Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte vask på kjøkken. Noen med rør/vvs kompetanse her?

Anbefalte innlegg

Hvis ny innredning ikke har vask på samme plass, hvordan blir det med flytting/forlenging av rør, noen som har innspill? Klarer man/har man lov å gjøre noe selv her, uten rørkomptenase utover basic oppvask kobling? 

Når det gjelder avløp er det vel noe krav til fall, er det ikke?

post-216210-0-47260900-1540286486_thumb.png

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fast installasjon av vann skal i utgangspunktet utføres av foretak godkjent for den slags arbeid, og fylle ut samsvarserklæring på at jobben er korrekt utført. 

Personlig syns jeg at huseiere som lurer på om det skal være fall på avløpsrør bør engasjere fagfolk, da det som regel finnes en fremtidig eier av ditt hus/leilighet som ikke nødvendigvis finner ut at vann- og avløp er montert av ufaglærte på visning... 

Misforstå meg rett, vann og avløp er stort sett ganske greit og enkelt å gjøre og mange vil klare det selv, men siden det er vann, høyt trykk og ofte veeeeldig kjiipe konsekvenser ved feil utført arbeid bør man være rimelig sikker på hva man gjør før man starter på den slags selv. Koble til vaskemaskin, oppvaskmaskin og slike ting går stort sett smertefritt, men å flytte/skjøte vannrør, sette på vannlåser, flytte avløp osv. kan by på mer trøbbel

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fast installasjon av vann skal i utgangspunktet utføres av foretak godkjent for den slags arbeid, og fylle ut samsvarserklæring på at jobben er korrekt utført. 

Personlig syns jeg at huseiere som lurer på om det skal være fall på avløpsrør bør engasjere fagfolk, da det som regel finnes en fremtidig eier av ditt hus/leilighet som ikke nødvendigvis finner ut at vann- og avløp er montert av ufaglærte på visning... 

Misforstå meg rett, vann og avløp er stort sett ganske greit og enkelt å gjøre og mange vil klare det selv, men siden det er vann, høyt trykk og ofte veeeeldig kjiipe konsekvenser ved feil utført arbeid bør man være rimelig sikker på hva man gjør før man starter på den slags selv. Koble til vaskemaskin, oppvaskmaskin og slike ting går stort sett smertefritt, men å flytte/skjøte vannrør, sette på vannlåser, flytte avløp osv. kan by på mer trøbbel

Du må gjerne komme med innspill på utførelse heller hvis du har gjort lignende (?), har ikke sagt jeg skal gjøre noe som helst selv men er nødt til å få et omfang på jobben før jeg tar stilling til hva som blir gjort, og hvordan. Vet at det skal være fall til avløp, men tror ikke det er så mye (1cm per meter kanskje) så det burde jo være mulig å skjøte her (?) Glemte bildevedlegget i orginalposten, det er nå redigert inn.

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Bor du i leilighet eller hus? Dersom du bor i eget hus har du større mulighet til å legge om avløpsrøret. Det står upraktisk høyt nå, så du får ikke lagt avløpsrør under sokkel. Skal ikke mye fall til på slike rør. 

Hvis du bor i hus kunne du fjernet gulvet rundt avløsrøret og gjort det kortere, da kunne du muligens lagt føring fra vask og oppvaskmaskin under sokkel. Så får du mest mulig plass til skuffer. 

Lenke til kommentar

Bor du i leilighet eller hus? Dersom du bor i eget hus har du større mulighet til å legge om avløpsrøret. Det står upraktisk høyt nå, så du får ikke lagt avløpsrør under sokkel. Skal ikke mye fall til på slike rør. 

Hvis du bor i hus kunne du fjernet gulvet rundt avløsrøret og gjort det kortere, da kunne du muligens lagt føring fra vask og oppvaskmaskin under sokkel. Så får du mest mulig plass til skuffer. 

Det er enebolig, 1ste etg. Får man kjøpt rørforlengere til både avløp og annet i butikk? Hva med de andre rørene, er de greiere å forlenge tror du?

Har du lyst å gjøre et estimat på antall timer jobb for en rørlegger på en slik jobb, eller blir det kanskje vanskelig?

Lenke til kommentar

Klarer man/har man lov å gjøre noe selv her, uten rørkomptenase utover basic oppvask kobling?

Skal ikke uttale meg om lover, men oppvaskmaskiner er anbefalt å la fagfolk montere.

Og når man snakker om kompetanse, så er oppvaskmaskinkobling på bildet ikke etter boka...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha vanlig sokkel, på sånn ca 20 cm, så er det mer enn nok høyde for fall. Aberet er selvsagt at du mister muligheten til å skuffer i sokkel. 

Siden det blir mye skjulte koplinger så ville jeg hyret inn en rørlegger. 

Ikke for rørleggerarbeid vel? 

Gjør du det galt så har du imidlertid trøbbel hvis det blir lekkasjer... 

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om lover, men oppvaskmaskiner er anbefalt å la fagfolk montere.

Og når man snakker om kompetanse, så er oppvaskmaskinkobling på bildet ikke etter boka...

Kan forsikre om at undertegnede ikke har noe med dagens kobling å gjøre, har ikke flyttet inn enda. 

Hva sier boka?

Lenke til kommentar

Tømmeslangen skal montere så den kommer høyere opp.

Bare av nysgjerrighet, hva mener du? Selve koblingen for tømmeslangen kan jo ikke monteres noe høyere på vannlåsen, men tenker du på at slangen ikke burde henge som en "U" og at den ideelt sett skulle hatt fall frem til vannlåsen?

Endret av bas
Lenke til kommentar
I utgangspunktet noen få timers jobb å skjøte på to vannrør og avløp halvannen meter.

Kan dog være en god anledning til å imponere forsikringsselskapet ved å installere gulvavløp:

Ville ellers installert vannstoppventil og skiftet til fleksible PEX-rør, samt sjekket om det finnes bedre egnet sted for varmtvannsberederen. 

Lenke til kommentar

Bare av nysgjerrighet, hva mener du? Selve koblingen for tømmeslangen kan jo ikke monteres noe høyere på vannlåsen, men tenker du på at slangen ikke burde henge som en "U" og at den ideelt sett skulle hatt fall frem til vannlåsen?

Det står beskrevet i monteringsanvisningen til alle oppvaskmaskiner. Høyeste punkt på tømmeslangen skal være så høyt som mulig oppunder benken. Slik den er montert på bildet vil det renne (skittent) vann ned i maskinen når man bruker vasken.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
newman221 skrev (På 23.10.2018 den 11.10):

Svar heller på spørsmål enn å mumle rundt grøten ned moralpreken. De fleste i forumet er voksne og ansvarlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...