Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dyson bruker 2,5 milliarder på elbil-fabrikk. Produksjonen skal starte om to år


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem i alle dager vil legge en stor fabrikk til Singapore? Det er en liten bystat med lite plass, høy eiendomspris, høyt lønnsnivå og masse reguleringer. Det blir som å starte en stor fabrikk på Manhattan.

96% av strømmen i Singapore lages forresten ved brenning av petroleumsprodukter så det skal godt gjøres å argumentere for miljøgevinst.

Endret av robertaas
  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Dyson trer imidlertid inn i et marked med sterk konkurranse fra etablerte aktører."

 

Men det er også et marked hvor man forventer at etterspørsel vil være høyere enn tilbud i flere år framover. Og Dyson er ikke helt ukjent med elektriske motorer og batterier, selv om det er i en annen størrelse enn det som trengs i en bil. Jeg er spent på å se hva de kommer opp med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Dyson er ikke helt ukjent med elektriske motorer og batterier, selv om det er i en annen størrelse enn det som trengs i en bil. Jeg er spent på å se hva de kommer opp med.

Dyson har vel minimalt med kunnskap om batterier og for å lage bil er det veldig mye annet som skal stemme og fungerer (drifts)sikkert. Tesla har holdt på i over 15 år med bil og er fortsatt på toppen for fabrikkasjonsfeil. Dette er noe helt annet enn støvsugere.

 

Legg til at biler som skal selges neste tiår må ha selvkjøringssystemer. Det er et område hvor Dyson har null erfaring mens andre har testet og utviklet i mange år.

Lenke til kommentar

En ting er så selge overprisede støvsugere til husmødre, noe helt annet er det å trå inn i el-bil segmentet akkurat nå når konkurransen begynner å komme. Såvidt jeg vet så har ikke Dyson spesialkompetanse på elektriske motorer og har heller ikke produsert disse selv, men kjøper motorer fra Kina som de bruker i sine støvsugere. De modellene jeg har sett omtalt fra Dyson er ikke ladbare støvsugere med tradisjonelle modeller med ledning. 

 

Nå skal de altså inn i en bransje som krever stor kunnskap både om drivlinje, motorer og controllere samt batteripakker, ladeenheter og adekvat kjøling og oppvarming av batteripakker, controllere og motorer. 

 

Så velger de å legge produksjonen til Singapore? Det ville kanskje vært smartere å lagt dette til Kina mtp pris og kostnader samt nærhet til batteri og kontroller produsenter, evt. lagt produksjonen til et annet land i Asia med lavere kostnader?

 

Skal ikke dømme dem nedenom, men jeg tror dette blir nok langt annet enn å smekke sammen en kreativ støvsuger eller vifte basert på otc motorer kjøpt billig fra Kina. Her må de først bygge infrastruktur og organisasjon også kan de begynne med å skissere modeller og lage prototyper. Det kan gå mange år før de har første modell på veien, godkjent a myndigheter og klare til salg, og i mellomtiden så skal de flyte på hva?

 

Hvor stor organisasjon trenger de? Hvor mange kloke hoder må leies inn og hvor lang tid tar det å konstruere og optimalisere produksjonslinje når første modell står klar? Det kommer til å renne en elv av penger her, håper de har investorer med dype lommer, god tid og som er inneforstått med at dette ikke blir en kjapp prosess som de vil tjene på i løpet av noen år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er så selge overprisede støvsugere til husmødre, noe helt annet er det å trå inn i el-bil segmentet akkurat nå når konkurransen begynner å komme. Såvidt jeg vet så har ikke Dyson spesialkompetanse på elektriske motorer og har heller ikke produsert disse selv, men kjøper motorer fra Kina som de bruker i sine støvsugere. De modellene jeg har sett omtalt fra Dyson er ikke ladbare støvsugere med tradisjonelle modeller med ledning. 

 

Nå skal de altså inn i en bransje som krever stor kunnskap både om drivlinje, motorer og controllere samt batteripakker, ladeenheter og adekvat kjøling og oppvarming av batteripakker, controllere og motorer. 

 

Så velger de å legge produksjonen til Singapore? Det ville kanskje vært smartere å lagt dette til Kina mtp pris og kostnader samt nærhet til batteri og kontroller produsenter, evt. lagt produksjonen til et annet land i Asia med lavere kostnader?

 

Skal ikke dømme dem nedenom, men jeg tror dette blir nok langt annet enn å smekke sammen en kreativ støvsuger eller vifte basert på otc motorer kjøpt billig fra Kina. Her må de først bygge infrastruktur og organisasjon også kan de begynne med å skissere modeller og lage prototyper. Det kan gå mange år før de har første modell på veien, godkjent a myndigheter og klare til salg, og i mellomtiden så skal de flyte på hva?

 

Hvor stor organisasjon trenger de? Hvor mange kloke hoder må leies inn og hvor lang tid tar det å konstruere og optimalisere produksjonslinje når første modell står klar? Det kommer til å renne en elv av penger her, håper de har investorer med dype lommer, god tid og som er inneforstått med at dette ikke blir en kjapp prosess som de vil tjene på i løpet av noen år. 

Nei de er ikke overprisa men får det man betaler for :D , men det er de beste støvsugerene jeg har brukt, har stor å liten type. har trua på Dyson :green: jeg. :yes:

Lenke til kommentar

Nei de er ikke overprisa men får det man betaler for :D , men det er de beste støvsugerene jeg har brukt,

 

Der må jeg si meg enig. Har brukt en Dyson V8 noen måneder, og er mektig imponert. Kosta dobbelt så mye som den gamle Mielen, og det syns jeg faktisk den er verdt. Og fordi den er enklere å plassere og slipper slange og ledning, så bruker jeg den oftere.

Lenke til kommentar

Nei de er ikke overprisa men får det man betaler for :D , men det er de beste støvsugerene jeg har brukt, har stor å liten type. har trua på Dyson :green: jeg. :yes:

 

 

Så en test for en tid tilbake, ifølge den var det ikke noe spesielt med Dyson bortsett fra prisen. Har aldri prøvd Dyson så kan ikke si noe personlig om kvalitet eller hvor godt de virker. Det jeg har sett er at de som har forsøkt å plukke de fra hverandre stort sett alltid sier endel om kvaliteten på Dyson i forhold til prisen, og det virker å være tatt mange snarveier i designet. Det bruker plast heller enn metall på deler etc. 

 

Personlig så foretrekker jeg roboter til støvsuging. Da har man alltid til støvfritt hjem, og det blir aldri smuler på kjøkkengulvet eller støv under sofaen. Og den jeg har nå kan moppe gulvet også,  så slipper jeg det med :)

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei de er ikke overprisa men får det man betaler for :D , men det er de beste støvsugerene jeg har brukt, har stor å liten type. har trua på Dyson :green: jeg. :yes:

Dyson hadde noen revolusjonerende ideer for støvsugere i et marked med lite innovasjon og det tok dem likevel ca 30 år å slå gjennom på markedet.

 

Har Dyson virkelig noen revolusjonerende ideer for bilmarkedet? Og hvor mye tid og penger vil det ta å slå gjennom om de faktisk har dette? Det er veldig fokus på innovasjon og overgang til elektriske og selvkjørende bilder hos hele industrien idag. Her må Dyson virkelig komme opp med noe spesielt.

 

En annen hvitevareprodusent har klart å komme seg inn på bilmarkedet. Toyota produserte symaskiner (man kan se nålen med tråd i på logoen) og etter ca 50 år klarte de slå gjennom på bilmarkedet.

Lenke til kommentar

Dyson har vel minimalt med kunnskap om batterier og for å lage bil er det veldig mye annet som skal stemme og fungerer (drifts)sikkert. Tesla har holdt på i over 15 år med bil og er fortsatt på toppen for fabrikkasjonsfeil. Dette er noe helt annet enn støvsugere.

 

Legg til at biler som skal selges neste tiår må ha selvkjøringssystemer. Det er et område hvor Dyson har null erfaring mens andre har testet og utviklet i mange år.

Tesla har en arrogant leder som tror han er mye markere enn alle andre i verden og som derfor nekter bedriften å læra av andre sine mest elementære feil. Tesla insisterer på å gjøre alle feil som andre har gjort enda en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla har en arrogant leder som tror han er mye markere enn alle andre i verden og som derfor nekter bedriften å læra av andre sine mest elementære feil. Tesla insisterer på å gjøre alle feil som andre har gjort enda en gang.

 

Så da tenker du at det er rom for en støvsugerprodusent å hoppe på, fordi det er jo bare Tesla som jobber med el-bil? Hva med alle andre som er godt igang med el-biler og som attpåtil har erfaring med å produsere biler, både med og uten batterier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da tenker du at det er rom for en støvsugerprodusent å hoppe på, fordi det er jo bare Tesla som jobber med el-bil? Hva med alle andre som er godt igang med el-biler og som attpåtil har erfaring med å produsere biler, både med og uten batterier? 

Tror du helt misforstod det innlegget. Han sier ingenting om at Tesla er den eneste som holder på med dette, men at Tesla har gjort feilen å ignorere mye som bilprodusenter hadde lært i løpet av mange tiår og tro at å lage bil var mye enklere enn hva det var. Dyson rirsikerer å gjøre den samme feilen og ikke ha noe som fungerer bra før på 2040-tallet.

 

Husk at man laget hybride biler (både strøm og bensinmotor) med 4-hjulsdrift allerede på 1800-tallet og det har ikke manglet på fikse ideer prøvd lenge før folk trodde det var mulig. Å få til noe som fungerte bra og (drifts)sikkert er noe helt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mistenker at Dyson er minst 5 år for sent ute. Tesla(startet i 2003) brukte f.eks. 5 år på den første Roadsteren, som "bare" er en modifisert lotus. Først i det siste har Tesla begynt å selge større volum.

Tror heller ikke Dyson har noen konkurransefordeler ang batteriteknologi eller -produksjon.

Men: vi går inn i en tid med mye disrupsjon i bransjen. Tror ikke alle de store etablerte overlever. Dyson trenger heller ikke satse på flere teknologier samtidig sånn som mange av de gamle gjør(fossil/batteri/hydrogen). De gamle må også sparke ansatte med feil kompetanse,investere i nye produskjonsfasiliteter og bytte kultur mtp digitalisering, selvkjøring og IT.

Lenke til kommentar

 

Og Dyson er ikke helt ukjent med elektriske motorer og batterier, selv om det er i en annen størrelse enn det som trengs i en bil. Jeg er spent på å se hva de kommer opp med.

Dyson har vel minimalt med kunnskap om batterier og for å lage bil er det veldig mye annet som skal stemme og fungerer (drifts)sikkert. Tesla har holdt på i over 15 år med bil og er fortsatt på toppen for fabrikkasjonsfeil. Dette er noe helt annet enn støvsugere.

 

Legg til at biler som skal selges neste tiår må ha selvkjøringssystemer. Det er et område hvor Dyson har null erfaring mens andre har testet og utviklet i mange år.

Da har du ikke sett deres siste reklame som sier deres nyeste batteri støvsuger er så god at de har stoppet utviklingen av støvsugere med ledning. Samt at de har utviklet en ny revolusjonerende elektrisk motor. Lurer på om den kan skaleres opp. Selvkjøringsteknologi kan man ha samarbeidspartnere for, i tillegg til at det antagelig er flere eksperter tilgjengelige på markedet siden noen av de andre har skalert tilbake utviklingen etter diverse ulykker. Og jobbhopping med copy and paste er heller ikke uvanlig i sektoren.

Lenke til kommentar

Men: vi går inn i en tid med mye disrupsjon i bransjen. Tror ikke alle de store etablerte overlever. Dyson trenger heller ikke satse på flere teknologier samtidig sånn som mange av de gamle gjør(fossil/batteri/hydrogen). De gamle må også sparke ansatte med feil kompetanse,investere i nye produskjonsfasiliteter og bytte kultur mtp digitalisering, selvkjøring og IT.

Det stemmer nok at de ikke må utvikle fossil/batteri/hydrogen samtidig, men for å få en fungerende bil er det likevel flere hundre andre for dem nye fagområder som de må mestre. Ja, selvsagt kan de få tak i ansatte med erfaring fra andre selskaper, men de kan ikke bare si for eksempel "Lag løsning for vindusviskere slik du gjorde hos Mercedes" uten at det blir rettssaker utav det. Som sagt vil det ta mange år før de får en velfungerende bil.

 

Og selvsagt er det spennende å se om de kommer opp med noe helt nytt, noen som husker da denne revolusjonerte veitrafikken?

getty-clive-sinclair-c5-alexandra-palace

Lenke til kommentar

Har de kompetanse på elbiler?

Hvordan klarer de å finne så mye som 2,5 milliarder pund til investerinen?

De har kompetanse på elektriske duppeditter, og har en eier som har vist evne til å tenke nytt tidligere.

James Dyson har utviklet trillebårer og båter med banebrytende design tidligere, så hvorfor ikke biler?

 

James Dyson er også god for 7.5 milliarder pund eller noe sånt, så han finner sikkert de pengene.

 

 

Dyson hadde noen revolusjonerende ideer for støvsugere i et marked med lite innovasjon og det tok dem likevel ca 30 år å slå gjennom på markedet.

Nei, Dyson brukte ti år fra han først hadde ideen, til han startet sitt eget produksjonsselskap, og ble kort tid etter Englands mest populære støvsuger, på begynnelsen av nittitallet en gang.

 

Allerede i 2005 var Dyson markedsleder på støvsugere i USA.

At Dyson ikke helt har slått an i Norge før senere tid, betyr ikke at selskapet ikke har hatt stor suksess andre steder i verden.

 

De fleste som har besøkt et offentlig toalett har sikkert også hatt kontakt med en Dyson Airblade, en av disse håndtørkerne som blåser varm luft på hendene.

 

Robotstøvsugere og hårfønere er også produkter Dyson selger en del av, samt at de sitter på en del patenter på elmotorer og batteriteknologi (gjennom Sakti3)

 

Dyson som konsern bruker rundt 70 millioner kroner i uken på forskning og utvikling av nye produkter, de er et av verdens største selskaper innen utvikling av robot-teknologi og kunstig intelligens, med over 3500 forskere og ingeniører som daglig jobber med ny teknologi. 

 

Det var i september 2017 at avgjørelsen om å starte elbil-produksjon offisielt ble tatt, slik at Dyson har planlagt dette i over ett år nå.

Finansieringen skal vist nok komme fra Dysons egne penger, og de har et team på flere hundre mennesker som allerede har jobbet med dette en god stund.

 

Det er verdt å merke seg at Dyson allerede i 2015 kjøpte opp Sakti3, som muligens sitter på ny teknologi for produksjon av batterier?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sakti3

 

Hadde jeg vært Elon, ville jeg vært nervøs, veldig nervøs!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De har kompetanse på elektriske duppeditter, og har en eier som har vist evne til å tenke nytt tidligere.

James Dyson har utviklet trillebårer og båter med banebrytende design tidligere, så hvorfor ikke biler?

Trillebårene fra 1974 tok ikke akkurat over markedet selv om de hadde en fiks ide. Og det var ikke akkurat banebrytende å lage båter med samme design som var brukt i andre verdenskrig.

 

James Dyson er også god for 7.5 milliarder pund eller noe sånt, så han finner sikkert de pengene.

"If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.", Richard Branson.

Musk og Dyson vil antagelig snart kunne si det samme om å lage biler.

 

 

Nei, Dyson brukte ti år fra han først hadde ideen, til han startet sitt eget produksjonsselskap, og ble kort tid etter Englands mest populære støvsuger, på begynnelsen av nittitallet en gang.

 

Allerede i 2005 var Dyson markedsleder på støvsugere i USA.

Han kom opp med konseptet til støvsugeren på 70-tallet og slo gjennom internasjonalt først 30 år senere. Slikt tar tid.

 

De fleste som har besøkt et offentlig toalett har sikkert også hatt kontakt med en Dyson Airblade, en av disse håndtørkerne som blåser varm luft på hendene.

Joda, han har absolutt mange gode ideer, men de som har besøkt offentlige toaletter eller shoppet etter støvsugere vil vite at produkter som er sterkt inspirert av Dyson er langt mere utbredt enn orginalene.

 

Det er ikke tvil om at mannen er innovativ og har kommet opp med mange spennende løsninger, men det er veldig langt fra å lage småelektronikk til å lage biler. Og det er veldig langt fra å ha et par patenter og et par ideer til faktisk å lage et velfungerende produkt som tilfredsstiller alle krav som man har til biler. Husk at bilprodusenter som har på plass fabrikker som allerede har produsert biler, kompetent personale som allerede har jobbet med alle ledd i prosessen, som allerede har på plass all teknologi, patenter og deler som de har rettigheter til og som de allerede har brukt... likevel bruker 3-5 år fra de starter med en ny modell til den er tilgjengelig.

 

Da Tesla demonstrerte en velfungerende prototype av deres nye roadster i 2017 sa de klart ifra at den ikke ville være tilgjengelig før tidligst i 2020. At Dyson skal gå fra tomt fabrikklokale og ingen ansatte i bilavdelingen til en ny modell som ruller ut av samlebåndet i 2020 er det absolutt ingen som tror på. Kanskje de kan vise et konsept  i 2020, men neppe noen som kan kjøpes før tidligst 2023.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da Tesla demonstrerte en velfungerende prototype av deres nye roadster i 2017 sa de klart ifra at den ikke ville være tilgjengelig før tidligst i 2020. At Dyson skal gå fra tomt fabrikklokale og ingen ansatte i bilavdelingen til en ny modell som ruller ut av samlebåndet i 2020 er det absolutt ingen som tror på. Kanskje de kan vise et konsept  i 2020, men neppe noen som kan kjøpes før tidligst 2023.

 

Kansje de er langt på vei med prototyper allerede. Håper det! Tiltagende konkurranse i marked er uansett veldig bra for norske kunder.

Lenke til kommentar

Hvem i alle dager vil legge en stor fabrikk til Singapore? Det er en liten bystat med lite plass, høy eiendomspris, høyt lønnsnivå og masse reguleringer. Det blir som å starte en stor fabrikk på Manhattan.

 

96% av strømmen i Singapore lages forresten ved brenning av petroleumsprodukter så det skal godt gjøres å argumentere for miljøgevinst.

Bortsett fra at Manhatten er en bydel. Singapore er et land. Et land må leve på noe. De kan ikke bare bygge skyskrapere og putte pengeflyttere i dem og så skal landet leve på det. Singapore trenger og andre former for inntekter. Det er greit med fabrikker i Singapore. Verft. Og de har en veldig stor kommersiell havn. 

 

Singapore er et regulert land. Det er ikke sikkert at dette var eller er dyrt. Om staten ønsker en viss mengde fabrikker, så kan de leie ut statlige lokale til en lav pris. 

 

Ellers finnes det fint med fabrikker i USA som er i områder med høye lønnsnivå. California, Washington, New York. Lønnsnivået er høyt, men det er og kompetansenivået. Du kan ikke få masse flinke folk til å flytte til North Dakota og jobbe i fabrikk til lav lønn. Du må legge fabrikken der kompetansen er. Singapore har både kompetanse og veldig gode markedskontakter. Fremste byen i verden for Vesten/Østen hvor du kan møte alle fra overalt.

 

"Ingen" bryr seg om hvordan strømmen til det de kjører blir laget. Jeg har ikke sett noen komme med noe om hvordan strømmen til produksjon av elbiler er laget. Burde det være viktig? Ja. Er det? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...