Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøkken der arealet er formet som en L?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Benkeplater kan kappes i den formen du ønsker, ihvertfall om du går for benkeplate i heltre eller corian/corestone. De kan formes akkurat slik du ønsker. Laminat er sikkert mulig det også, men da må man lime på en kantlist i snittflaten. 

Kjøper du benkeplate i corian kan du tilogmed få benkeplaten fri for skjøter, det ser ganske stilig ut. Dessverre koster slike en liten nyre og en lever. 

Har du forresten lagt opp til 80-90cm koketopp? Det bør du vurdere, siden det er mye mer praktisk med litt bedre plass på den

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Har du tenkt kjøleskapet lengst til venstre i plantegningen? Det virker litt klønete langt unna vask og kokesone. Anbefaler å ta en kikk på alternative løsninger

Takk for svaret :-)

Har såvidt begynt å tenke på dette, så tegningen er langt fra ferdig.

Enig i at kjøleskap så langt unna kokesone er passe teit ja, skal love å ha det nærmest mulig. :-)

Men hva tror du om sånn vinkelløsning som dette da, at hele rommet er formet som en L, det er ikke helt på jordet? 

Lenke til kommentar

Benkeplater kan kappes i den formen du ønsker, ihvertfall om du går for benkeplate i heltre eller corian/corestone. De kan formes akkurat slik du ønsker. Laminat er sikkert mulig det også, men da må man lime på en kantlist i snittflaten. 

Kjøper du benkeplate i corian kan du tilogmed få benkeplaten fri for skjøter, det ser ganske stilig ut. Dessverre koster slike en liten nyre og en lever. 

Har du forresten lagt opp til 80-90cm koketopp? Det bør du vurdere, siden det er mye mer praktisk med litt bedre plass på den

Hei og takk for svar :)

Skal helst på litt lavere budsjett enn nyrer og lever, men får sjekke prisene når jeg tar kontakt med kjøkkenbutikker.

God ide å tenke på 80-90 cm koketopp, det må sjekkes ut :-)

Du synes ikke jeg er helt på jordet med lage kjøkkenet i vinkel/L-formet da?

Det er det jeg er mest av alt redd for, at det ikke blir fint.

Lenke til kommentar

Takk for svaret :-)

Har såvidt begynt å tenke på dette, så tegningen er langt fra ferdig.

Enig i at kjøleskap så langt unna kokesone er passe teit ja, skal love å ha det nærmest mulig. :-)

Men hva tror du om sånn vinkelløsning som dette da, at hele rommet er formet som en L, det er ikke helt på jordet? 

Jeg tror det kan bli fint. Jeg tror jeg kanskje ville utformet det slik at den delen av L-en som blir til venstre der f.eks er plass for kaffemaskin/trakter og sånne ting man kanskje har stående på benken, men som ikke brukes ofte.

Hjørnet må være buet spør du meg, men sjekk hva leverandørene har tilgjengelig av benkeskap for ytterhjørner.

Lenke til kommentar

Har du vann og avløp der du har plassert vask og oppvaskmaskin? Forenkler en del hvis du kan plassere på samme sted som det opprinnelig var.

Ville vurdert å droppe overskap til høyre for vinduet, så blir det ikke så hard begynnelse på kjøkkenet fra spisebordet. 

Kjøleskap plassert rett foran døra er ikke helt optimalt. Det bør av praktiske årsaker også vurderes flyttet nærmere "hovedsentralen" på kjøkkenet (koketopp, vask). 

PS: ikke plasser koketopp rett foran vinduet. Du kommer til å irritere deg i mange år over hvor ofte du må vaske vinduet etter å ha stekt bacon, biff, wok og kokt suppe... Fett på kaldt glass er ikke så lett å få rent. 

Trenger du alle overskapene? Med den løsningen du har skissert har du ganske mye skapplass i modulene under benkeplata. Mange nye kjøkkeninnredninger kommer med få eller ingen overskap, da kjøkkenet virker mer "luftig". 

Og så ser det ut som du har vært ganske slavisk på 60cm-moduler til underskapene. Personlig syns jeg det er litt plagsomt og gammeldags, jeg foretrekker 80-100cm skuffer, da de har imponerende god lagringskapasitet, og kjøkkenet ser mer rolig ut. 

Siden du har så god plass på kjøkkengulvet kunne du med fordel gått for ekstra dype underskap og benkeplate. Da får man mer plass både på benkeplata og i skuffene under

Lenke til kommentar

Du får fine og praktiske løysningar for utvendige hjørner på kjøkken, men du ender fort opp i ein høgare pris.

Som billegløysning så er du stort sett begrensa til å:

-Ha vanlig underskap med skapdør eine vegen og foliering på sida.

-Vanlig benkeplate rundt hjørnet uten skapmodul under.

Med begge disse løysningane så får du eit hardt hjørne som er utsatt for slitasje og oppflising.

Du får også kjøpt avrunda benkeplater med foliert kant, men dette er fort ein del dyrare.

Lenke til kommentar

Blir jo veldig mye benkeplate her. Ville vurdert å ha flere høyskap langs en hel vegg i stedet og heller droppet overskap langs en annen vegg. Kjøleskap, Komfyr, oppvaskmaskin og evt. mikrobølgeovn kan bygges inn i høyskap. Ville droppet det utvendige hjørnet evt. avrunde det /skrå det så det blir bedre plass å gå forbi. De innvendige hjørneoverskapene ville jeg droppet og avsluttet kjøkkenbenken rett frem siden dette får kjøkkenet til å føles mindre (det blir mindre plass å stå på til venstre for oppvaskbenken).

Edit: Dropper du overskap over og ved siden av vinduet vil kjøkkenet føles mer åpent og du vil få inn mer lys. Ville derfor hatt kun en frittstående ventilator over den benken. Da kan den plasseres såpass høyt at den ikke kommer i synsfeltet når du skal se oppi gryta.

Endret av forumtrollet
Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle sammen. :-)

Vask/Oppvaskmaskin/"komfyr" er for sikkerhets skyld allerede plassert ca der de gamle er, pga rører og elektrikk.

Mye annet jeg ikke har tenkt på her, som at jeg ikke ha overskap overalt, og at jeg kan ta en hel vegg med høyskap.

Og selvfølgelig må jeg ha minst 80 bredde på skapene der det er mulig.
Da kan man også ha dører som går mot hverandre.

Og jeg bør holde overskapene langt unna vinduer, så klart.

Kjøleskapet havner sikkert i høyskap bak den ene stolen.
Da er det enkelt å hente pålegg til bordet, så får man heller planlegge når man skal lage mat :-)
Jeg tar jo uansett ut kjøttet fra kjøleskapet et par timer før tilberedning.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan bli fint. Jeg tror jeg kanskje ville utformet det slik at den delen av L-en som blir til venstre der f.eks er plass for kaffemaskin/trakter og sånne ting man kanskje har stående på benken, men som ikke brukes ofte.

Hjørnet må være buet spør du meg, men sjekk hva leverandørene har tilgjengelig av benkeskap for ytterhjørner.

Ja, lurt å ha kaffetrakter, isbitmaskin, isknuser, sodastream, Airfryer, kjøkkenmaskin, popcornmaskin osv. innover der. :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken da? :-)

Og oppe og/eller nede?

Der du planlegger å kaffetrakter og/eller kjøkkenmaskin. Holder på med mitt kjøkken selv, men har ikke plass til sjalusiskap selv.

https://www.google.no/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjclMO1jKTeAhVSbVAKHWxeBhoQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fhuseby.no%2Fhuseby_kjokken_agil_sjalusi_til_benk_528pxl%2F&psig=AOvVaw3dQh445hIKsGctPYR8SBcz&ust=1540642960396648

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...