Mr.M Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 en 10 km lang bru med nok seilingshøyde for de største skipene + margin for framtidige skip i levetida til brua så vil det bli en uhorvelig stor og dyr bru, på grensen til det gjennomførbare både teknisk og økonomisk. de greide det over Øresund uten at å virke avskrekkende riktignok annen topografi da men 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Aanundo: Enig i at flytebru/flytetunell er et godt konsept. Mr.M: Godt poeng. Øresund-brua er jo "billig" med sin prislapp på 25 milliarder NOK inkludert jernbane, men topografien er som du nevner langt enklere med noen få meters vanndybde og sandgrunn. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Jeg spinner videre på Øresund-sambandet: Wikipedia sier kostnadene var på 30,1 milliarder DKK anno år 2000. La oss regne om til norske kroner á 2018: Er litt usikker på hva som er mest korrekt måte å regne på, for jeg sitter ikke på valuta-kursen mellom DDK og NOK for 18 år siden – men hvis vi konverterer 30 mrd danske kroner basert på dagens kurs, får jeg 38,56 milliarder NOK ut. Å bruke dagens kronekurs på et 18 år gammelt tall, er jo litt bom... Men kanskje gir det en pekepinn? Økonomiene og kursene mellom Danmark, Norge og Sverige har tross alt vært forholdsvis stabilt i lang lang tid. Basert på konsumprisindeksen alene, tilsvarer det 55,82 milliarder ved dags dato.Altså dobbelt så mye som Simen1s tall. Riktignok fortsatt et godt stykke opp til hundrevis av milliarder – men gitt mer utfordrende topografi, ser jeg ikke bort i fra at du har helt rett Simen1! Dette kan bli dyrt – svært dyrt! Videre: Slike bruer må nesten del-finansieres med bompenger. Og skal du krysse Øresundbron, må du ut med ca 300,- NOK for en småbil. Hver veg. Yay! Skal du mellom Sverige og Danmark, har du dog ikke så fryktelig mange gode alternativer til Øresundbron. Du kan eventuelt ta en ferge. Tar godt med tid, og er sikkert ikke billig det heller.. Derfor er det veldig forståelig at folk benytter bruen – selv om det koster noen hundrelapper. Forbindelsen har gitt god samfunnsnytte. Krysning av Oslofjorden vil neppe karre til seg tilsvarende samfunnsnytte, og selv om du kan spare inn et par timer i kø, så er jeg usikker på om folk flest føler at de nødvendige bompengekostnadene vil være verdt det.. Tenker vi videre at eksempelvis annenhver privatperson velger å kjøre rundt, har vi brukt milliarder på å lage en bro som halvparten av 'kundemassen' velger bort! Igjen; sløseri med pengene våre. Skal man først lage en forbindelse her, må vi være sikre på at så mange som mulig av de relevante reisene velger denne ruten. Pris må ned! Eller dropp det helt. PS: Jeg er stor tilhenger av å få trafikken bort, rundt og vekk fra Oslo. Absolutt! Men ikke til en hver pris ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 PS: Jeg er stor tilhenger av å få trafikken bort, rundt og vekk fra Oslo. Absolutt! Men ikke til en hver pris ... Helt enig. Skattebetalerne har ofte ikke begrep om kostnader og heller ikke noe personlig forhold til hvordan kostnaden påvirker dem. De vil ha ditt og datt - bare det ikke koster penger. Gratis passering? - Ja, helt greit om så det koster 100 milliarder.. Hadde forbindelsen blitt 100% direkte brukerfinansiert f.eks gjennom bompenger så hadde den ikke blitt bygget om så det bare kostet 1 milliard. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Innkjøpspris er jo bar en ting, jo mer fansy ting som lages, desto dyrer pleier vedlikehold å bli også. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Helt enig. Skattebetalerne har ofte ikke begrep om kostnader og heller ikke noe personlig forhold til hvordan kostnaden påvirker dem. De vil ha ditt og datt - bare det ikke koster penger. Gratis passering? - Ja, helt greit om så det koster 100 milliarder.. Hadde forbindelsen blitt 100% direkte brukerfinansiert f.eks gjennom bompenger så hadde den ikke blitt bygget om så det bare kostet 1 milliard. Bare et lite regnestykke: Horten-Moss er Norges desidert mest trafikkerte forbindelse med ådt på 4750, dvs gjennomsnittlig passeringer pr døgn, og dette er noen år gamle tall, mulig de er ennå høyere nå med flere ferger og enklere betaling med autopass. 4750 passeringer * 365 døgn * 120 kr * 5 år = 1 milliard. Altså kan man betale ned 1 mrd på 5 år med snittpris på 120kr. I dag er prisen 72,- for elbil og 172 for eksosbil, og mer for busser og lastebiler som det er mange av så selv om de fleste går over til el-kjøretøy blir nok snittprisen minst så høy. Men man kan regne med at en slik bro/tunnell vil ta over en del trafikk som i dag går gjennom Oslo, så man kan nok betale ned mer ennå fortere. 1 Lenke til kommentar
24BTCGLN Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Kan det tenkes at dagens operatør på forbindelsen har drevet utstrakt lobby for å kneble dette arbeidet? Det er jo en hemningsløs trafikk over her, og siden Oslofjordtunnelen er et makkverk av de sjeldne, så ender folk heller opp med å kjøre rundt så fort det er litt kø og problemer med krysningen. En kombinert tunnel med jernbane ville også ha muliggjort mye gods på bane, selv om det naturlig nok ville gjort tunnelen veldig mye dyrere. Ja helt enig at her kan man mistenke lobby virksomhet. Det er jo helt utrulig og skrinlegge et veiprosjekt som kan ti doble trafikken. Og denne effekten vil merkes i Oslo i stor grad. Og så har vi de stakkars Mossingene da som har den meningsløse trafikken gjennom byen hver gang fergen kommer fra Horten. Kanskje på tide å tenke at infrastruktur gjør samfunnet mer effektivt. Ja slike avgjørelser skjer når politikere tar dem. Bare tragisk at søkkrike Norge ikke ser hvilken mulighet vi har. Er nok mer fornuftig å tape noen milliarder på aksjer i oljefondet. Og kanskje vente til neste generasjoner med å forbedre infrastrukturen, som da kanskje ikke har noen inntekter fra olje og gass. Kålhoder kan man kalle slike politikere, for slike hoder har lite vett. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå