Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Overtakelse av småbruk

fiskerdigg123

Anbefalte innlegg

Hei,

Min samboer har odelsretten på et småbruk som familien hennes eier. Pr nå så er det faren til min samboer som eier alt dette (moren er død), og hun har i tillegg en yngre søster.

Gården er gjeldsfri, og brukes ikke til noen form for gårdsdrift hvis det er av betydning. 

Pr nå består gården av følgende:

Hovedhus (meg, samboer og kid bor her), hus nummer 2 (far og søster bor her), trippelgarasje og stor låve. Det er også rundt 50 mål med jorder og skog som er en del av eiendommen.

Vi snakker nå om å overføre dette på meg og samboer sånn at vi blir eiere av dette men at faren da får fortsette å bo i hus nummer 2 uten noen kostnader. 

Har et par spørsmål i forbindelse med dette:

• Kan dette gjøres uten noen kostnader for oss? 
  • Må vi kjøpe ut søsteren i henhold til takst? 
  • Er det mindre kostnader relatert til dette hvis overtakelse skjer ved død av far?

Noen andre ting jeg burde tenke på her? Vil helst ikke sette meg selv i en dårligere økonomisk situasjon enn den jeg er i pr dags dato, så er litt usikker på om det er lurt å ta over.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig blir ikke dette billig.

Hvis far sitter i uskifte kan han ikke gi bort fast eiendom, herunder selge til underpris. Det vil si at det må innhentes en takst (hvor det naturligvis tas hensyn til hans borett), og prisen må svare til denne taksten.

Hvis far ikke sitter i uskifte gjør han som han vil.

Uansett blir det dokumentavgift.

Hvis man overtar etter dødsfallet slipper man med halv dokumentavgift (hvis de bare er to søsken). Det er da også mulighet til å bruke åsetesrett og åsetestakst for å overta, dette innebærer at man får overta gården til under markedstakst, jf. odelslova kapittel XII. Det kan man ikke gjøre mens far er i live.

Lenke til kommentar

Antagelig blir ikke dette billig.

Hvis far sitter i uskifte kan han ikke gi bort fast eiendom, herunder selge til underpris. Det vil si at det må innhentes en takst (hvor det naturligvis tas hensyn til hans borett), og prisen må svare til denne taksten.

Hvis far ikke sitter i uskifte gjør han som han vil.

Uansett blir det dokumentavgift.

Hvis man overtar etter dødsfallet slipper man med halv dokumentavgift (hvis de bare er to søsken). Det er da også mulighet til å bruke åsetesrett og åsetestakst for å overta, dette innebærer at man får overta gården til under markedstakst, jf. odelslova kapittel XII. Det kan man ikke gjøre mens far er i live.

Som forventet, med andre ord. 

Hva betyr det at han sitter i/ikke sitter i uskifte? Prøvde å google men ble ikke klokere akkurat. Edit: Tror jeg fant ut av det, det innebærer at far tok over hele boet uten noe arveoppgjør til barna etter at moren døde? I så tilfelle er det nettopp det som skjedde.

Sett fra et rent økonomisk standpunkt er det mer gunstig å vente til far dør med overtakelse? 

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Uskifte betyr at far ikke delte arven ("skiftet" boet) etter mor med barna da mor døde, men overtok hele felleseiet uten å gjøre opp.

Dette kan naturligvis løses ved å skifte boet. Da skal arven fordeles, og far står da fritt til å gi bort sin del av arven/uskifteboet til hvem han vil, så lenge YngreSøster får sin andel. Dette kan være økonomisk gunstigst, men du bør i så fall engasjere advokat for å vurdere forskjellige løsninger her.

Lenke til kommentar

Uskifte betyr at far ikke delte arven ("skiftet" boet) etter mor med barna da mor døde, men overtok hele felleseiet uten å gjøre opp.

Dette kan naturligvis løses ved å skifte boet. Da skal arven fordeles, og far står da fritt til å gi bort sin del av arven/uskifteboet til hvem han vil, så lenge YngreSøster får sin andel. Dette kan være økonomisk gunstigst, men du bør i så fall engasjere advokat for å vurdere forskjellige løsninger her.

Ok - da er jeg med. 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...