna opp... Jo, det er absolutt manko på søkere, og ihvertfall manko på ferdigutdannede sykepleiere. https://www.nrk.no/norge/stor-sykepleiermangel_-_-dette-er-en-varslet-krise-1.14037979 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Jo, det er absolutt manko på søkere, og ihvertfall manko på ferdigutdannede sykepleiere. https://www.nrk.no/norge/stor-sykepleiermangel_-_-dette-er-en-varslet-krise-1.14037979 Er det virkelig det? Når sykepleiere og fagforeningen stadig er ute å media og sutrer om at sykepleiere ikke får nok jobb.... Ifølge samme artikkel så er sykepleiere de som er vanskeligst å rekruttere. Lenke. Så på den ene siden har man manko på sykepleiere, men sykepleiere selv klager over at det ikke er nok jobb å få.... Dette minner meg veldig om "smørkrisa" for noen år siden der tonnevis med melk ble tømt i elvene. Jeg påstår ikke at det ikke er noe galt med "systemet", men det er veldig snodig at det er god rekruttering til sykepleieropplæringen når yrket svartmales så til de grader i media. Skulle jeg selv valgt yrke idag ville sykepleier vært totalt uaktuelt på, selv om jeg faktisk kunne tenkt meg det. Etter 20-30 år med "svartmaling" så er det fortsatt tusenvis som søker opplæringen. Enten må de jo være totalt idioter, eller så "følger de hjertet" og velger seg en opplæring de selv har lyst til, istedenfor det som åpenbart er mer fornuftig. Og da må man faktisk betale prisen for sine personlige valg. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Ja, det er manko i den forstand at det ikke er nok sykepleiere i jobb for å dekke behovet, det er et problem vi ser mange steder i verden. Norge sitt problem er langt fra unikt. De må ofte ta til takke med deltidsstillinger. Så det er ikke vanskelig å få jobb, men en heltidsstilling er ikke så lett å få. Det vil ikke jeg kalle å sutre. Ja, mange velger å følge hjertet, kanskje kvinner gjør det i større grad? Det finnes kanskje noe forskning på det. Men hvis man vil ha en noenlunde lykkelig liv så tror jeg ikke det å velge et yrke utelukkende basert på lønnsnivå er veien å gå. 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Igjen, jeg påstår ikke at det ikke er noe galt med "systemet". (Eksempelvis synes jeg det er veldig snodig at man utlyser 10% stillinger åpent når man har en haug med sykepleiere ved samme institusjon som ønsker seg større stillingsbrøk). Mitt poeng er at disse problemene er svært godt kjent, likeså den moderate lønnen. På tross av dette er det altså tusenvis av primært unge kvinner som ønsker å bli sykepleier. Da vil jeg tro at det er viktigere for dem å bli sykepleier, enn å ha høyere og stabil lønn. Det å bli sykepleier krever ikke at man er ekstremt intelligent, men det krever faktisk en god del både innsats, intellekt og en del andre egenskaper. Dette må altså være et bevisst valg. Og her er vi i kjernen: Dette er helt bevisste valg. Akkurat som menn som går inn i lavlønnede yrker som rørlegger, elektriker, osv osv osv osv. Forskjellen der er at disse gutta ofte ikke har så mange andre alternativer. Diskusjonen om sykepleieres arbeidssituasjon er i denne sammenhengen egentlig en digresjon, men illustrerer at kvinner velger annerledes. Og det får en konsekvens. Skal man ha opp lønnen for sykepleiere, så må det rett og slett bli større manko på sykepleiere. Både heismontører og flygeledere har klart å få til dette. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 De må ofte ta til takke med deltidsstillinger. Det er også en myte som er unyansert og feil fremstilt. Generelt er det slik at 75% kvinner frivillig foretrekker/jobber deltid. Og det har vist seg at det heller ikke hjelper å lokke med høyere lønn, for å få de til å ta heltidsstillinger, men til tross for det, fremstilles høyre lønn feilaktig som det som trengs. At de kan ta seg råd til ikke jobbe full tid, må komme av at de har ektefeller/samboere som tjener såpass at de kan tillate seg den luksusen. Min teori er at mange ikke orker ansvar, og ved å være kun deltid, får de et mer perifert arbeidsforhold til arbeidsplassen vs de som jobber heltid. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 https://www.nrk.no/norge/_-kvinner-vet-hva-de-gjor-nar-de-velger-deltid-1.12244820 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Herregud! Dette er tåpelig, sykepleiere er hardtarbeidende og overarbeidet. For noe tullprat, jeg har familie og venner som er sykepleiere, det er ikke et yrke for pyser. Nei dette er sterkt overdrevet, og et systematisk vrengebilde som er skapt av et altfor mektig fagforbund. Men ikke så overrasket at dere og mage andre går på den. Sykepleiergjerningen/utdannelse er ødelagt av profesjon og status, der teori prioriteres langt langt foran praksis. De som til en viss grad opprettholder tingen så det fortsatt går rundt på et vis, et helsefagarbeidere/hjelpepleiere. Det finnes mange eksempler på hvor bisart dette slår ut. Besøkte en syk eldre slektning, og der hadde sykepleieren som hadde vært innom bare skrevet over en gjenstand på gulvet, men ikke tatt den opp. Gammer'n hadde spurt om hjelp, men fått til svar at de "skulle ikke gjøre sånt" Dvs. de har gått så lenge på skole at da kan de ikke synke ned på det nivået eller noe? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Det er også en myte som er unyansert og feil fremstilt. Generelt er det slik at 75% kvinner frivillig foretrekker/jobber deltid. Og det har vist seg at det heller ikke hjelper å lokke med høyere lønn, for å få de til å ta heltidsstillinger, men til tross for det, fremstilles høyre lønn feilaktig som det som trengs. At de kan ta seg råd til ikke jobbe full tid, må komme av at de har ektefeller/samboere som tjener såpass at de kan tillate seg den luksusen. Min teori er at mange ikke orker ansvar, og ved å være kun deltid, får de et mer perifert arbeidsforhold til arbeidsplassen vs de som jobber heltid. Poenget mitt var at det har en effekt på lønnsnivået, ikke at sykepleiere er spesielt dårlig lønnet i utgangspunktet. Men få har heltidsstillinger, enten det er frivillig eller ei. Det er som du sier en kjent sak at kvinner i mye større grad en menn velger å jobbe deltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå