Gå til innhold

Det blir hverken bru eller tunnel mellom Moss og Horten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er betenkelig at de ikke en gang vurderer fast forbindelse i stedet for ferge mellom Moss og Horten. Et argument er jo miljø, som alle våre politikere maser om og krever oss trafikanter for store beløp hvert år. Det skaper mye forurensing i Moss, Horten og andre steder der trafikken stopper opp pga. kø i dag. Om man kunne ledet trafikken utenom Oslo, hadde dette også hjulpet masse på forurensingen i byen med mange prosent.

 

En overfart som kan ta 2-3 minutter med bru, tar jo gjerne en halvtime eller mer i dag, da med ferge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Vegdirektoratet vil kunne ta saken opp på nytt senere dersom det kommer ny informasjon som tilsier behov for en (...) utredning»"

 

Har ved flere anledninger her i TU etterlyst Vegdirektoratet sine utredninger omkring fjordkryssingene, og håper TU lager en artikkel hvor de forskjellige alternativene blir belyst.

Moss-Horten er et viktig samband, og E39 langs Vestlandet har mange fjordkryssinger.

Det er snakk om enorme beløp(flere 100 mrd.) og da er det mye penger å spare dersom en kan finne en billig og god måten å krysse fjordene på.

En løsning jeg har etterlyst informasjon om er kombinasjonen flytebro og kort rørtunnel(600m), men har ikke sett noen utredning om dette alternativet så langt.

Moss-Horten kan være et godt alternativ for denne løsningen, men 2 korte rørtunneler, en for skipstrafikk ut fjorden og en for trafikk inn.

Lange flytebroer bør ha fleksible ledd og oppankringen blir da på samme måte som dagens flytebrygger.

Etter min mening er dette både en god, billig og sikker løsning, da bilene passerer rørtunnelen på ca 1/2 min. i 80 km/h.

Denne type broer kan masseproduseres, og har egentlig ingen lengdebegrensning.

Begrensningen har med dønning å gjøre, og Storfjorden i Møre og Romsdal er derfor lite aktuell, der hvor kryssingen er planlagt i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det tenkes at dagens operatør på forbindelsen har drevet utstrakt lobby for å kneble dette arbeidet? Det er jo en hemningsløs trafikk over her, og siden Oslofjordtunnelen er et makkverk av de sjeldne, så ender folk heller opp med å kjøre rundt så fort det er litt kø og problemer med krysningen. En kombinert tunnel med jernbane ville også ha muliggjort mye gods på bane, selv om det naturlig nok ville gjort tunnelen veldig mye dyrere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Vegdirektoratet vil kunne ta saken opp på nytt senere dersom det kommer ny informasjon som tilsier behov for en (...) utredning»"

 

Har ved flere anledninger her i TU etterlyst Vegdirektoratet sine utredninger omkring fjordkryssingene, og håper TU lager en artikkel hvor de forskjellige alternativene blir belyst.

Moss-Horten er et viktig samband, og E39 langs Vestlandet har mange fjordkryssinger.

Det er snakk om enorme beløp(flere 100 mrd.) og da er det mye penger å spare dersom en kan finne en billig og god måten å krysse fjordene på.

En løsning jeg har etterlyst informasjon om er kombinasjonen flytebro og kort rørtunnel(600m), men har ikke sett noen utredning om dette alternativet så langt.

Moss-Horten kan være et godt alternativ for denne løsningen, men 2 korte rørtunneler, en for skipstrafikk ut fjorden og en for trafikk inn.

Lange flytebroer bør ha fleksible ledd og oppankringen blir da på samme måte som dagens flytebrygger.

Etter min mening er dette både en god, billig og sikker løsning, da bilene passerer rørtunnelen på ca 1/2 min. i 80 km/h.

Denne type broer kan masseproduseres, og har egentlig ingen lengdebegrensning.

Begrensningen har med dønning å gjøre, og Storfjorden i Møre og Romsdal er derfor lite aktuell, der hvor kryssingen er planlagt i dag.

 

Vel, Storfjorden har aldri vært aktuell å krysse under havoverflaten. Det var hele tiden vært planer om en vanlig hengebru (veldig lang, tror den skulle være 3 km lang).

 

Dette er klart den beste løsningen for veinettet på Sunnmøre, så slipper vi all trafikken innom Moa-området og Ålesund.

 

Men når det gjelder Moss - Horten, er det ikke mulig å lage vei noen kilometer ut i fjorden fra hver side og ha ferjekai på enden og dermed redusere ferjestrekningen dramatisk? Da er det også lettere å tilrettelegge for flere autonome ferger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Vegdirektoratet vil kunne ta saken opp på nytt senere dersom det kommer ny informasjon som tilsier behov for en (...) utredning»"

 

Har ved flere anledninger her i TU etterlyst Vegdirektoratet sine utredninger omkring fjordkryssingene, og håper TU lager en artikkel hvor de forskjellige alternativene blir belyst.

Moss-Horten er et viktig samband, og E39 langs Vestlandet har mange fjordkryssinger.

Det er snakk om enorme beløp(flere 100 mrd.) og da er det mye penger å spare dersom en kan finne en billig og god måten å krysse fjordene på.

En løsning jeg har etterlyst informasjon om er kombinasjonen flytebro og kort rørtunnel(600m), men har ikke sett noen utredning om dette alternativet så langt.

Moss-Horten kan være et godt alternativ for denne løsningen, men 2 korte rørtunneler, en for skipstrafikk ut fjorden og en for trafikk inn.

Lange flytebroer bør ha fleksible ledd og oppankringen blir da på samme måte som dagens flytebrygger.

Etter min mening er dette både en god, billig og sikker løsning, da bilene passerer rørtunnelen på ca 1/2 min. i 80 km/h.

Denne type broer kan masseproduseres, og har egentlig ingen lengdebegrensning.

Begrensningen har med dønning å gjøre, og Storfjorden i Møre og Romsdal er derfor lite aktuell, der hvor kryssingen er planlagt i dag.

 

Vel, Storfjorden har aldri vært aktuell å krysse under havoverflaten. Det var hele tiden vært planer om en vanlig hengebru (veldig lang, tror den skulle være 3 km lang).

 

Dette er klart den beste løsningen for veinettet på Sunnmøre, så slipper vi all trafikken innom Moa-området og Ålesund.

 

Men når det gjelder Moss - Horten, er det ikke mulig å lage vei noen kilometer ut i fjorden fra hver side og ha ferjekai på enden og dermed redusere ferjestrekningen dramatisk? Da er det også lettere å tilrettelegge for flere autonome ferger.

Klart den beste løsningen?

En 3 km lang hengebro er ikke noe billig prosjekt, og dersom denne skulle bygges er det ikke langt fra der fergene går i dag.

Trafikken kommer til å gå gjennom Moa-området, dersom det ikke lages en helt ny trase også her.

Egentlig ganske håpløst hele opplegget, da dagens Eiksundsamband ikke kan brukes da det er 9,5% stigning.

Før eller siden tar politikerne til vett og legger traseen lengre inne i Storfjorden og en sparer mye penger, så får heller vi som bor på Ytre Søre Sunnmøre bruke 20 min. ekstra for å komme til Ålesund.

Lenke til kommentar

Vel, Storfjorden har aldri vært aktuell å krysse under havoverflaten. Det var hele tiden vært planer om en vanlig hengebru (veldig lang, tror den skulle være 3 km lang).

 

Dette er klart den beste løsningen for veinettet på Sunnmøre, så slipper vi all trafikken innom Moa-området og Ålesund.

 

Men når det gjelder Moss - Horten, er det ikke mulig å lage vei noen kilometer ut i fjorden fra hver side og ha ferjekai på enden og dermed redusere ferjestrekningen dramatisk? Da er det også lettere å tilrettelegge for flere autonome ferger.

 

Har man ikke valgt Hafast som konsept for kryssing av Storfjorden, dvs at de skal lage tunnel over til Hareidlandet? Fører ikke dette til at trafikken må innom Moa og Ålesund?

Lenke til kommentar

Synes det er galskap med slike prosjekter som fergefri E39 og fergefri horten/moss når riks og fylkesveiene har basisbehov på rassikring og vedlikehold mange milliarder.

Bedre å gjøre noe med ferga.

Tipper du bor på Østlandet, og fergeproblematikk er egentlig uinteressant.

Det virker som det er utømmelig behov for penger til tog og nye prestisjebygg i Oslo for tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
En fast forbindelse ville ifølge Vegvesenet kunne tidoble trafikken mellom Moss og Horten, og lede mye av dagens tungtransport utenom Oslo.

Det ville vært en fantastisk gevinst for både miljø og samfunnsøkonomi.

 

I dag gjøres krysningen med ferge og tar rundt 50 minutter. En motorveibro ville redusere reisetiden til to-tre minutter og være åpen døgnet rundt, i motsetning til fergeforbindelsen.

Bare 2-3 minutter besparelse? Med 4 km/t fartsgrense på brua sammenlignet med motorveihastighet rett inn på ferga uten kø? :hmm:

 

Jeg trodde interessekonflikter og økonomi var hovedproblemene her (naturvernområder, landskapsvern, prisanslag på 100 milliarder osv), men nå høyres det ut som SD er et ennå større problem. Angående galloperende prisanslag så skyldes vel det at man kun har tenkt to løsninger: Tradisjonell tunell under fjorden og bru over. Tunell utgår så vidt jeg forstår på grunn av geologien, mens bru utgår på grunn av langt spenn og pris. Samt at SVV ser for seg veier som skal gå gjennom Horten sentrum og Moss sentrum. Jeg tror de bevisst fordummer prosjektet for å kunne forkaste det. Løsningen er åpenbart å flytte forbindelsen et par km sørover, legge bru fra Borre til Bastøy. Bunnforankret rør-tunell derfra til Revlingen, med minst 20m klaring fra lavvann til tunelltaket. Bru fra derfra til land og motorvei over noen jorder på Østfoldsiden og inn på E6.

 

Til sist vil jeg gi det sedvalige stikket om at vi burde prioritert fergefri E6 før fergefri E39. Fergefri Moss-Horten burde også komme før fergefri E39.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde interessekonflikter og økonomi var hovedproblemene her (naturvernområder, landskapsvern, prisanslag på 100 milliarder osv), men nå høyres det ut som SD er et ennå større problem. Angående galloperende prisanslag så skyldes vel det at man kun har tenkt to løsninger: Tradisjonell tunell under fjorden og bru over. Tunell utgår så vidt jeg forstår på grunn av geologien, mens bru utgår på grunn av langt spenn og pris. Samt at SVV ser for seg veier som skal gå gjennom Horten sentrum og Moss sentrum. Jeg tror de bevisst fordummer prosjektet for å kunne forkaste det. Løsningen er åpenbart å flytte forbindelsen et par km sørover, legge bru fra Borre til Bastøy. Bunnforankret rør-tunell derfra til Revlingen, med minst 20m klaring fra lavvann til tunelltaket. Bru fra derfra til land og motorvei over noen jorder på Østfoldsiden og inn på E6.

 

Til sist vil jeg gi det sedvalige stikket om at vi burde prioritert fergefri E6 før fergefri E39. Fergefri Moss-Horten burde også komme før fergefri E39.

Jeg tenker mye av det samme. Et par 2-felt tunneler som har åpning tett på avkjøring fra E6 og E18 kan nok klare dybden uten å få for bratt stigning, og de vil være sikkerhet for hverandre. Lager man stigningen svak nok vil man også en gang i fremtiden ha mulighet til å lage en togtunnel ved siden.

 

Dette er enkle ukompliserte ting, mener å huske fra tidligere at tunnel var desidert billigst, men at det ble valgt bort pga syklister og gående selv om det ville vært billigere med tilnærmet gratis buss for disse gjennom tunnelen. Og bro gadde problem med badeplassser og fritidsområder. Dermed foreslo de begge deler, tunnell først som kom opp på kunstige øyer og derfra via bro. Dikkert fancy og spektakulært, men dyrt og upraktisk.

Lenke til kommentar

 

Synes det er galskap med slike prosjekter som fergefri E39 og fergefri horten/moss når riks og fylkesveiene har basisbehov på rassikring og vedlikehold mange milliarder.

Bedre å gjøre noe med ferga.

Tipper du bor på Østlandet, og fergeproblematikk er egentlig uinteressant.

Det virker som det er utømmelig behov for penger til tog og nye prestisjebygg i Oslo for tiden. 

Hei. Nei. Bor på Andøy Nordland og kjører riks- og fylkesveier som er rasfarlige, hølete, og vanskelig å brøyte på grunn av telehiv.

Jeg tar også en del ferge. Det er uproblematisk.

Ideen om å gjøre kystnorge fergefri er galskap når vedlikeholdsbehovet på veiene før og etter "den nye brua" er falleferdige. Fergefri E39 er ikke annet en en politisk våt drøm støttet av en oljeservicenæring som trenger avsetning for sin teknologi og kompetanse. (sånn bare for å provosere litt mer... :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Synes det er galskap med slike prosjekter som fergefri E39 og fergefri horten/moss når riks og fylkesveiene har basisbehov på rassikring og vedlikehold mange milliarder.

Bedre å gjøre noe med ferga.

Tipper du bor på Østlandet, og fergeproblematikk er egentlig uinteressant.

Det virker som det er utømmelig behov for penger til tog og nye prestisjebygg i Oslo for tiden. 

Hei. Nei. Bor på Andøy Nordland og kjører riks- og fylkesveier som er rasfarlige, hølete, og vanskelig å brøyte på grunn av telehiv.

Jeg tar også en del ferge. Det er uproblematisk.

Ideen om å gjøre kystnorge fergefri er galskap når vedlikeholdsbehovet på veiene før og etter "den nye brua" er falleferdige. Fergefri E39 er ikke annet en en politisk våt drøm støttet av en oljeservicenæring som trenger avsetning for sin teknologi og kompetanse. (sånn bare for å provosere litt mer... :-)

Støttes!

 

Selv jeg som bor i Bergen, ønsker ikke fergefri E39. Vi har veier hvor det går stadige ras. Dette er svært farlig, og kan kreve mange menneskeliv! Vi har også etterslep på vedlikehold. Ferger tar tid, men de er ikke farlige å benytte. Staten må derfor først sikre de farlige strekningene, før man begynner å fable om fergefre hovedveier på kryss og tvers av hver eneste fjord...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er galskap med slike prosjekter som fergefri E39 og fergefri horten/moss når riks og fylkesveiene har basisbehov på rassikring og vedlikehold mange milliarder.

Bedre å gjøre noe med ferga.

Nå kan det være stor økonomisk gevinst ved at ikke all tungtransport skal trykkes gjennom stillestående kø inn mot Oslo. For ikke å snakke om luftkvalitet og annet.

 

Her bør man kunne gjøre flere ting på en gang, og ikke minst tenke litt mer langsiktig og på hva man kan spare ved å ta tak nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støttes!

 

Selv jeg som bor i Bergen, ønsker ikke fergefri E39. Vi har veier hvor det går stadige ras. Dette er svært farlig, og kan kreve mange menneskeliv! Vi har også etterslep på vedlikehold. Ferger tar tid, men de er ikke farlige å benytte. Staten må derfor først sikre de farlige strekningene, før man begynner å fable om fergefre hovedveier på kryss og tvers av hver eneste fjord...

Du må ikke glemme det at fergefri E39 innebærer også å bygge ny vei flere steder med rassikring.

 

Du kan sjekke hvordan de har planlagt på dette kartet:

 

http://vegvesen.maps.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=a2f1525b84ec489e9f61b6ede7e645d7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...