G Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) https://www.nrk.no/troms/kjendiser-markedsforer-digitale-legetimer-1.14255489 Synes dette er en interessant sak. Jeg er sikkert litt for og i mot dette. Etter å ha lest det som framstilles så synes jeg ikke de rakker så voldsomt ned på fastleger og legestand som de vil ha det til. Men, jeg kjenner ikke annonsene til kjendisene. Mine tanker er at flere får hjelp. De betaler for seg. Også fastleger og legevakt får mange pasienter som har svært milde ting så den biten blir jo sånn noenlunde lik, med unntak av at videolegene tar flere av denne typen henvendelser på godt og på vondt. Man kan jo ikke forvente å skulle holde digitalisering på armlengdes avstand i all evighet heller. Det måtte jo komme slike tilbud. Selve markedsføringen er kanskje det minst interessante og det enkleste å kunne rydde opp i med denne saken. Endret 23. oktober 2018 av G 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. oktober 2018 Del Skrevet 24. oktober 2018 Huff, der sank Krys troverdighet... Synd, for det virker som en interessant tjeneste. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Refleksjoner jeg mener det er verdt å gjøre seg: -Men hva med dem som ikke har råd til å betale for videolege da? - Finnes en del rekke ting som man må/bør møte fysisk opp for. - Det er vanlig tankegang at videolegene tar en del av pasientene som ellers ville gått til fastlegen. Nei, det stemmer ikke. En del disse videolegene er også vanlige fastleger, og dette tar av tiden deres som fastleger. - Økt tilgjengelighet; Terskelen for å gå til lege blir veldig mye lavere. På godt og vondt. - Kanskje de som burde be om helsehjelp tørr å kontakte helsevesenet, men samtidig finnes det en haug med folk som burde ta det litt mer ro (folk med helseangst osv heller burde dratt i samtaleterapi hos psykolog, enn å fly til legekonsultasjon og gi føde til helseangsten... - Om man bor i større byer trenger man ikke på død og liv ha en fastlege som har sprengt pasientliste, finnes mange gode, vanlige fastleger i Oslo f.eks. som man kan få time på hos dagen da de ikke har så mange pasienter. Og jeg vil si det er en myte med utilgjengelige fastleger; selv min lege som har mange på sin liste, klarer å få til en time på dagen (evt. senest til uken) hvis behovet er der for meg. - Det at det ofte er ventetid på legevakten osv, det skyldes at altfor mange som ikke burde dra på legevakten, gjør det. Det er enormt misbruk av legevakten. Hadde flere "sett an", ha vanlig medisin tilgjengelig hjemme og heller gå til fastlegen hvis det ikke går over, så ville legevakten vært mye mer tilgjengelig for de som faktisk trenger den. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 De som ikke har råd får bruke vanlige helsetjenester. Men så dyrt er det jo ikke. Ja, det er flere ting man bør møte fysisk for, og det får du også informasjon om av Kry. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Personlig mener jeg dette er en dårlig løsning. På de aller fleste legekonsultasjoner hvor pasienten kommer med et debut-symptom, så skal dette utredes videre med undersøkelser og diverse prøver, og eventuelt en henvisning. Hvis du har en føflekk du stusser litt over, en mage som er løs eller smerter i ryggen? Jeg forstår bare ikke hvor mye godt legen kan gjøre over telefonen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå