Gå til innhold

Dyson bruker 2,5 milliarder på elbil-fabrikk. Produksjonen skal starte om to år


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Forstår ikke all negativiteten. Kanskje så feiler 90-95% av folk som prøver å starte med elbiler. Folk som starter med noe nytt mislykkes gjerne. Likevel er slike folk viktig for å drive verden videre. Selv om veldig mange ikke klarer det, så er det alltid noen som gjør. Nesten ingen markeder er statiske uten endring i noen selskaper som er på markedet.

 

 

Jeg føler og folks oppfatning av vellykket er litt merkelig. Liksom han må lage masse biler. Er det derimot sant? Si de bygger litt biler og de har noe interessant teknologi. Da snakker vi lisensiere teknologi. Samarbeid med andre. Oppkjøp fra andre. De trenger ikke å selge 1 million biler i året for å bli vellykket. De trenger jo bare å tjene bra med penger på investeringen sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke all negativiteten. Kanskje så feiler 90-95% av folk som prøver å starte med elbiler. Folk som starter med noe nytt mislykkes gjerne. Likevel er slike folk viktig for å drive verden videre. Selv om veldig mange ikke klarer det, så er det alltid noen som gjør. Nesten ingen markeder er statiske uten endring i noen selskaper som er på markedet.

 

 

Jeg føler og folks oppfatning av vellykket er litt merkelig. Liksom han må lage masse biler. Er det derimot sant? Si de bygger litt biler og de har noe interessant teknologi. Da snakker vi lisensiere teknologi. Samarbeid med andre. Oppkjøp fra andre. De trenger ikke å selge 1 million biler i året for å bli vellykket. De trenger jo bare å tjene bra med penger på investeringen sin.

Musk-fans er spesielt negative til konkurrenter :p
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil si Dyson har en fair sjanse og vel så det. De har masse ressurser og et stort innovativt miljø, dessuten sikter de seg inn på et marked hvor vi er tidlig i et teknologiskifte og kun svært få av de etablerte aktørene har kommet skikkelig i gang med dette skiftet.

 

Litt flåsete så er 'alt' de trenger å gjøre å lage et knipe modeller i lave produksjonsserier, før de kjøper en fabrikk fra en konkurstruet tradisjonell bilfabrikant når de føler de behersker teknologien. ;)

Lenke til kommentar

Forstår ikke all negativiteten. Kanskje så feiler 90-95% av folk som prøver å starte med elbiler. Folk som starter med noe nytt mislykkes gjerne. Likevel er slike folk viktig for å drive verden videre. Selv om veldig mange ikke klarer det, så er det alltid noen som gjør. Nesten ingen markeder er statiske uten endring i noen selskaper som er på markedet.

 

 

Jeg føler og folks oppfatning av vellykket er litt merkelig. Liksom han må lage masse biler. Er det derimot sant? Si de bygger litt biler og de har noe interessant teknologi. Da snakker vi lisensiere teknologi. Samarbeid med andre. Oppkjøp fra andre. De trenger ikke å selge 1 million biler i året for å bli vellykket. De trenger jo bare å tjene bra med penger på investeringen sin.

 

Dette er et godt poeng. De aller fleste "nye" selskaper som proever seg med elektriske biler vil feile, mens noen faa overlever. Ogsaa for Dyson er det nok mer sannsynlig at de feiler enn at de lykkes. Samtidig er det et selskap som har vaert innovativt tidligere, og det har en kapitalsterk eier. Saa selv om sjansen for aa klare seg ikke er veldig hoey, saa har nok Dyson uansett stoerre muligheter for aa lykkes enn de fleste andre selskaper som naa proever aa komme seg inn paa dette markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kommer til å støvsuge markedet... Det er i alle fall helt sikkert

 

Skal bli spennende å se resultatet. Om de ikke har erfaring med å lage elbiler så har de i alle fall markeds-erfaring og vet at ting kommer ikke av seg selv med store ord, fagre løfter, og pompøse introduksjons show. Men det må nå vel noe anna inn i elbilen enn støvsuger motorer så det ligger vel i kortene at han tenker noe "nytt" i motordesign. Så var det nå alt dette andre rundt da.

Lenke til kommentar

Virker som veldig mange som kommenterer her ikke kjenner noe særlig til Dyson som firma. Dyson blir regnet som en av de mest design og teknologifokuserte selskapene inne forbrukersegmentet, og blir ofte sammenlignet med Apple pga sin innovasjonskultur. De har en helt enorm kompetanse på elmotorer og lang erfaring med lithiumbatterier. I tillegg holder de til like ved det området i verden med høyest tetthet av bilteknologisk kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tvil om at mannen er innovativ og har kommet opp med mange spennende løsninger, men det er veldig langt fra å lage småelektronikk til å lage biler. 

 

Da Tesla demonstrerte en velfungerende prototype av deres nye roadster i 2017 sa de klart ifra at den ikke ville være tilgjengelig før tidligst i 2020. 

Det er verdt å merke seg at to ingeniører uten spesiell kompetanse på elbiler, og med rundt $7.5 millioner i lomma, allerede har gjort det samme. På tre år hadde de en fungerende elbil, og etter fem år et salgbart produkt.

 

Eberhard og Tarpenning startet Tesla i 2003, og Tesla Roadster kom i salg allerede i 2008.

Rett etter ble begge grunnleggerne av Tesla presset ut av selskapet av Musk.

 

Dyson er som det nevnes ovenfor et av verdens største teknologiselskaper, med enorme ressurser og kompetanse.

Det er få andre selskaper som har like stor forutsetning til å lykkes med elbiler som Dyson, men hvorvidt de klarer å få det til gjenstår å se?

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at to ingeniører uten spesiell kompetanse på elbiler, og med rundt $7.5 millioner i lomma, allerede har gjort det samme. På tre år hadde de en fungerende elbil, og etter fem år et salgbart produkt.

 

Eberhard og Tarpenning startet Tesla i 2003, og Tesla Roadster kom i salg allerede i 2008.

Rett etter ble begge grunnleggerne av Tesla presset ut av selskapet av Musk.

 

Dyson er som det nevnes ovenfor et av verdens største teknologiselskaper, med enorme ressurser og kompetanse.

Det er få andre selskaper som har like stor forutsetning til å lykkes med elbiler som Dyson, men hvorvidt de klarer å få det til gjenstår å se?

Det tok Tesla 5 år å sette en elmotor inn i en eksisterende bilmodell og 9 år å lage sin først egne bilmodell.

 

Selvsagt er det bra med innovasjon og konkurranse, men å si at Dyson vil kunne selge en egenprodusert bilmodell i 2020 er bare tull.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gjøre alt selv. Mange selskaper samarbeider/kjøper fra andre selskaper.

 

Det tar f.eks lang tid å utvikle egen selvkjøring. Om du derimot signerer en kontrakt med Waymo om å installere deres system i dine biler derimot så går det plutselig raskt.

 

Samsung har brukt 15+ år på å lage OLED skjermer. For noen år siden kom det rykter om at Apple forsket på det og deres produsent av iPhones (Foxconn) kjøpte jo Sharp og jobber og med ny skjermteknologi, og Apple hjelper Foxconn med kapital. Så kan du da si at det er ingen måte de klarer å få inn OLED på et par år, Samsung har holdt på så lenge. Derimot så kan de jo bare gjøre som de gjorde og kjøpe OLED paneler fra Samsung. Alle trenger ikke gjøre alt selv. Også Tesla kjøper mye fra andre. Derimot så gjør de jo en del selv. Og dess mer du gjør selv og mindre du kjøper fra andre dess mer tid trenger du før du har ferdig produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tok Tesla 5 år å sette en elmotor inn i en eksisterende bilmodell og 9 år å lage sin først egne bilmodell.

Hvilken eksisterende bilmodell er det?

 

Det er anslått at Tesla Roadster og Lotus Elise har omtrent 6% felles.

Karosseri og chassis er helt annerledes, selv om Roadster er basert på mye av teknologien fra Elise.

 

Det var riktignok Lotus som satt sammen alt utenom drivlinjen, men det er ikke en Elise, selv om den ligner noe, det aller meste måtte designes på nytt for elektrisk drift. Det er vel nesten bare frontrute og noe hjuloppheng som kom fra Lotus Elise.

Karosseriet ble i stor grad produsert av et fransk selskap.

Tesla lisensierte jo også først hele drivlinjen, inkludert motoren, fra AC Propulsion, men valgte å gå for et eget design i produksjon.

Eberhard og Tarpenning hadde kun laget en slags pad til å lese e-bøker tidligere.

Det var vel det første og eneste produktet de hadde utviklet før de bestemte seg for å lage biler.

 

Det er liten tvil om at Sir James Dyson er i en helt annen posisjon, han eier allerede et selskap som driver med batteri-utvikling, et selskap som er en av verdens ledende produsenter av elektronikk-dingser, har investert svimlende summer i forskning på kunstig intelligens og annet, samt har nesten ubegrenset med ressurser.

Nå er jo ikke det noen garanti for å lykkes, men etter min mening er Dyson et av de selskapene i verden som er aller beste posisjonert til å konkurrere med Tesla.

 

Lenke til kommentar

Forstår ikke all negativiteten. Kanskje så feiler 90-95% av folk som prøver å starte med elbiler. Folk som starter med noe nytt mislykkes gjerne. Likevel er slike folk viktig for å drive verden videre. Selv om veldig mange ikke klarer det, så er det alltid noen som gjør. Nesten ingen markeder er statiske uten endring i noen selskaper som er på markedet.

 

 

Jeg føler og folks oppfatning av vellykket er litt merkelig. Liksom han må lage masse biler. Er det derimot sant? Si de bygger litt biler og de har noe interessant teknologi. Da snakker vi lisensiere teknologi. Samarbeid med andre. Oppkjøp fra andre. De trenger ikke å selge 1 million biler i året for å bli vellykket. De trenger jo bare å tjene bra med penger på investeringen sin.

 

 

Tror ikke folk er generelt imot nyetableringer, eller virksomheter som ønsker å skifte bransje. Tvert imot tror jeg de fleste respekterer slikt. Og kanskje spesielt for el-biler, som både er bil og tech i samme produkt. 

 

Jeg tror det folk reagerte på var at det var en i overkant optimistisk tidslinje som ble skissert. Spesielt mtp at Dyson per idag ikke driver med bilproduksjon. De starter helt fra scratch, også har de en så stram tidsramme. Da skurrer det litt, når selv ikke selskaper som har holdt på en stund klarer å få el-biler ut like kjapt. 

 

Om Dyson klarer å få til dette skal jeg spise mine ord. Og jeg ønsker dem jo all mulig lykke på veien. Men jeg tror den veien er brolagt med kratere og magesår og at sjansen for at de lykkes i nevnte tidsrom er svært liten. At Dyson har dype lommer er et godt utgangspunkt, men kostnadene med å etablere seg som bilprodusent i el-bil markedet er brått langt større enn lommene til Dysen er dype. Så han må sikkert inn med investorer og da bør han være realist i forhold til produksjonstart og måltall for å unngå støy og faenskap. 

Lenke til kommentar

Dette er et godt poeng. De aller fleste "nye" selskaper som proever seg med elektriske biler vil feile, mens noen faa overlever. Ogsaa for Dyson er det nok mer sannsynlig at de feiler enn at de lykkes. Samtidig er det et selskap som har vaert innovativt tidligere, og det har en kapitalsterk eier. Saa selv om sjansen for aa klare seg ikke er veldig hoey, saa har nok Dyson uansett stoerre muligheter for aa lykkes enn de fleste andre selskaper som naa proever aa komme seg inn paa dette markedet.

 

 

Hva baserer du det på, at Dyson har større sjanser for å lykkes enn andre selskaper? At Dyson har patenter på støvsugere? Eller at de har ekspertise på el-motorer som kanskje kan skaleres opp til bruk for el-biler? Hvor mange bilmodeller har feks brukt Mc Pherson hjuloppheng, og  hvor mange av disse har kjørt virkelig bra? Det er jo langt mer enn bare en elektrisk drivlinje. Det er understell, kvalitet, interiør, krav fra myndigheter, etc. 

 

At Dyson som konsern har en stor stab med dybdekunnskap om kjerneområdet deres er jo flott, det sikrer jo at de fortsatt vil tjene penger også fremover med nye og smarte produkter. 

 

Men disse smarte hodene er jo ikke brainpower som er ledig kapasitet. De har jo knyttet sin arbeidskapasitet opp mot Dyson støvsugere. Dyson Electric Cars blir jo et helt annet selskap, og om han støvsuger[!] egne selskaper for kompetanse for å raskere klare å etablere Dyson Electric Ltd så er jo faren at Dyson slik vi kjenner dem idag vil tape penger fremover. For hans 3.500 årsverk nevnt tidligere å tråden de sitter jo ikke på jobb og er arbeidsledig. 

 

Det vil si at Dyson i stor grad må hente kompetansen utenfra. Og det tar både tid og kapital. Hvordan Dyson skal ha større sjanse for suksess enn andre er for meg en stor gåte. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Virker som veldig mange som kommenterer her ikke kjenner noe særlig til Dyson som firma. Dyson blir regnet som en av de mest design og teknologifokuserte selskapene inne forbrukersegmentet, og blir ofte sammenlignet med Apple pga sin innovasjonskultur. De har en helt enorm kompetanse på elmotorer og lang erfaring med lithiumbatterier. I tillegg holder de til like ved det området i verden med høyest tetthet av bilteknologisk kompetanse.

 

 

Når startet de med å lage egne motorer til støvsugerne? De videoene jeg har sett av Dyson støvsugere bli tatt fra hverandre har alle hatt kina-el-motorer. Så tror kanskje de er ganske ferske på å lage egne motorer? 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gjøre alt selv. Mange selskaper samarbeider/kjøper fra andre selskaper.

 

Det tar f.eks lang tid å utvikle egen selvkjøring. Om du derimot signerer en kontrakt med Waymo om å installere deres system i dine biler derimot så går det plutselig raskt.

 

Samsung har brukt 15+ år på å lage OLED skjermer. For noen år siden kom det rykter om at Apple forsket på det og deres produsent av iPhones (Foxconn) kjøpte jo Sharp og jobber og med ny skjermteknologi, og Apple hjelper Foxconn med kapital. Så kan du da si at det er ingen måte de klarer å få inn OLED på et par år, Samsung har holdt på så lenge. Derimot så kan de jo bare gjøre som de gjorde og kjøpe OLED paneler fra Samsung. Alle trenger ikke gjøre alt selv. Også Tesla kjøper mye fra andre. Derimot så gjør de jo en del selv. Og dess mer du gjør selv og mindre du kjøper fra andre dess mer tid trenger du før du har ferdig produkt.

 

 

Det er helt korrekt og det ser man jo i bilbransjen hele veien. Det samarbeides om alt fra plattformer, til motorer, og slik har det vært veldig lenge. Endel husker kanskje at noen fullblods sportsbiler hadde brytere og knapper fra en langt billigere folkmodell fra samme land på 80 og 90 tallet. Volvo kjøpte motorer fra Nederland. Og tror at de flørtet med Renault på 3xx serien iirc. 

 

Men på tross av alt dette, så tar det altså veldig lang tid å utvikle en ny modell. Tesla kjøpte rolling chassi fra Lotus og det tok dem 5 år å få den i salg. Og fire nye år å få MS i salg. Til tross for at også MS hadde bidrag fra Mercedes. Feks luftdemperne var jo ikke egenutviklet. Hendler likeså. 

 

Jeg tror Dyson ville fått mindre pes om hans utsagn hadde resonert bedre hos folk, at han hadde vært litt mer edruelig i sine uttalelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke folk er generelt imot nyetableringer, eller virksomheter som ønsker å skifte bransje. Tvert imot tror jeg de fleste respekterer slikt. Og kanskje spesielt for el-biler, som både er bil og tech i samme produkt. 

 

Jeg tror det folk reagerte på var at det var en i overkant optimistisk tidslinje som ble skissert. Spesielt mtp at Dyson per idag ikke driver med bilproduksjon. De starter helt fra scratch, også har de en så stram tidsramme. Da skurrer det litt, når selv ikke selskaper som har holdt på en stund klarer å få el-biler ut like kjapt. 

 

Om Dyson klarer å få til dette skal jeg spise mine ord. Og jeg ønsker dem jo all mulig lykke på veien. Men jeg tror den veien er brolagt med kratere og magesår og at sjansen for at de lykkes i nevnte tidsrom er svært liten. At Dyson har dype lommer er et godt utgangspunkt, men kostnadene med å etablere seg som bilprodusent i el-bil markedet er brått langt større enn lommene til Dysen er dype. Så han må sikkert inn med investorer og da bør han være realist i forhold til produksjonstart og måltall for å unngå støy og faenskap. 

Vel Tesla har også utrolig optimistiske mål som de aldri når. Det er likevel ikke et mislykket selskap. Du må ikke nå målene innen den tiden du har satt som mål for å oppnå suksess.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel Tesla har også utrolig optimistiske mål som de aldri når. Det er likevel ikke et mislykket selskap. Du må ikke nå målene innen den tiden du har satt som mål for å oppnå suksess.  

 

 

Vel du får stå den Tesla kommentaren, all den tid Tesla faktisk HAR levert og stadig utvikler nye modeller. At det er forsinkelser er velkjent. At noen skisserer urealistiske og uoppnåelige tidslinjer er ikke like vanlig. Og det er her Dyson fyren vil få masse pes når han kommer til å trenge investorer. 

 

Tesla hadde en modell i produksjon og hadde vist verden sin første modell når de gikk igang med model S. Det gjør ting enklere. Og selv med flere oppnådde milepæler underveis så er det vel ikke ukjent at Musk og Tesla har fått temmelig mye pes alt før model S nådde markedet. Det som gjorde det enklere for Tesla var at de fleste avskrev Tesla lenge før model S var klar, og "ingen med fornuften i behold" trodde det ville være et marked for store elektriske familiebiler med sportsbil-ytelse og lang nok rekkevidde til å fungere for folk flest. 

 

Nå har jo Tesla gått opp stien, de har levert og vi ser andre komme etter. Jaguar. Audi. Mercedes osv. Og før Dyson er igang og klar med fabrikk, produksjonslinje og en fungerende organisasjon som kan håndtere både produktutvikling, produksjon, kvalitetskontroll etc så har vi fått ennå flere premium el-biler. Forventningene blir høyere og høyere for hver dag for hva en el-bil skal levere, og for å komme dit så er dype lommer et bra utgangspunkt men det holder neppe til oppløpet. Og da må investorer på plass. 

 

Dyson skal ha lykke til, og jeg ser frem til en revidert og mer edruelig plan fra ham fremover. Det er bra han satser så får vi se om han kommer i mål. 

 

Nå har jo Dyson kommet med endel merkelige claims og er svært flinke på markedsføring og buzz words. Kom over denne videoen av en "Dyson oppfinnelse". Ikke bare er det intet nytt, den må være produsert på de aller billigste delene som er mulig å få tak i. Plast i mengder. Den virker jo som den skal så sånn sett er gjør den jo det den skal, men er det unik? Aldri sett disse cordless modellene fra Dyson i RL så kjenner ikke til de i det hele tatt. Men siden de nå ble nevnt tidligere tråden så måtte jeg sjekke dem ut. Et realt husmor produkt, shiny&sparkling og høg pris. :D

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...