Gå til innhold

Dyson bruker 2,5 milliarder på elbil-fabrikk. Produksjonen skal starte om to år


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Kom over denne videoen av en "Dyson oppfinnelse". Ikke bare er det intet nytt, den må være produsert på de aller billigste delene som er mulig å få tak i. Plast i mengder. 

 

Plast er nå ikke et helt ukjent materiale å bruke i støvsugere da. De fleste jeg har sett er laget i plast. (el)bilen min er laget i plast og karbonfiberarmert plast. Den gamle støvsugeren min fra Miele er laget i plast, i hvert fall alt som er synlig. Plenklipperen min er laget i plast. Batteridrillen likeså. HT-spyleren også.

Jeg syns Dyson fungerer veldig bra, bedre enn tradisjonell støvsuger. Og langt bedre enn robotstøvsugeren jeg har. Støvsugere suger, robot"støvsugere" feier. Dyson gjør begge deler samtidig. Den roterende børste løsner hår og partikler effektivt før de suges inn. Og den er langt lettere tilgjengelig enn den gamle med ledning. Dyson henger i laderen i yttergangen. Bare å ta tak i den og trykke på knappen. Stor fordel å slippe ledningen. Alltid fulladet. Kan støvsuge hele huset og mere til på en lading. Tømmer beholderen rett i søppelkassa, ingen pose som må byttes. What's not to like?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel en vesentlig forskjell på vaskemaskiner og biler?

De færreste finner glede i å vaske opp eller alt slitet det er å vaske klær i en balje.

 

Det er heller ikke noe særlig utbredt vaskemaskin-interesse blant nordmenn.

Det er få som samler på vaskemaskiner, eller drømmer om en Zanussi 303 fra 1979, med ekstra vaskeball som tilleggsutstyr.

 

Det finnes svært mange som er bil-interesserte, og enda flere som faktisk liker å kjøre bil, selv om du tydeligvis ser på det som kun et nødvendig onde, på lik linje med å vaske klær med vaskebrett.

La oss ta hest og vogn da. Da de første bilene kom var de bråkete, vanskelig og farlige. Stadig bedre ytelse tvang folk til å konvertere og idag er hest og vogn forbudt på flere veier.

Lenke til kommentar

Plast er nå ikke et helt ukjent materiale å bruke i støvsugere da. De fleste jeg har sett er laget i plast. (el)bilen min er laget i plast og karbonfiberarmert plast. Den gamle støvsugeren min fra Miele er laget i plast, i hvert fall alt som er synlig. Plenklipperen min er laget i plast. Batteridrillen likeså. HT-spyleren også.

Jeg syns Dyson fungerer veldig bra, bedre enn tradisjonell støvsuger. Og langt bedre enn robotstøvsugeren jeg har. Støvsugere suger, robot"støvsugere" feier. Dyson gjør begge deler samtidig. Den roterende børste løsner hår og partikler effektivt før de suges inn. Og den er langt lettere tilgjengelig enn den gamle med ledning. Dyson henger i laderen i yttergangen. Bare å ta tak i den og trykke på knappen. Stor fordel å slippe ledningen. Alltid fulladet. Kan støvsuge hele huset og mere til på en lading. Tømmer beholderen rett i søppelkassa, ingen pose som må byttes. What's not to like?

 

Ja jeg var nok i overkant upresis. Om du åpner din støvsuger, batteridrill etc så vil du nok se at feks motorene er av stål. Samme for en evt. impeller. Noen kan like greit være av plast, annet tja muligens. Jeg skal ikke slakte Dyson for jeg har aldri eid Dyson så jeg vet ikke hvor god eller dårlig de i praktisk bruk. Men det har aldri vært et merke jeg har vurdert eller sett på som naturlig å vurdere. For inntrykket mitt er fortsatt at Dyson selger godt til husmødre som liker bling. 

 

Tror forresten du trenger å oppdatere robotstøvsugeren din. Har skjedd veldig mye bare de siste to årene og frem til idag på den fronten. Både i forhold til avgrensning uten tårn eller magnetlist, men også i apper og generell navigering og mer nøyaktig "kjøremønster". Spesielt flott at mange nå også mopper gulvet. Det er også modeller av robotstøvsugere som nå tømmer seg selv automatisk når de kjører til ladingen. Den også både suger og feier samtidig. Og  på den modellen så får du med en håndholdt støvsuger på batteri på kjøpet ;)

 

Hva betalte du forresten for din Dyson?

 

Det betyr ikke at en kan droppe helgevasken, men det betyr at det går betydelig raskere når du vasker/mopper manuelt og da får du også fjernet alt av støv i selv de trangeste krokene. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

Og Dyson er ikke helt ukjent med elektriske motorer og batterier, selv om det er i en annen størrelse enn det som trengs i en bil. Jeg er spent på å se hva de kommer opp med.

Dyson har vel minimalt med kunnskap om batterier og for å lage bil er det veldig mye annet som skal stemme og fungerer (drifts)sikkert. Tesla har holdt på i over 15 år med bil og er fortsatt på toppen for fabrikkasjonsfeil. Dette er noe helt annet enn støvsugere.

 

Legg til at biler som skal selges neste tiår må ha selvkjøringssystemer. Det er et område hvor Dyson har null erfaring mens andre har testet og utviklet i mange år.

Hvorfor må biler ha selvkjørigssystemer!? Og hvorfor i all verde er nye elbiler nødt til å være så fullpakket med fordyrende elektronisk leamikk? Produsenten som evner å levere en grei elbil med rimelig rekkevidde (og det "nødvedige" hengerfestet) til en overkommelig pris vil ta store markedsandeler!

Lenke til kommentar

Hvorfor må biler ha selvkjørigssystemer!? Og hvorfor i all verde er nye elbiler nødt til å være så fullpakket med fordyrende elektronisk leamikk? Produsenten som evner å levere en grei elbil med rimelig rekkevidde (og det "nødvedige" hengerfestet) til en overkommelig pris vil ta store markedsandeler!

Nå har Dyson sagt at bilen skal ligge meget høyt i pris så regn med noe over Tesla. Dette stemmer også med hvor i markedet Dyson har plassert sine andre produkter.

 

Enkle plastbaljer ala Think med batteri og elmotor er det mange som har forsøkt seg på og det har kun fungert som tillegg til sykkel for noen ytterst få. Det de fleste ønsker er noe som minst er like bra som deres bensinbiler på alle områder.

 

Det er stor usikkerhet rundt når selvkjørende systemer blir vanlig å bruke, men når det først skjer vil man raskt begynne å begrense muligheten for manuell kjøring. Og biler uten oppdatert system for selvkjøring vil falle drastisk i pris. Folk ønsker være på den sikre siden og vil helst ha en bil som med en softwareoppdatering også vil kunne bli brukt i fremtiden. Å kjøpe en bil uten noe system for selvkjøring kan selvsagt gå i mange år uten noen problemer, men det blir som å kjøpe en bil med diselmotor.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Trur Dyson gjør lurt i å kun prøve å bli en underleverandør om deres teknologi er bra nok. 

Jeg stiller meg veldig tvilende til at de i det hele tatt har noe som andre skulle ønske.

 

Støvsuger: 30(?) deler, skal suge inn luft og separere støv fra luften, trenger bare fungere innendørs ved romtemperatur, trenger bare å ikke ta fyr eller gi elektrisk støt for å bli godkjent, det var veldig lite innovasjon på markedet før Dyson. Alt Dyson gjorde var å miniaturisere en posefri konstruksjon som han så på et sagbruk, men det tok ham likevel nesten 30 år på å slå gjennom. Han har kommet med mye rart ettere dette, men ingen av dem var noen reel forbedring. Å se på ham som en designguru blir nesten like ille som å se på Idar Vollvik som et økonomisk geni.

 

Bil: ca 30.000 deler, skal transportere komfortabelt og sikkert flere personer i over 200 km/t på varierende underlag, vind, regn, sne, is, og ekstreme terparaturer. Det er en hel haug med krav for godkjenning og de endrer seg stadig. Det er også sterk innovasjon og konkurranse innen markedet og mange har forsket intenst i mange tiår. Brukernes preferanser endrer seg også raskt.

 

Man kan regne med at Dyson har overvurdert seg selv her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...