Gå til innhold

[Løst] Excel og datoformater

trn100

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å bli smårar av et problem jeg ikke finner ut av.

Jeg har en database med hunder og et skjema som skal brukes til å legge til og redigere data.

Alle hunder skal legges inn med fødselsdato, og om man ikke kjenner denne tenkte jeg å bruke 01.01.1900 eller dag 1 i Excels kalender.

Database er arket "Hunder" i vedlagte arbeidsbok og skjemaet er "frmHunder" (Startes med knappen Hundedatabase).

I selve arket er datocellene formatert som dato.

Problemet er som følger:

1. Når jeg oppretter nye hunder ser det ut at fødselsdatoen blir formatert som tekst når jeg lagrer den til kolonne F i "Hunder" arket, og da virker selvsagt ikke filteret i kolonne L lenger?

2. I listboksen i skjemaet vises hundene som jeg søker frem, og her ser datoene helt OK ut med 01.01.1900 på de hundene hvor fødselsdato er ukjent, men når jeg dobbeltklikker en hund for å hente dataene inn i redigeringsboksene nederst i skjemaet endres dette plutselig til 31.12.1899 og dermed blir det selvsagt problem når man lagrer endrede data.

Jeg har valgt formatet dd.mm.yyyy både ved lesing og skriving, og ved skriving sjekker jeg også om det er en gyldig dato, men allikevel blir ting feil?

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva som skjærer seg?

Tusen takk på forhånd!

Mvh

Terje

NRK - Utstillinger og Jakt.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare benytte en tekststreng, f.ex "ikke oppgitt" på alle der du ikke kjenner fødselsdato?

Takk for tips! Jeg har forsøkt å bruke "ukjent", men da får jeg problemer med å få med alle hundene i filteret siden noen verdier er tekst og krever * i filteret mens dette ikke funker for numeriske verdier som datoer er.

Dessuten, selv om jeg oppretter en ny hund og taster inn en gyldig dato formatert som dd.mm.yyyyy ser det ut til at denne også blir oppfattet som tekst?

Hvis du bare dobbeltklikker en hund og velger lagre endringer uten å endre noe, forsvinner hunden fra den filtrerte listen?

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det løste seg og det var snakk om 2 ulike problemer.

Jeg hadde laget en rutine som flyttet datoen som tekst fra skjemaet til regnearket ved å bruke format(txtfelt,"dd.mm.yyyy") i stede for å flytte den med datevalue(txtfelt).

Det andre problemet var defaultdatoen 01.01.1900 = datoverdi 1. Det ser ut til at når denne flyttes fra regnearket til skjemaet blir datoverdien 1 endret til 0 eller 31.12.1899 som ikke eksisterer i Excel. Denne blir så endret til en tekst når den lagres igjen. Dette må vel være en feil i Excel?

Problemet løste seg ved å bruke defaultdato 01.01.1901 = datoverdi 367 i stede. Da blir den både lest og skrevet riktig til/fra skjemaet.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...