G Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Jeg tipper at han vil tape i mot Grieg Seafood (og Fiskeridirektoratets anbefaling til Grieg Seafood). https://www.nrk.no/finnmark/lakseforkjemper-villig-til-a-ga-i-fengsel-for-norsk-villaks-1.14259423 Innerst inne så håper jeg likevel at "froskemannen" vinner. Men han har brutt i mot de 20 meterne fra merdene, tross at merdene nok ligger i åpen sjø hvor folk vanligvis har allmannrett. Jeg kan tenke meg at loven er laget for å forhindre tjuvfiske? Men hvordan skal en saktesvømmende dykker kunne gjøre noe skade dersom han kun filmer fisken? Det forstår jeg meg ikke på. Hvor stor effekt dette vil ha på folks laksespisevegring er jeg også skeptisk til. Folk glemmer nok fort. I så måte så har vel mister Oddekalv gjort mye mere for å skape vemmelse til fiskeoppdrettsnæringen enn denne lille saken fra Mikael Frödin. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Loven er laget i all hovedsak for å forhindre tjuvfiske, ja, men kan tenke meg at andre faktorer påvirket også. Har du fritt innsyn i alle fjøs og gårder rundt om i landet? Har du vært inne i et kyllinghus? Er det bare å kjøre bort til en platform i nordsjøen og ta en egen omvisning? Er det forsvarlig at dykkere ligger umerket rundt merden mens det kjører store arbeidsbåter rundt om kring som veldig enkelt kan ta livet hans? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 Utgangspunktet etter allemannsretten er friluftsloven § 8: § 8.(Bading.) Enhver har rett til å bade i sjøen eller i vassdrag fra strand i utmark eller fra båt når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus (hytte) og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Akvakulturdriftsforskriften § 18 innskrenker (med hjemmel i akvakulturloven § 17) dette, i praksis ved å legaldefinere det som utilbørlig ulempe med ferdsel nærmere enn 20 meter fra anlegget. Loven er ikke bare laget for å forstyrre tjuvfiske, men også for å forhindre skade på anlegget eller anleggets komponenter, enten det er intensjonelt eller i vanvare. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå